Grove møbler

Jeg har et sæt træ-havekøbler, som jeg bruger på min altan. Det er af mærket Jutlandia og købt i Jysk. Sættet har stået på min altan i vind og vejr, og det trængte virkelig til en omgang.

Derfor har jeg slebet det, og det har fået olie af to omgange. Tilbage står jeg med et pænt sæt, som desværre er ru at røre ved. Jeg ved ikke, om jeg har slebet det med for groft et sandpapir :confused: Jeg ved ikke, hvilken træsort det er. Da jeg sleb det, virkede savsmuldet som fnuller fra tøj. Ifølge min far er det limtræ.

Hvordan går jeg det lækkert at røre ved igen? Sliber med noget finere sandpapir - giver det lak?

Før slibning:

Efter slibning:

Nu:

Er det ikke noget med, at olien får træet til at rejse sig, det mener jeg. Men hvad du kan gøre andet end at slibe det igen, med fint sandpapir, ved jeg ikke.

1 Synes om

enig - olie, lak, maling får træet til at rejse sig.
Glat det efter med fint sandpapir. Ikke slibe som sådan bare glatte det så børsterne lægger sig igen

1 Synes om

vandslibepapir korn 800 eller finere og polér med en “hård” voks til sidst

1 Synes om

Vandslibepapir…?

korn 800 er keyword - det siger du til manden i Silvan :wink:

dyppes i vand så det er fugtigt …ikke vådt, forsigtig/let slibning

Jeg ved ikke, om man kan se det på disse billeder.

Ingen Silvan her, desværre. Men måske ved fyren i Jem & Fusk eller XL Byg noget om det :smiley:

Det er standard viden alle de steder du kunne finde på at ville kunne købe sandpapir.

det ligner eg …kan de skilles ad, for så ville jeg bruge en hård (hvid) ege voks og en polérmaskine, når voksen bliver varm hjælper den træet til at trække sig - men der er mange timer, selv med maskine
papir kan sikkert også fås hos en maler

Hvis det er eg, så er det kun det øverste lag, tror jeg :slight_smile: Pyyha - det lyder som hårdt arbejde!

Jeg føler mig dum :frowning:

I byggemarkedet fandt jeg ud af, at jeg har olieret møblerne med en olie, som skal bruges til udendørsmøbler. Olien afgiver stoffer de næste måneder, som kan være farlige for gutterne og mig :frowning:

Jeg kan enten slibe det rigtig meget ned og/eller fjerne dem fra lejligheden og investere i noget nyt. Æv :frowning:

Ej hvor surt.

1 Synes om

Øv hvor ærgeligt. Du kan måske også stille dem til opbevaring i dine forældres have og låne noget af nogen midlertidigt? :slight_smile:

1 Synes om

Meget. Jeg kunne slå mig selv! Jeg syntes ellers, at jeg havde været så omhyggelig med at læse bagpå dåsen.

De er kørt hjem til mine forældre, men der er desværre ikke noget at låne. Så jeg må kigge dybt i lommerne og overveje, om det er et overtræk værd. I denne måned skal der også betales for noget småt, rødt og blødt :smiley: :hjerte:

Jeg har kigget på lokale fb-sider, dba og g&g. Intet held indtil videre, men måske kommer det :slight_smile:

Hvis det er noget småt og ukorrant så har jeg noget du kan låne :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Hvor er du sød :hjerte: Det er desværre ikke noget småt, jeg søger, da det skal kunne holde til en vis vægt, og øhm popo :relaxed:

slå navnet op og find sikkerhedsbladet, så kan du se om byggemarkedet ved hvad de taler om…det er skam ikke sikkert…

Hvis møblerne er grove, må du sætte dem på plads. Det skal du ikke finde dig i, Pernille :stuck_out_tongue:

Du kan få et lille og udmærket holdbart cafésæt i Jysk (og sikkert andre steder) til ca. 300 kroner, så vidt jeg husker. Men selvfølgelig er 300 kroner også mange penge, hvis man ikke har dem.