Havens fugle

øv øv…håber alt er ok med unge - forældre skal nok finde igen - det er de vakse til.

ja, sådan nogle solsorte unger er overraskende ‘slange-agtige’ at få fat på - man er også bange for at tage for hårdt fat :frowning:

et pro-tip: fat i misserne først - jeg har også prøvet den vilde jagt med fugl, kat, mig - og fugleforældre om ørerne. Nu går jeg altid efter misserne først - selvom det også kan være en udfordring!

2 Synes om

3ien …
solsorterede på toppen af mejsekassen…og gærdesmutte på siden …

5 Synes om

flere fotos :slight_smile: det ser godt nok interessant ud - gærdesmutten er under solsortereden?

jep…har lige prøvet igen, men kan simpelthen ikke komme langt nok ind til at få et skud af smuttens indgang…men et af penthouset…
smutten byggede 1 m højere oppe forrige år…under et spær

3 Synes om

tak :slight_smile: ret spændende - gad vide hvor almindeligt det er - du skulle næsten vise DOF

Har reder været i brug samtidig?

jeg mener at kassen har været brugt …solsortereden tror jeg blev plyndret før der rigtig kom gang i vinbladene…og forladt…men jeg så smutten der i går, og så kunne jeg se at solsortereden var udbygget

2 Synes om

nå…long story …
sidste år havde gærdesmutten rede i Betsys overtræk…havde ladet reden blive i den tro at den måske ville genbruge …der var også lidt aktivitet ved den i foråret…
MEN …så flyttede der vilde bier ind …fint de må gerne være her …nå men d 16 var jeg ned for at starte Betsy…uden strøm osv…da så der var kommet strøm på og jeg fik fyret op under damen blev jeg angrebet af …hvepse …they got me…der var en hvepserede i en fold 15 cm fra biboet
jeg har gift, bryder mig ikke om at bruge det, så jeg prøvede at spule boet væk uden det store held… i går gik jeg ned med gift…og på vejen flaksede en fugl…lignede en sen klumpet stæreunge …fyrede lidt gift direkte ind …og spænede …på sikker afstand så jeg 2 af de klumpede…og det var da ikke stære…men små fasan kyller…spændt på at se hvor mange der er …og om jeg kan få et par skud af dem…

3 Synes om

Fandt denne gode info kilde omkring fugle på Naturhistorisk Museums hjemmeside:

Eks omkring skaden:

“Begge mager deltager i redebygningen. Hannen kommer med grene og kviste, som hunnen bygger ind i reden. Undersøgelser har vist, at hunnen vurderer magens kvalitet på hans deltagelse i redebyggeriet. En hun med en hjælpsom han lægger flere æg end en hun med en mere doven han.”

Måske hannen her er lidt en dovenlars? - der var kun to unger.

2 Synes om

Nogen der ved hvad det her er for en lille fyr der smæsker sig i mine kirsebær?

2 Synes om

Nå så fandt jeg selv ud af det, havde ellers ledt inden jeg lagde det op herinde :wink::grin:
Det er en hun munk :heart_eyes:

3 Synes om

Hvor er det et godt billede, Elisabeth - det lille, røde næb siger alt :slight_smile: Selvfølgelig sammen med alle de afpillede kirsebærsten. Du får vist ikke lov at beholde mange af dem selv!

2 Synes om

Vi har plukket fuldstændig vanvittigt mange! Jeg har ikke vejet men ca 4-4,5 store gulvspande! Så nu er fuglene vist lidt fornærmede…de troede der skulle være til hele vinteren også :p::joy:

2 Synes om

Solsorte er i gang med kuld 2 - samme sted/rede - så nu krydser jeg fingre for at jeg er heldig med at få unger uden for hegnet igen…baseret på ‘pip- volumen’ fra tror jeg det bliver snart - de er vist ved at være store.

1 Synes om

Jeg troede, de var færdig med at yngle! Men så var det måske derfor, der var et hus uden lige herude i aftes. Heldigvis ikke inde i min have, så det må være en anden kat i naboens have, de var sure på.

Igår var jeg vidne til et mord.

Solsortene ovre i genboens hæk har unger og de er meget beskyttende, selvklart.
Forleden var der en fræk lille sorthvid mis forbi der mente den skulle have fuglefrokost. Den fik jeg kaldt til mig, Hr. og Fru Solsort var jo ved at blive hæse af det skræppen.

Så igår var der det vildeste ballede derovre. De to forældrefulge var helt rundt på gulvet.
Jeg kunne ikke se nogle katte, men det viste sig at den råge havde fået hapset en unge.
Den blev indtaget ude på vejen.

Ønskede sådan at en bil kun klare rågen… Men så heldig var jeg ikke.

Ja jeg ved godt det er naturens gang, jeg blandede mig heller ikke og rågen fik sit måltid.
Det er bare træls at blive vidne til sådan et mord.

1 Synes om

mine naboer har smadret ca 2000 m2 skov…lige når både fugle og smådyr yngler…det har allerede givet et par nye arter her …den ene tror jeg er en grå fluesnapper, og den anden kan

jeg ikke huske hva’ hedder…

En rødstjert måske? Ikke at jeg kender den, men hvis man søger lidt på røde fugle, kommer bl.a. den frem :slight_smile:

jeg TROR det er en kvækerfinke…men er ikke sikker, det er farven på næbbet der måske snyder på billedet…det er en sjælden ynglefugl her i DK

Det ser ud, som om nogen har brækket sig på min syren. Men det er virkeligheden en bærfarvet fedtblok, som er smeltet ud over alle bladene, og som nu ligger i en stor, lyserød splatklat under træet :face_vomiting:

Nope - der var en enkel unge - fik den reddet ud - efter noget drama. unge besluttede at forlade reden en formiddag hvor misser var i haven…

lige pludselig var der larm ude og da jeg åbner bryggers dør ser jeg de to unge hankatte flyve gennem i luften efter en af de voksne…

en stor perser bøf under hver arm og ind med dem.

så finde unge hurtigt…ser Frk. Friis stirre ret koncentreret. lige foran hendes snude et styks solsorte unge…den sad bare stille…hvilket var en god strategi. den var heldigvis uskadt.

hen og samle den lille fis op og uden for hegnet. phew. men respekt for solsorte forældre de fik lige reddet den lille ved hurtig aflednings manøvre.

1 Synes om