Havens fugle

Vi er også med på fugleholdet… :smiley_cat: (og her tænkes ikke kun på Manse!)

Ud over de gængse foderbræts-gæster, har vi spætter, fasaner, agerhøns og krager - og alle er faktisk i stand til at sameksistere i relativ samdrægtighed.

OK, næsten alle, spurvehøgen falder nok lidt udenfor kategori… :wink:

Og så har vi forøvrigt en ugle, der holder til i laden - så smuk en fugl!

5 Synes om

:bird::bird:

Håber at der kommer lidt billeder af alle de fine fugle…

Jeg fik købt mejseboller i dag, de havde els de skønneste fedtboller tror jeg de hed – men de var uden net, og så er de lidt svære at hænge op uden for vinduerne.
:bird::bird:

Et par forslag til ophæng:

http://www.vivara.dk/product/id=854/vivara_fedtkugle_karrusel.html
http://www.vivara.dk/product/id=856/vivara_fedtkugleholder.html
http://www.vivara.dk/product/id=633/vivara_kuglekrans.html

2 Synes om

:blush:

Tak Ingrid

I sommer kom der også en spætte her. I yngletiden. Siden har jeg ikke set den, men jeg håber, den kommer igen til sommer.

Krager har vi ingen af. Så holder de sig i hvert fald ude på marken. Til gengæld er der skader. Jeg kan godt have 4-5 stykker til at spankulere rundt og æde ind imellem. Der er muligvis en grund til, at de hedder skader, men det er altså flotte fugle.

Den anden dag var der en rovfugl - en musvåge velsagtens - ovre på marken, men jeg har aldrig set nogen rovfugle i nærheden af forhaven. Der er ellers nok at tage af, hvis spurvehøgen lige skulle komme forbi en dag :uha:

@Tante_Tut jeg ville ønske, jeg kunne tage billeder af dem, men jeg har kun min mobil, og den duer slet ikke til at zoome. Og så oven i købet gennem vinduet, for de bliver nok ikke siddende og leget fotomodeller, hvis jeg går ud til dem :slight_smile:

1 Synes om

mine forældre gik fra et ynglende spættepar til tre par nu - godt nok i deres i skov, men ikke desto mindre var tricket, at der ALTID er fedtkugler, ikke alt for tæt på huset :slight_smile: Det er simpelthen deres yndlingsspise, når de kan sidde i fred og ro på træstammen og spise af dem :slight_smile:

2 Synes om

Jeg har også halemejser (og en masse andre af dem du nævner) og de er bare for søde. Hold nu fest de snakker sammen når de sidder der og tager for sig af retterne :slight_smile:

2 Synes om

Den ene spætte - jeg gætter på, der kun var en - der kom i sommer, kunne fortære en fedtblok på ca. 2 dage. Så det var en dyr sommer - men prisen værd :slight_smile:

Nåh, det kan jeg desværre ikke høre inde fra køkkenet. Og de virker lidt nervøse i det. Der skal ikke så meget bevægelse til blandt de andre fugle, før de forsvinder igen. Så det er nok lidt svært at komme tæt på dem. Men så må man jo ty til dofbasen igen.

Øv, indlejring virker ikke, men man kan altså høre fuglens stemme derinde, når man har fundet halemejsen. Desværre er det ikke noget brugervenligt site, selv om der er meget god information.

1 Synes om

Jeg skal se om jeg kan få det optaget. Det er virkelig markant - og man ser/hører tydeligt at de er flokdyr :slight_smile:

1 Synes om

Ja de er ganske sultne :slight_smile: Jeg kigger også altid lidt, når vi henter fedtkugler, for når der ryger 3-5 dagligt, så skal der handles stort ind :tihi:

3 Synes om

Jeg har umanerligt mange af den Store Flagspætte - og ja, de tager i den grad for sig! Der er bare ikke så meget gang i fedtkuglerne om vinteren blandt de andre fugle (de går målrettet efter solsikkefrøene - om sommeren skifter det, så går de efter fedtkuglerne, men gider ikke frøene!), men flagspætten nakker 5-8 kugler om dagen … hele året rundt! På et tidspunkt i sommers sad der 4 (FIRE!) flagspætter på en tværbjælke i gården og ventede til at de blev deres tur … altså efter de to der var i gang! Jeg stod i mit køkken, skulle lige have min mobilos, løftede denne forsigtigt … og så fløj de deres vej :frowning: De er enormt sky.

Jeg købte mine 90g mejsebolde hos Francks.dk i Skødstrup (som desværre er lukket), og gav kun 69,- for 100 stk. Det er umuligt at finde dem til den pris mere, så jeg skruer ned for fodringen denne vinter (som - indtil videre - i øvrigt også er meget mild, så der er nok ikke så mange fugle der dratter om denne vinter).

2 Synes om

her kommer de efter 6 års fodring ind på foderpladsen på ca. 20 meter af huset selvom vi bevæger os rundt - og de kommer faktisk også og spiser der, hvis vi sidder på terrassen på de der 15-16 meters afstand.
Foderpladsen er lavet på et træ lige i trægrænsen til skoven og skovsøen, så de har en let og tryg flugtvej uden at de sidder udsat på nogen måde - det gør tydeligvis en stor forskel.
Men enhver larm, så er de væk ind i skoven igen.
Så længe vi bare går frem og tilbage ved huset, sidder og snakker stille og roligt, så er de ligeglade, men højlydt snak, grin eller man taber noget, så smutter de ind i skoven igen.
Hunden er de helt ligeglade med - de har luret at den er ligeglad med dem nemlig :slight_smile: (Hun interesserer sig kun for duer, snepper og fasaner = jagtbart fuglevildt :tihi: )

3 Synes om

Apropos pipfugle!
Jeg har jo luftet det før, men jeg bor jo altså i en skov - og der er virkeligt mange fugle her. Jeg kan nævne Musvitter, Blåmejser, Halemejser, Spætmejse, Skovdue, Skovspurv, Gråspurv, Solsort, Rødhals, Gråsisken, Grønirisk, Stilits, Krage, Skovskade, almindelig Skade, Allike, Gærdesmutte, Fasen, Natugle og altså Stor Flagspætte! Det er vel at mærke fugle jeg selv har observeret. Før jeg flyttede hertil, var fugle noget jeg ind imellem spiste - nu er jeg virkeligt fascineret af dem (altså ikke i kulinarisk forstand …).

Her er lidt billeder fra i sommers. Den første serie er solsorte som selvfølgeligt valgte at lave rede der hvor jeg skal have mit brænde. Og lige præcist sidste år tømte jeg helt ud så der kunne blive givet træbeskyttelse! Det måtte så vente! Den anden serie er Blåmejser i min … vandpumpe! Fem år i rad er der udklækket unger der - og ikke en er gået til, så det må være en god redeplads :wink: I år måtte jeg dog træde til, idet der - som det nok er de fleste bekendt - væltede ned med vand konstant. Jeg så at de voksne febrilsk fløj frem og tilbage, en opførsel jeg ikke havde set før. Så jeg kiggede derud og så at de små var temmelig gennemblødte. Så jeg skyndte mig at smække en presenning op - og 5 dage senere fløj de alle deres vej :slight_smile:











7 Synes om

Skønne billeder :slight_smile:

Jamen, de er så fascinerende, de fugle. Min far har altid været optaget af dem og har altid fodret gennem hele min opvækst. Dengang tænker jeg, at jeg bare syntes, det var noget fjollet noget at være optaget af, men lidt af det har da smittet af :hoho:

@Beydana, nu må vi da lige se dine pipper i vandpumpen også :slight_smile:

Jeg havde en solsorterede i ildtornen lige ved siden af køkkenvinduet sidste år. Lige der, hvor kattene kunne sidde i vinduet og kigge på solsortemor, når hun lå på reden :hoho: Men ungerne endte med at gå til. Moren forsvandt simpelthen, hvad årsagen så måtte være.

Senere opdagede jeg en rede i hækken i baghaven - også på grund af kattene, der parkerede nedenunder den dagligt og bare sad og kiggede derop :slight_smile: De unger kom vist alle af reden - en af dem ind i baghaven, hvor Asani havde fat i den. Men den slap fra ham, og forhåbentlig var den ikke skadet.

2 Synes om

Jeg har jo mine katte i line - 5 meter liner - på plænen (som nævnt i en anden tråd, ser jeg for mange overkørte katte på landevejen - der skal mine ikke ligge også. Og de er Københavnerkatte fra lejlighed, så det er luksus nok for dem - og de trives fint). Det har fuglene luret af, for de ved udmærket hvor de kan gå til uden at blive nappet. Men altså lige bortset fra fasanerne - de er godt nok dumme med ekstra dum på LOL

Havde hun ikke været i line, så havde hun fået den … ! Og jeg har masser af billeder hvor kun linen har gjort at selv store fasankokke er sluppet væk!







6 Synes om

Vores foderhus hænger i et stort gammelt æbletræ, og her foretager den jævnlige raids, dog ikke altid med udbytte.
Forleden overværede jeg en længerevarende jagt, der primært foregik indenfor kronen af æbletræet - byttet forsøgte tilsyneladende at søge beskyttelse der, men høgen er imponerende god til at navigere mellem grenene i høj fart…

Den begår dog også fejl af og til; vi har et fuglebad i plænen, og på kanten står en mindre marksten, der i facon minder om en siddende fugl.
Det er mere end en gang set, af høgen styrtdykker ned, vælter stenen og basker (formentlig forvirret!) videre… :laughing::smile_cat:

5 Synes om

Manse jager også fasaner - eller mere præcist, sniger sig ind på dem, og jager dem op.
Jeg har aldrig oplevet, at kattene udgør en reel trussel for de voksne fasaner, ud over måske for kokkenes stolthed - de brokker sig i hvert fald højlydt efterfølgende… :angry:

4 Synes om

Har lige talt 14 solsorter ude i forhaven :uha:

3 Synes om

:blush:

De har da opdaget byens bedste tag-selv-bord :baby_chick:

1 Synes om

Det var da ellers noget. Har du lavet gallamiddag i dagens anledning :wink: :grin:

1 Synes om