Havens fugle

Næb til næb-metoden er åbenbart velfungerende i solsortekredse :hoho:

Desværre stødte jeg lige på en artikel i går om, at fuglenes foderhuse tiltrækker rotter, fordi der altid er noget af maden, der falder på jorden. Så er det måske nok ikke en god idé ligefrem at smide det på jorden selv :s:

Selvom - jeg tror altså ikke, det er meget, der er til overs til rotterne. Der er masser af opryddere.

1 Synes om

:blush:

Tror ikke at du får rotter af at fodre fugle, de levner sikkert ikke mange krummer

Og så har der lige været besøg af en lille stilits :slight_smile:

2 Synes om

Vi har også en ugle herude bagved et sted. Ikke i min have. Den er lidt længere væk. Jeg har hørt den nogle gange, når jeg lukker kattene ud sent om aftenen eller tidligt om morgenen.

Jeg hørte den for et øjeblik siden og gik så ind på dof for at lytte til uglestemmer. Måske er det en natugle? I hvert fald havde jeg lige hørt stemmen på dof, da jeg åbnede døren for Asani for lidt siden og hørte et helt identisk kald udenfor :slight_smile:

3 Synes om

Kan man mon fodre sine fugle for meget? :gruble: Jeg er sikker på, jeg lige har set en overvægtig skovspurv - selv med tanke på, at de puster sig op på en kold dag som i dag :uha:

De er i hvert fald glade for at blive forkælede med fedt, kornblanding, hampfrø og melorme på sådan en dag. Der er så mange solsorte herude, og Chili har så travlt med at sidde i vinduet og gnægge ad dem :heart:

For lidt siden var bogfinken også en tur forbi. Den har jeg ellers ikke set meget til her i vinter.

5 Synes om

:grin: :grin:

En overvægtig fugl?!

:grin: :grin:

Hvis de har svært ved at lette fra foderbrættet, må du nok skære lidt ned på fedtet :grin:

4 Synes om

Jeg fik et foderhus i julegave og har siden fodret fuglene flittigt. De sidste par dage har jeg set flere sumpmejser. De er godt nok fine :smiley:
Jeg har også en hel flok grønirisk. De er vilde med solsikkekerner. Men det er blåmejserne nu også. Blåmejserne har bare lidt sværere ved at knække dem :grin:
Jeg har også set rødhals, bogfinker, musvitter og en enkelt dompap. Og i dag så jeg en flagspætte nede i baghaven. Der er et kvidder uden lige, udenfor og det er vildt hyggeligt at sidde og kigge på det mylder der er derude

3 Synes om

I skal da lige se mine Halemejser - billederne er næsten friske fra fad :slight_smile:
Det er en sjov lille pipfugl - hold fest de får konverseret mens de indtager deres mejsebolde!

10 Synes om

Smukke små pippere :star_struck:

Ja, jeg har stadig ikke hørt halemejserne, men når jeg ser dem derude, står jeg helt stille inde i køkkenet og tør slet ikke røre mig af fare for at skræmme dem væk. De er bare SÅ smukke og små og vævre og betagende at observere.

Det er det nemlig :slight_smile:

3 Synes om

‘Mine’ er efterhånden blevet så vant til mig, at de bliver siddende på de nederste grene når jeg kommer ud for at lægge nye mejsebolde i holderne :slight_smile:

3 Synes om

Vi har foderkugler til at hænge på vinduet i soveværelset og køkkenet. Små vipse blåmejser og bossende musvitter flyver frem og tilbage. De er en fornøjelse at se og høre.

2 Synes om

Det er de også her - og måske mere overraskende, så virker det også som om, de har styr på, hvornår de skal passe på storvildjægeren…:smirk_cat:
For lidt siden stod jeg og kiggede ud på foderpladsen, mens Manse var på musejagt på folden lige ved siden af.
Han slentrer derefter hjemad med høj haleføring, direkte igennem det område, fuglene befinder sig på - fasan og solsorte stopper med at spise, men bliver ellers stort set hvor de er, og småfuglene på brættet over ham æder videre.
Sniger han sig derimod ind på dem, er de normalt hurtige til at komme i sikkerhed…

4 Synes om

Hold nu lige op! :uha:

Jeg står sammen med Chili, der sidder i vindueskarmen, og observerer fuglene herude. Der er rigtig mange - solsorter, musvitter, blåmejser og grå/skovspurve. Og så, lige pludselig - ja, det går så stærkt, jeg næsten ikke når at opfatte det. Vild opstandelse og fugle, der flyver i alle retning. To af dem banker ind i køkkenruden, og den ene får lavet en stor klat tværs over. Chili farer op og knækker et blad af en blomst. Jeg bliver lige så forskrækket, men når lige til sidst at se en stor fugl, der flakser væk.

Jeg kunne ikke se, hvad det var for en, men jeg tror, den var mindre end en musvåge. En høg måske? Jeg ved ikke, om den fik fat i et bytte. Ville den i givet fald flyve væk med det og fortære det et andet sted? For så kan det godt være. Jeg synes ikke, dens flugt var så elegant.

Men pyha! Det var lidt sindsoprivende!

1 Synes om

Det kan være en spurvehøg

1 Synes om

Det kunne det sikkert godt have været. Selv om jeg kun så den ganske kort, kunne det godt passe med den stribede underside. Det er vel også den mest almindelige rovfugl til at slå ned på havens fugle.

Ja det tror jeg også det er

Her lige et link

1 Synes om

her er min …

5 Synes om

fandt lige et til…i øvrigt er der en lille historie…


det var første gang den var her, landede i mit fodertræ…og var ikke det ringste bange…ung fugl der aldrig har set mennesker…står mindre end 2 meter fra den…og den blev der ½ times tid, kommer en uges tid hvert forår/tidlig sommer og smutter forbi igen om efteråret…har ikke set den i dette efterår …billedserien er fra 2007, så det er efterhånden en gammel fugl

8 Synes om