Havens fugle

Fint billede, det sidste, hvor man kan se kløerne. De ligner et skræmmende våben! :slight_smile:

spurvehøgen er en fantastisk og imponerende fugl :slight_smile: jeg sidder altid og følger et par stykker hvor jeg går på bukkejagt om sommeren. Tror det må være et “gammelt ægtepar”.
Det eneste der kan skræmme dem væk er når havørnen runderer i luften. Så kravler de ind under en stor gren.

3 Synes om

har set stæren, både i går og i dag …2 i går, 1 i dag…der er ikke andre der flyver sådan …sååååååå…det går mod varmere tider …forhåbentligt

1 Synes om

Jeg synes en del af dem har virket til at være blevet her i år, da det aldrig rigtig blev koldt :slight_smile:

1 Synes om

Sikke en fantastisk, om end lidt kold oplevelse, jeg lige har haft :heart:

Jeg skulle ud med foder og havde ikke på forhånd opdaget, at det var midt i halemejsernes frokostpause. Men det var det altså. Det fantastiske var, at solsorter, gråspurve og duer flaksede væk i flokkevis, men halemejserne fortsatte uforstyrret med deres forehavende. De reagerede slet ikke på mig, selv om jeg stod kun en meter fra syrenen, hvor flokken på 7-8 stykker sad.

Da jeg opdagede dem, stod jeg selvfølgelig stille (:fryser:), men de tog sig ikke af, at jeg drejede hovedet for at se på dem.

Jeg ved, at de sjældent bliver ret længe ad gangen, så jeg blev stående, indtil de alle var fløjet igen. Troede jeg, men da jeg kom helt hen til syrenen, landede en af dem næsten lige ved siden af mig og gik ombord i en fedtsøjle. Så stod jeg og snakkede med den, mens den spiste! :slight_smile:

De er altså mindst lige så kære og fluffy tæt på, som de ser ud på afstand :heart: Og jeg hørte godt, de snakkede sammen, mens hele flokken var her.

10 Synes om

De er sultne de små…gulspurv og kongen …

6 Synes om

Ja her æder de også som sindsyge i dag. Jeg kan dårligt nå at fylde op, inden det er spist. De sidder næsten i lag derude, for at komme til. Jeg anede ikke at der var så mange forskellige fugle i min have. Indtil nu har jeg set kærnebider, bogfinke, kvækerfinke, grønirisk, musvit, blåmejse, skovspurv, rødhals, gærdesmutte, stor flagspætte, spætmejse, fyrremejse, sumpmejse, dompap, solsort og sikkert andre jeg har glemt. Jeg nyder virkelig al det liv der pludselig er i min have :hyp:

4 Synes om

Same-same :+1: Jeg har i dag købt yderligere to foderautomater og 30 kilo solsikkekerner! Uanset hvor koldt det er eller hvor sultne de er, så har de ikke rørt indholdet i de ny automater - de skal lige ses an. Men jeg har fyldt op i mine to foderhuse + tre automater to gange i dag - hvilket jeg kun gør når det er rigtig koldt, og det er der nu. Og det vil jeg blive ved med indtil temperaturen går i plus igen.

3 Synes om

Ja rødhalsen er fin, men dompappen er godt nok endnu flottere. En fin helt klarrød farve har den. Min yndlings er gærdesmutten. Den er så nuttet :hjerte: En lille bitte brun, rund fjerbold med en lille bitte hale der stritter lige i vejret. Spætmejsen er også ualmindelig smuk.

Gærdesmutten er også min yndling - den ser så dejlig fræk ud :smile:
Jeg har dog vist aldrig set en i virkeligheden, så vidt jeg husker.
Her hvor jeg bor er der også en del fugle - mest blåmejser, musvitter, skovspurve og gråspurve.

1 Synes om

Her er der også trængsel. Det er dog især solsorter - nogle krigeriske bæster. De vil stadig ikke lade hinanden komme til, og der er altså nok at tage af derude, synes jeg selv. Men man kan tydeligt mærke, at de mærker kulden og har brug for noget energi.

Jernspurven var forbi her igen i går. For anden dag i træk. Men den kan selvfølgelig godt være her hver dag, uden jeg lige opdager den.

1 Synes om

Og så har jeg lige set sumpmejsen ude i nødderne. Det er meget længe siden, jeg har set den sidst.

To tyrkerduer har fået sig moslet ind i foderhuset på én gang, men i går var der faktisk tre :uha: så der er ikke noget at sige til, at maden forsvinder hurtigt :venter: Men de skal selvfølgelig heller ikke sulte.

2 Synes om

har lige fodret for 4. gang i dag …så det er tæt på 2 kg i den bøtte…

1 Synes om

Ja de er godt nok forslugne i disse dage. Jeg må vist hellere ud og købe en dispenser mere, til vildtfuglefrøene. Den jeg har er en lille en af plastik, som jeg købte for en femmer i Brugsen. Den forslår som en skrædder i helvede for tiden :grin:

Rågerne mener, det er forår. De er i fuld gang med at bygge rede.

Det er nu ikke, fordi jeg har råger herhjemme i haven. Men på plænen med de høje træer uden for mit kontorvindue er der masser af dem, der hopper rundt og finder føde. Råger, krager, måger - egentlig ikke de mest charmerende fugle. Især ikke rågerne. De er ikke ret kønne.

De seneste dage har jeg dog flere gange observeret et par af dem sidde derude tæt sammen i kulden. De hopper ikke rundt og finder føde, sidder bare tæt ved siden af hinanden midt på plænen. Jeg er sikker på, de må være kærester. Og at det er dem, der er i gang med at bygge rede helt oppe i toppen af et af træerne.

I hvert fald så jeg et par stykker oppe ved reden i går, hvor de baksede rundt med nogle ordentlige pinde i 10-15 meters højde.

Moralen af historien: Foråret må ganske givet ligge et sted bag sne og kulde og bare vente på at bryde igennem med fuldt tryk på solskin og spirer og knopper. Ikke?

1 Synes om

Jeg tror det er en kombination af temperaturen og så lysets tiltagen. Men ja, jeg håber virkelig det venter lige om hjørnet for det er da til at tude over som vejret er nu… Jeg vil have varme og sol!

2 Synes om

Det tror jeg, du har ret i. Men lyset må alligevel næsten tælle mest, når de stadig bygger rede, selv om de er havnet på Nordpolen. De skal selvfølgelig også være klar til ynglesæsonen, uanset hvordan vejret så arter sig lige nu.

Srry for spam …
skovskader og spætter kommer i par her, det gør duerne for øvrigt også…men at snuppe dem sammen…oh no…men et par stykker, har set både gærdesmutte, kongen og rødhals efter den hårde frost, så de er ikke gået til…

skovskade, rødhals, due, sortmejse, spætten, hr og fru dompap

8 Synes om

Kokken har scoret, den frækkert :nerd_face:
Taget i morges - fire høns, en kok og så det løse.

https://www.instagram.com/p/Bf80g2dn2wh/

3 Synes om

sorry jeg kan altså ikke dy mig, må gerne slettes

8 Synes om