How to - star og nightscapes

I har jo nok set nogle af mine måne eller stjerne fotos…
I kan selv lave noget lignende …
det kræver kun et kamera, helst med en vidvinkel eller en zoom og et stativ eller et fast underlag til kameraet og helst en fjernudløser - de koster ikke mere end et par hundrede

stil kameraet på manuel
stil lukkertiden - jo kortere brændvidden er, jo længere tid kan man eksponere før stjernerne bliver aflange - prøv med 15 sekunder først, bliver stjernerne lange er det for meget, er de runde, så prøv med 20 sekunder eller mere
stil ISO, Canon håndterer ISO støj væsentligt bedre end Nikon :frowning: Canon kamera, prøv med ISO 12800 - Nikon 6400 …afhængigt af model/ generation af sensor kan det være for meget …prøv dig frem
zoom ud til den korteste brændvidde, find en klar stjerne og stil skarpt
…skyd løs …:høhø:

Jeg har set billeder af mælkevejen (taget med Canon) med ultravidvinkel eller fiskeøjer med 45 sekunders eksponering og stjernerne er fint runde

—Jeg er gået lidt videre end stativet, jeg har en motor på, det er faktisk kun et urværk der korrigerer for jorden rotation, det betyder at jeg kan eksponere i længere tid - billedet herunder er sammensat - stacket - af 52 * 20 sekunder på ISO 6400, dvs 17 minutter og 20 sekunder totalt, billedet er ikke ret spændende, egentligt kun en test, motoren har kørt lidt ustabilt, yderligere 100 skud havde gjort det sjovt, men objektivet frøs til :slight_smile:

man kan sagtens stacke stativ billeder, bare ikke så mange på grund af jordens rotation…det er mørkt om aftenen gå ud og leg :smiley:

1 Synes om

Det er SÅ irriterende at det er fuldstændig russisk for mig :ups: for jeg ville virkelig ønske jeg kunne håndtere et kamera på den måde :slight_smile:
Jeg har prøvet at lære det, men det bliver alt for hurtigt til hvid støj og teflon når der tales blænvidde ISO osv :slight_smile:

1 Synes om

Hm, jooooo, et fotokursus koster jo da en sjat…mon man kunne lave en slags grundkursus

Jeg er bange for jeg er et tabt eksemplar i den henseende :høhø: Jeg har været på et kursus for dummies, fået fotokyndige på nettet og i virkeligheden til at fortælle og forklare men det hænger bare ikke ved.
Men pyt… så kan jeg bare nyde de billeder andre tager :wink: :slight_smile:

1 Synes om

Nightfly to venus …eller månen, venus og KLM …månen og venus står ret tæt på hinanden, og jeg havde lige lidt der skulle testes …

Fedt billede!

For en 8-10 år siden fik jeg et lille defekt computerstyret teleskop kastet i nakken …det blev stillet i et hjørne allerbagerst hvor det så har boet siden …men her lidt før jul fik jeg set lidt på det, og købt en reservedel til den horrible sum af 9.95…testede det lidt forleden, og lidt mere i dag …så ca en halv måne, en halv venus - den har også faser som månen - og en hel mars … og teleskopet, det er faktisk ikke så ring’ endda

I går aftes gik jeg ud med mit teleskop, fordi 2 galakser stod lige i mit synsfelt …men ku’ ikke få det til at spille …stjernerne blev underlige vinkelrette streger :thumbdown: ku’ ikke rigtigt se noget forkert, så i morges tog jeg det ud fordi jupiter hænger på morgenhimlen …har aldrig taget billeder af jup før, så jeg blev noget overrasket over hvor lysstærk den egentligt er. De billeder man ser af den normalt er
sammenkogte videosekvenser …sååååå …nå ja, månen får i oss, presset godt på vej ned mellem træerne …og galakserne, well prøver igen i aften …måske :slight_smile:

Det var semiklart i aftes, fik ikke så mange billeder…kameraet løb tør for strøm…og rimtågen kom
et enkelt billede iso 2000, 20 sek 16mm @ f:3.5 fra før det blev rigtigt mørkt
et ubehandlet stacket billede, man ser jordens rotation i forhold til himlens
et “færdigt” billede, der er kun 9 minutter, såå ikke så spændende…der er alligevel 3 galakser i billedet, den lille klump stjerner helt tv lidt over midten er 7 stjernen eller pleiaderne
træerne er …:mad: …2 af dem skal ned …

et hurtigt skud af pleiaderne - 7 stjernen eller M45, den består af varme blå stjerner med en støvsky der driver igennem, skyen giver en ganske kraftig refleksionståge synlig med et godt øje på et mørkt sted

Jim, er der en planet eller noget, som er meget tydelig for tiden? Vi var ude at gå i går aftes, og på modsatte side af himlen ift Orion var der en meget meget lysende ting (mod syd vest er mit bedste bud)

det er venus, den bliver kaldt både morgenstjernen og aftenstjernen, mars står lidt op og til venstre ift venus, begge planeter er ganske tydelige uden kikkert …venus er halv pt…venus er en af de klareste stjerner på himlen, bla grundet et reflekterende skydække af h2so4…atmosfæren er co2 …hyggeligt sted …:S…der er et foto længere oppe i tråden

Mange tak for info :slight_smile:

Med det blotte øje kunne vi ikke se, om den var halv for den lyste helt vildt. Men det så virkeligt flot ud.

For få år siden stod vi en stjerneklar aften i det sydøstlige hjørne af New Mexico (nærmere betegnet Carlsbad Cavern National Park). Da mørket faldt på var der arrangeret stjernekiggeraften, som var årsagen til at vi var der netop den aften. Hooold nu op! De lokale amatør astronomer havde stillet alle sine meget imponerende teleskoper op, sikke noget isenkram! Og der stod jeg så i den dybsorte nat og kiggede i et teleskop og så Jupiters ringe helt klart… Det var dybt fascinerende, og absolut en af de ting jeg gerne vil prøve igen! Jupiter rocks :slight_smile:

Well…det har nu nok været saturns ringe …:høhø: …lige her og nu står den meget lavt i SØ, den står desvære så jeg ikke har mulighed for at få den, et par af ringene kan måske ses med en kraftig håndkikkert…
New Mexico har noget af verdens bedste himmel, det er en del af International Dark-Sky Association, her i DK arbejder man på at få Møn indlemmet

[QUOTE=Jim;1302376]Well…det har nu nok været saturns ringe …:høhø: …lige her og nu står den meget lavt i SØ, den står desvære så jeg ikke har mulighed for at få den, et par af ringene kan måske ses med en kraftig håndkikkert…
New Mexico har noget af verdens bedste himmel, det er en del af International Dark-Sky Association, her i DK arbejder man på at få Møn indlemmet[/QUOTE]
Det tror jeg da du har ret i! Saturn! Anyhow, vildt fascinerende :slight_smile: Og ja, fremragende mørk himmel, vi havde helt glemt hvordan stjernehimmelen ser ud når der er helt, dybt mørkt og kan se mælkevejen. Det er… awesome i mangel af bedre ord!

Dmi siger delvist klart torsdag - fredag, så der er en mulighed for at se den, den står op i SØ omkring 5.40 …ca 7.30 står den ca samme højde som månen og en sjat til højre …nymåne den 28, så der er en chance

har i øvrigt set mælkevejsbilleder fra netop Carlsbad, det de laver på 30 sekunder kan jeg ikke lave på 30 minutter

nå, det er klart her til morgen, jupiter hænger deroppe med spica nedenunder…så snuppede et par stativ skud, mest for at se hvor lang brændvidde der skal til for at se båndene
prøvede først med 800mm svarende til 1200 med FF eller film, 1/10 sekund hvor man allerede ser rotation i ft jorden, 3 måner - ville gerne ha’ alle 4 galileiske måner på en gang
gik over til 1600mm - 2400 på ff hvor man kan ane båndene …og hold da kaje hvor det skidt ryster, slæber det tunge stativ ud i aften, er det så klart igen i mogen prøver jeg med 2000 mm …

et lidt længere skud af pleiaderne samlet 10 minutter …der er kommet lidt mere af tågen med

2 x venus…et fra d 14 og et fra i dag d 24…man kan se den er svundet en del på de 10 dage, den er i en fase hvor man kalder det venus segl