How to - star og nightscapes

Venus er kommet om på den anden side af solen…den kan nu ses om morgenen kort før solopgang …nogle få dage sidst i marts kunne den ses som både morgen og aftenstjerne

Vildt flotte billeder :uha::thumbup:

jamen der kommer måske nok flere når det bliver mørkt om aftenen…

Nu hvor vi er flyttede på landet, og faktisk kan se nattehimlen. Får jeg da helt lyst til at prøve at skyde nogle nattebilleder af himlen også. Det må altså prøves engang, når der lige kan findes tiden til det. :høhø:

Du kan jo prøve at se hvor mørkt du bor:

lightpollutionmap.info

mine naboer mod syd og nord er bymennesker, de har taget lyset med herud, var det ikke for dem havde jeg en lille dejlig mørk plet

  • og ellers er det bare at gå i gang
1 Synes om

Ej hvor fedt, kan se på kortet vi bor i et helt mørkt område. :thumbup: så det må være helt perfekt til at tage billeder af den flotte nattehimmel.

Det begynder så småt at blive mørkt om aftenen …
og i denne weekend er der stjernedrys, perseiderne topper med op til 100 “skud” i timen
perseiderne er støv fra kometen Swift-Tuttle

kan ses i nnø/nø fra ca 21.30 hvor det bliver mørkt nok

vender man sig en ½ omgang kan man se saturn lavt i syd, jupiter står lavt i vest

månen er i aftagende, men vil stadig genere en del - den står op ved 22 tiden ±

er det klart kan jeg da kun sige: gå ud og se op

[QUOTE=Jim;1314659]Det begynder så småt at blive mørkt om aftenen …
og i denne weekend er der stjernedrys, perseiderne topper med op til 100 “skud” i timen
perseiderne er støv fra kometen Swift-Tuttle

kan ses i nnø/nø fra ca 21.30 hvor det bliver mørkt nok

vender man sig en ½ omgang kan man se saturn lavt i syd, jupiter står lavt i vest

månen er i aftagende, men vil stadig genere en del - den står op ved 22 tiden ±

er det klart kan jeg da kun sige: gå ud og se op[/QUOTE]

Hvor meget af dette kan ses uden teleskop men bare med det blotte øje? :slight_smile:

Århus er jo ikke det mørkeste sted på planeten …men finder du et mørkt sted med godt udsyn kan du sagtens se både Saturn og Jupiter uden kikkert …de er bare ikke noget særligt - de ligner bare stjerner
du kan ikke se Saturns ringe uden kikkert, og du kan ikke se Jupiters måner uden kikkert
Jupiter er let at finde, det er den største stjerne der står ganske lavt i V …den går nok ned mellem 22 -23
Saturn er svær, den ligner alle de andre, men en go’ håndkikkert hjælper, så kan du se et par ringe
Perseiderne kan du sagtens se, det er jo “affald” fra en komet, når det affald rammer jordens atmosfære brænder det op, og det er det vi ser som stjerneskud

altså, hvis ikke du bruger det du lærer, så ryger det jo ud igen…og så er det jo kinesisk

For et par uger siden tog jeg et stativ billede af Orions tåge …elendigt…
Det var næsten klart i morges, og havde hardwaren til at stå klar - men Orion stod så langt ovre mod vest så det skulle flyttes …anyway Orions tåge, (med forkerte farver …don’t know why) den lille klat lige over er de Mairans nebula og øverst er running man nebula


Der er ikke mere end 4 minutter og 20 sekunder i det hele - der skal samles lidt mere
Oriontågen er små 1500 lysår væk og strækker sig over omkring 50 lysår

Edit : har forsøgt at finde ud af hvad der sker med farven …den burde være som dette

Det underlige er at farvemæssigt er den øverste version meget lig Hubble rumteleskopets farver
der var meget fugt i luften…måske derfor

3 Synes om

Det er tindrene klart, men månen ødelægger det …synd, men den går vel ned en gang…


Lidt en test for at se hvor stor billeder forum håndterer …max str. er 3072 kb

4 Synes om

Var ude for at se det snevejr DMI havde lovet skulle komme her ved 2 tiden …det var der ikke, men klart, med skyer der kom ind fra vest …orion stod pivklart i syd og pleiaderne i sydvest …og månen ovre i øst …gik ind, tændte for kaffen, fandt kamera, frisk battteri, stativ…da jeg kom ud ca 5 minutter senere så det sådan ud …:skrige:

2 Synes om

her lidt over 4 var der knap så mange skyer, men så var månen ved at genere …så månen, orion og pleiaderne …og et uden så meget måne

3 Synes om

og så er det både klart og koldt …et par af mælkebaren

5 Synes om

det klarede op her ved 1 tiden …det er koldt …drivende skyer…supermånen er ikke synderligt imponerende …

2 Synes om

det hvide stads begyndte at blive liggende sidst på eftemiddagen …lige nu er det klart med -2, et hurtigt snapshot…har fiflet med nogle indstillinger, så…skidtet virker ikke som det plejer …der er en fin halo om månen

3 Synes om

Det var da meget nok. Her på Midtfyn er der ikke kommet noget, så vidt jeg har opdaget (det er stadig ret mørkt udenfor).

Og så alligevel, når jeg får kigget efter - der ligger da vist lidt hvidt herude, men det er så lidt, at det ikke lyser op i mørket. Desuden regner det nu, så det er nok snart væk.

1 Synes om

Det begyndte at sne igen kl lidt over 5…kraftigt på et tidspunkt…så slog det over i noget
tungere…nu er det rigtig sne igen, men temperaturen er stigende…
der er vel kommet en 3-4 cm

Nå, men …klart og koldt …men naboerne drikker jullefrokost…kæft en larm…og de elendige motormøl blæser rundt over hele himlen…så jeg gik ind til kaffekanden …

5 Synes om