How to - star og nightscapes

Ahr, jeg troede lige, det var stjerneskud :joy:

Jeg er vild med det sidste billede, hvor træerne er lidt mørkere.

jeg ved jeg har et skønt stjerneskud…grønt, men jeg kan ikke finde det…
her er til gengæld en meteoride fra november sidste år…taget i netop det øjeblik hvor den går ind i atmosfæren…den er også med på det foregående foto som en ganske tynd streg, man kan se at den bliver bremset ned, for stregen er længere

3 Synes om

har lige været ude og prøvet mit nye legetøj …ca 3 kg glas …
en fætter der er lettet fra Billund…små 10 km ude
månen …det er ikke såååå klart, men ikke så ringe af et første forsøg

3 Synes om

nytårsmåne…næsten …fra kl 05xx da den var på vej under horisonten

5 Synes om

På trods af at månen stod højt på himlen

og det var koldt som bare…den står på - 8, var jeg nødt til at gå ud og se Jupiter/Mars konjunktionen …tryllede lidt med tiderne og fik hele 4 måner med
fra venstre er det Io, Europa, Jupiter, Ganymedes og Callisto …Mars dingler neden under

4 Synes om

TAK! Jeg så noget relativt stort og lysende på vej hjem imorges, med noget dinglende nedenunder - vældigt fascinerende! Ledte lidt på nettet og endte på at det nok måtte være Jupiter… og hvad?? Vidste jeg bare skulle kigge her for et ordentligt svar - TAK :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Tak selv…
var faktisk ved at blive inde, for med de kuldegrader fryser glasset til på få minutter …
men fik da et sjovt skud i kassen…der er lidt star trails grundet længere eksponering men asteroiden Vesta kan ses som det længste spor ovenover og til venstre …muligvis kan man ane en “stjerne” (klat) lidt th for Callisto, det er muligvis månen Carme …ikke sikker, mit program tager ikke alle månerne med
stjernen der næsten er på linje med Vesta …bum pas…kan ikke huske…
300mm @ f:2.8 1sek. ISO 800

3 Synes om

Det ligner fuldstændigt det fra min nethinde imorges :slight_smile: Lige umiddelbart tænkte jeg “fly på vej ned”, men så med det samme at vinkelen var helt forkert, de lander trods alt ikke i Horsens. Så tænkte jeg “det ligner et svævende frø fra en mælkebøtte med den dims der hænger og dingler der…” - og så blev jeg nysgerrig og måtte hjem og se hvad det var for en lysende ting jeg havde set. Ih, man skulle have stået der med en rigtig stjernekiggert :slight_smile: SÅ spændende :slight_smile:

ka’ godt li’ månen når den er mindre fuld…det giver flere detaljer
mars og jupiter er stadig tætte i mere rigtige farver…og øverst jup som den vil se ud i en mindre stjernekikkert …600mm@f:5.6

1-jupmarsmåne 027

2 Synes om

Var ude ved 6 tiden…bare for at se om det var klart …planen var at jeg ville tage et par skud af Jupiter med laaaang tele .det var klart, så tog et par skud med 16m

Gik ind og riggede den lange til…da jeg kom ud igen var der tykt skydække og et par snefnug … men fik et stjerneskud med 16mm

5 Synes om

Har gjort noget utilstedeligt …næsten …har pillet et af mine pensionerede kameraer fra hinanden og konverteret det til IR - infrarød
fra fabrikken er kamera sensorer ret følsomme i IR, derfor monterer man et filter foran sensoren …på himlen er der masssssssser af ir …så derfor…filter væk… …orion i ir, sammenlign med det grønne længere oppe …billedet er godt rystet, nen 3 sekunder håndholdt…så ganske ok for en første test

5 Synes om

månen lyste gevaldigt i morges, så jeg troede det var klart …det var det så ikke, men månenedgang i IR spektrum

3 Synes om

Wow! :uha:

Saturn og Mars står relativt lavt og tæt på hinanden på sydhimlen lige før solopgang …
ku’ godt ønske mig at de var mere i sydvest, så havde jeg haft frit skudfelt og kunne bruge det store gear …
så Saturn og Mars mellem træerne, Saturn til venstre

1 Synes om

DMI havde lovet delvist klart vejr …Saturn er for første gang i mange år så højt på himlen at jeg kan skyde den…eller det er første gang i mange år den både er i mit “synsfelt” og højt oppe på samme tid…men ingen roser uden torne…månen står lige ved siden af, og den er næsten fuld …
men Saturn kom da i kassen…ka’ godt se at jeg skal finde noget længere tele frem …
Saturn er den fjerneste planet vi kan se fra jorden med det blotte øje, den er ca 1.5 mia km væk

1-saturn%20061

Nå…fandt en Saturn der ser ud til at være en smule bedre …

4 Synes om

et lille snoldet stjerneskud…og det er småkoldt derude …månen lyser så det er som dag

11 Synes om

Håber du huskede at ønske :grin:

  • Vildt flotte billeder!
1 Synes om

nå men …det er rimeligt klart, det er sæson for Geminiderne …så mig ud…vildt koldt…
en enkelt “noget” der i hvert fald ikke er et fly + lidt mælkevej…

7 Synes om

Venus er gået fra aftenstjerne til morgenstjerne …vel nær 3/4 fuld…er tydelig på sydhimlen v 8 tiden

4 Synes om

Hvis man er tidligt oppe…og det ikke sner eller er overskyet kan man nyde en total måneformørkelse…begynder kl 04.34. slutter kl 07.51…her skyet, men med klare pletter - sne i luften…