Huset for enden af rækken - “renoveringsdagbog”

Nu overtog jeg endeligt mit lille hus for enden af rækken :smiley: så nu kan “renoveringsdagbogen” endelig begynde.

Ud over lige at få aflæst div målere, så gennemgik vi huset nok en gang.
Et par små bøvser er fundet - fugt ved ovenlysvinduet i skuret (som så må til forsikringen) og badeværelset bliver noget mer omfattende end først håbet :confused: det kommer til at betyde total-istandsættelse af badeværelset, også gulvet med gulvvarme :blegne: så det lille banklån bliver så til et medium banklån, men så behøver jeg heller ikke tænke på at spare op til nyt badeværelse om 10 år, det SKAL simpelthen gøres nu.

Men også glædelige overraskelser - som feks at skillevæggene er træskillevægge og ikke letbeton. Så vi meget lettere kan vælte to vægge uden en masse ballade :smiley:

Min far og jeg gik straks i gang med at pille køkken ned i eftermiddags - alt skal ud!
Her er salgsbilledet, som i den grad “forskønner” det gamle køkken :tihi:
Google Photos
Jeg nåede aldrig selv at tage før-billede desværre.

Da vi fik køleskab ud afslørede det hurtigt ældre fugtskader i skabet - heldigvis kun skabet :slight_smile: ned bag i skabet var det HELT mørt!
Google Photos

Bordpladen er det pæneste og nyeste i hele køkkenet :tihi:
Google Photos

Der var eftermonteret en stump køkken ved siden af døren ind i køkkenet. Det er nu flyttet ud i skuret - det er ikke dumt at have et lille arbejdsbord derude :slight_smile: og det er riiimeligt nyt (under 20 år :slight_smile: ).
Der skal lige de to skuffer og låge i - når det er sat fast altså :slight_smile: men genbruges kan det helt sikkert derude :slight_smile:
Google Photos

Mens det var lyst endnu tog jeg et billede af det, der var slæbt ud - 75% af køkkenet ca splittet ad og smidt ud.
Google Photos

Der manglede kun det her
Google Photos
Det er nu også slæbt ud, men det var for mørkt til flere billeder derinde. Så jeg tager lidt “opstartsbilleder” i morgen formiddag :slight_smile: faktisk af alle rum, for ærgrer mig lidt over, at jeg ikke fik tage egne billeder af køkkenet før vi rev ned :ups:

Ekstraværelset stod så for tur - skab, loft og gulvtæppe herinde fra er ryddet totalt ud - så nu kan tapetet bare dampes af og blive klar til helt nyt over alt :slight_smile:
Her er før billede - efter kommer i morgen, når det er lyst igen.
Google Photos

Og så blev kl 18 og det blev tid til aftensmad.
Men det er vist også ok nået fra kl 13 til 18, sådan af en første dag :slight_smile:

Planerne for køkkenet er endeligt vedtaget. Køkkenmanden kommer i denne uge og tager de sidste mål.
Men dette køkken er bestilt ved Kvik køkken:
Google Photos
Google Photos
Google Photos
Google Photos

Og sammenligner man med plantegningen, så kan man vist godt fornemme, hvilke vægge vi skal vælte :slight_smile:
Google Photos

Jeg er SÅ spændt på, hvordan helhedsindtrykket bliver bagefter. Alt andet lige mere åbent at komme ind i end dette:
Google Photos
Google Photos
Så det glæder jeg mig meget til :smiley:

Lige før nytår fik jeg lov at tage billeder udenfor.
Her bliver vores “forhave” - med rosenbed, rodhodendron osv, som der skal laves haveplan til :smiley: måske først i 2020 bliver der indhegnet til kat. Medmindre finanserne kan være med til at gøre det allerede til sommer :slight_smile:
Google Photos

En dejlig stor terrasse, som dog skal åbnes op. De lave lameller skal væk, så hele haven kommer til at hænge sammen.
Google Photos

Plads til hundegård til Ninja udenfor - og så skal hun jo også kunne gå ind af en hundelem til hundegård inde i skuet :smiley:
Google Photos

Baghaven, som jeg vil have lavet nogle højbede i til lidt køkkenhave :smiley:
Google Photos
… projekter ude er der også nok af til tre-fire år helt uden problemer :tihi:

15 Synes om

Tillykke!!

Jeg kan så nemt huske denne dag for 3 år siden da jeg fik nøglerne til mit nuværende hus. Alle de planer, ønsker, drømme :grin:

Pøjpøj med det hele og glæder mig til at følge med i projekterne!

2 Synes om

Tillykke med dit nye hus og at dine forventninger og drømme nu kan komme til at ske. Det er så stort. Husker det tydeligt selvom det snart er 10 år siden vi overtog vores hus… også et "giv-en-håndgranat-indvendigt :wink:

Glæder mig til at følge det :blush:

1 Synes om

Skal du have en hånd en weekend så bytter jeg (og evt. Casper) gerne for noget god mad (kan evt. inkasseres senere :wink: ) og hyggeligt samvær :slight_smile:

1 Synes om

Det kan sagtens tænkes, at det kunne komme på tale :smiley: især når feks gulv, loft og køkken skal op. :smiley:

Første deadline blev lige aftalt i går aftes :open_mouth:
På lørdag, om 9 dage, kan vi få hjælp til at få sat glasvæv op i hele hytten af nogle kammerater som virkelig kan det skidt - men så skal hele huset jo være klar til det :open_mouth: :tihi:
alle vægge i alle rum skal være fri af tapet og linoleum, væggene mellem køkken, gang og stue revet ned og afsluttet og el i hvert fald trukket igennem, så det kan laves, og al loft skal være nede.

Pyyyh :open_mouth: hvis vi kan nå det, så er det mega sejt, for så er det faktisk kun gulvet der mangler at komme ud bagefter - ellers må det jo vente et par uger.
Men første skridt må så være, at jeg kan få al loft ned og alle gerigter ned i dag.
Så ved jeg da, hvad i dag skal gå med :tihi: så er det op og leje en damper og ned alt på væggene fredag og søndag :smiley:

(Det er usmart at gøre sådan noget her i jagtsæson, det tager lige hele lørdagen :tihi: )

2 Synes om

Stort tillykke med den nye hybel. Det bliver da så godt :smiley::smiley:
Du må endelig sige til hvis du har brug for hjælp :wink::+1:

1 Synes om

Tillykke med huset, det bliver spændende, men hårdt inden den står færdig :slight_smile: :slight_smile: Men ikke mindst rigtig flot :slight_smile:

1 Synes om

I morges mødte jeg ind til dette rod i garagen


… jeg har allerede fyldt mer derud :tihi:

Så en formiddag og to håndværkerbesøg senere er der sket en masse :tihi:
Mureren har kigget badeværelse og tømrer har kigget på vinduer.
Vinduerne er dumpet :frowning: kæmpe hul i tilstandsrapport, for alle vestvendte vinduer er mer end færdige. Men sådan går det jo ofte …

Men nu har jeg da strippet soveværelset :smiley:

Og køkken-rummet er ryddet helt

Nu en lille pause, så angriber jeg stuen :slight_smile:

8 Synes om

Du er dæleme effektiv! :hushed: :smiley: :ok:

1 Synes om

Huskede du at tage før billeder? :slight_smile:

Hva tror du selv :hoho:

Men fik et af stuen - som lige om lidt mister loftet :slight_smile:


Først skal alle lister lige ned og af-sømmes og ud.

4 Synes om

At det lignede at du havde glemt det, så jeg hellere måtte spørge og minde dig om det :hoho:

2 Synes om

Hold op hvor er I effektive :slight_smile:

Holder meget af den slags ‘før’ og ‘efter’ og ’ hele processen’ - så glæder mig til at se mere

3 Synes om

Hvor er I bare effektive :+1::smiley: Det er er så spændende for dig - og personligt glæder jeg mig til at følge med i projektet :smiley: Elsker sådan noget med renoveringer og synlige resultater :smiley::+1:

1 Synes om

Stuen tømt for lister og loft … nu skal loftet slæbes ud i garagen og så er der fyraften :slight_smile:

9 Synes om

Det vokser i garagen :open_mouth:

5 Synes om

Og du har fået gæstetoilet…:laughing:
Må man spørge, hvad du har budgeteret med til renovering - eller rettere, totaltenovering? :+1:

2 Synes om

Egentligt var budgettet omkring 125 inkl et kæmpegodt tilbud på køkken og bad.
Men badeværelset og tre vinduer har nu slået bunden ud af det budget desværre :confused: nu er vi nok på 140 mindst.
Nu må vi lige se om forsikringen hopper med på nogle af de uforudsete ting som bundrådne vinduer overset i tilstandsrapporten (de er i fin stand i følge den! :open_mouth: ) og så det utætte ovenlysvindue i skuret, som rapporten heller ikke nævner med et ord.

Heldigvis har vi fået en del mer hjem i Real kredit lånet end husets pris pga de planlagte forbedringer, så jeg ikke skal ud og låne det hele i alm banklån :slight_smile:

Meget kan vi heldigvis lave selv - men badeværelset æder effektivt nogle tusind nu i ren murerløn :frowning: men så er det jo da også gjort. :slight_smile:

Jeg sparer så muligvis en ny fordør - troede den var færdig, men sandpapir og maling, lidt lirken på håndtaget og så er den vist kørende igen :smiley:

2 Synes om

… og ja det nærmer sig vist en totalrenovering :tihi:
Til sommer er der flere sternbrædder og lidt hist pist, som skal laves også :tihi:

2 Synes om

Målet for i dag - få så meget som muligt ud ad badeværelset.


Forbillede nåede jeg ikke før halvdelen røg ud i går af vvs’er, der kom og stoppede af vand herinde. Nu ser vi frem til mindst 14 dage uden toilet hernede :tihi: godt der kun er 1,5 minut i bil op til forældrenes hus :smiley:

6 Synes om