Hvad bestemmer farven på kattens knurhår?

Det slog mig lige, at Asani jo er vildtfarvet = sort. Men han har hvide knurhår, og det har vildtfarvede abyer -
alle abyer? - vist altid? Jeg kommer selvfølgelig fuldstændig i tvivl nu. Så farven på knurhårene kan ikke være styret af de samme gener, som farven på resten af katten.

Asani har vist en enkelt gang imellem haft et sort knurhår - eller et, der var flerfarvet. Lige som Chili lige nu har et hvidt knurhår blandt sine ellers helt sorte.

2 Synes om

Tsarina har også kridhvide knurhår og er solid sort uden hvidt, ser helt fjollet ud.

Sigga er sort, men har nogle sorte og nogle hvide knurhår. Hun har dog også 5-6 sorte hår i en lille miniplet på maven, så hun har måske noget Hvidt i generne?

1 Synes om

Jeg har indtryk af at noget af det handler om hvorvidt katten er tabby eller ej. Jeg synes at 2 farvede knurhår ses mest på tabby katte, og ensfarvede (sorte eller hvide) mest ses på solidt farvede- men med individuelle forskelle :slight_smile: Og røde katte har oftest flere lyse/hvide end sorte katte :slight_smile:

2 Synes om

Hugo har lyse knurhår og ét sort. Jeg mener derfor, at han må være tortie :wink:

1 Synes om

Gucci var helt sort, med sorte trædepuder og sorte knurhår. Og så et enkelt helt hvidt knurhår :heart_eyes: Balloo havde 2 farvede lyse/sorte, som den flotte Tabby han var :heart_eyes: Ease har hvide, nogle af dem er med sorte rødder, men det ses selvfølgelig først, når de er faldet af :heart_eyes:

1 Synes om

Bertil er sortsmoke og har sorte knurhår, de små er blå og har hvide knurhår

1 Synes om

Det er lidt det samme med Asani - dog er det ikke kun rødderne, der bliver farvede. Man kan godt se det, også før det falder af. Men det er kun den inderste del. Resten er hvidt som de øvrige.

Mine lever helt op til det du skriver Eva.
Ved du eller en anden noget om hvorfor knurhår altid er enten sorte eller hvide? Ikke f.eks røde…det ku være flot :grin:

1 Synes om

Maskede siam skal have hvide knurhår, men de kan gemme tabby under masken. Det er muligvis årsagen til at nogle præsenterer de fineste brogede knurhår :roll_eyes: Jeg må ellers være svar skyldig, for jeg ved det simpelthen ikke :slight_smile:
Jeg har aldrig haft en tabby siam så ved faktisk ikke om deres knurhår er brogede eller hvide :slight_smile:

Alba er chokoladetabbymasket peterbald. Hvide knurhår, med meget få mørkere (choko?) undtagelser. :grinning:

1 Synes om