Hvad er der med min kats klør?

Jeg har overtaget en meget gammel kat fra et familiemedlem, og jeg har opdaget at hendes kløer på en af hendes forpoter er underlige. Hun har det der ligner en vissen klo, og så en meget stor en der ikke ser ud til at trække sig tilbage, men hele tiden er ude. Hun ser ikke ud til at have noget imod at jeg rører dem, bør jeg gøre noget?

Du skal trimme de kløer. Normalt “slider” kattene kløerne og taber kloskællene. Gamle katte får tit kraftigere kloskæl, som skal trimmes og passes, så de ikke bliver for lange og store.
Du risikerer, at de bliver så lange, at de gror ind imod trædepuden og gider sår.

3 Synes om

Men med så tyk en skal den ikke trimmes normalt, en knuses let, så den flosser og katten selv kan hvæsse de overskudende klo skæl af.
Men det er underligt at den ikke trækker sig tilbage? Hvor gammel er hun, og har det altid været sådan?

Den visne er nok enten en ulveklo eller død hud, lidt svært lige at vurdere :slight_smile:

Måske en tur til dyrlægen vil være en god idé. Også bare for et almindeligt tjek, nu du lige har overtaget katten. Den har nok ikke været til dyrlægen, inden du fik den, for så vil jeg gætte på, dyrlægen ville have gjort noget ved den lange klo.

1 Synes om

Enig i at den bør klippes, den må da vist være i vejen for katten.
Normalt har jeg intet problem med at studse/klippe/trimme mine kattes klør - men denne her lange en ville jeg tage med til dyrlæge. Eller i det mindste når til årligt sundhedstjek så lige spørge om det var ok selv at klippe den.
Pøjpøj og tak for at du tager en gammel kat til dig :slight_smile: