Hvad skal hun hedde?

Hvorfor dog stakkels :?

Jeg ville da meget nødig været et barn med kælenavnet “Grydelåg”

man kan da bare tage det som noget sjovt… man bestemmer HELT selv hvor højtideligt man tager sig selv :slight_smile:

:lol:

jeg blev kaldt klaphatten af min lærer… det er vist i samme stil…

hvorfor gøre noget der er sagt og gjort i kærlighed og i særdeleshed uskyldighed til noget der handler om respekt ? og hvem sætter i øvrigt standarden for hvad respekt er ?

Tror meget det kommer an på hvilke børn og i hvilken forbindelse. Her i huset har jeg ofte brugt Møgunge som kærligt kælenavn for mine unger. De har altid vidst at det blev sagt med kærlighed. Jeg ved Bente mener sit Grydelåg på samme måde, og jeg er ikke et sekund i tvivl om at de børn hun titulere på den måde, godt ved det er kærligt ment. Så dumme er børn heller ikke.

Præcis Sovleig…de kan høre på mit tonefald at det er sagt i ren kærlighed og de fleste gange ledsaget af et knus

[QUOTE=Ann K;869022]
Bare ikke for mig… der har set The Full Monty en gang eller to for meget :lol: jeg kan simpelthen bare ikke med det navn![/QUOTE]

Jeg får så et helt andet billede: Monty Python’s Flying Circusssss (Udtalt med trykkene alle de forkerte steder, som de plejede)
:wink:

[QUOTE=Eife;869166]Nej nej, jeg synes bare du gav dem grimme navne :klapper:
Men det handlede jo bare om min smag, og evt. mangel på humor :tihi: og ikke at jeg synes det var respektløst overfor kattene[/QUOTE]

Hahaha… enig! Selvom, jeg kunne se masser af humor, og jeg håber Mette kunne høre fniset i min kritik :høhø:

Og enig - katte udvikler helt deres egne navne med tiden. Stort set alle sammen. Oftest afledt af deres oprindelige (selv om det nok kun er mig der ved det :pose:) - men ikke altid. Og vel er det måske ikke respektfuldt at jeg kalder Whiskey for Dunderklump for tiden (men han er altså til tider mindre elegant), at jeg at og til kalder Creamy for CookieMonster (Hun tigger guf i en uendelighed) eller Zutti for Greven (pga hans naturlige værdighed og hans stamnavn - og lidt hans tænder ;))

Men jeg er ganske sikker på at katten er ligeglad… og hvis jeg faldt for en kat ville navnet på stamtavlen være min absolut mindste bekymring.

Jeg stemmer med på Hybelkanin. Jeg har elsket det ord fra jeg hørte det første gang. Det er genialt :ok:
I øvrigt har jeg selv opdræt af hybelkaniner i hjørnerne :slem: :slem:

Mine to poder på 35 og snart 34 hedder da aldrig andet end …“Hej grimme barn”… når de ringer eller sms’er. Sådant har det altid været.
En af mine skolekammarater mødte jeg for nogle år siden og hendes afkom var Øgleyngel.
Jeg opfatter det som et kærlighedssignal og intet andet

Super sjovt at se hvor forskellige folk er - jeg synes jo personligt at det er enormt selvhøjtideligt hvis en kat hedder " stamnavn’s Perfect Beauty Princess" eller lign. og kan langt bedre lide hvis navnet er en del af et tema og/eller har et strøg af humor!

Mht. kaldenavne, ville man aldrig overleve i mit hjem, hvis ikke man kunne klare kærlige sjove navne!
Min mor kalder os altid for “Grimme unger”, når vi har lavet noget fis med hende og hun synes vi er herlige - og ja, møjunger eller rotteyngel er yndede navne når jeg omtaler mine egne børn - og ja, de véd godt det er kærligt ment!

Så når jeg synes navne som Polkagris og Kiksekage er fantastiske, er det netop også fordi jeg synes det er kærlige sjove navne!

Og Eva & Ann - jeg er udemærket klar over hvad I mener :wink:

/Mette

Kattenavne, åh ja, dette svære emne…
De altfor højttravende (min lille rødes, f eks, al respekt, men det er lidt sjovt), de tema-bestemte, og så dagligdags kælenavne. Jeg behøver vist ikke citere den relevante bid af Eliots digt :slight_smile:

Der er dem, der bare virker: Jeg hørte en lyd omme fra sofaen og siger “Hvad nu skat?” - og så kiggede begge katte omgående op, de kender deres navn :tihi:

Indrømmet, jeg kan godt blive forvirret over øgenavnene i nogle flokke, og tænker, at det ville være rart med et stamtavlenavn, der var til at sige.

Og jeg fik et mindre chok, da jeg hørte en mor kalde på sin søn “Hey (drengenavn), kom og få no’en tæv” - og så bredte hun armene ud til knus, knægten kom spænende lige ind i en stor-krammer :slight_smile: Men det er nok fordi min skoletids tæv og hånsord var i ret frisk erindring dengang.

Det er imponerende, hvad opdrættere udfolder af fantasi ved navngivning. Jeg kan slet ikke være med dér.
Men finder det enormt sjovt og uhøjtideligt, hvis kattene har et festligt navn a la Helledusseda, Hybelkanina, eller Hapsmigha, som tager lidt gas på de til tider lovlig pompøse stamtavlenavne :slight_smile:

Og som Ann R siger, så får katten helt naturligt nogle kælenavne, der passer på personligheden :ok:

[QUOTE=Eva;869126]Jeg har det nøjagtigt på samme måde. :ok:

Ja, katten er ligeglad med hvilket skørt navn den er udstyret med på stamtavlen - men det er jeg ikke. :uha:

Nu skal jeg ike købe racekat, så jeg er ude over det problem - men jeg korser mig ærlig talt, når jeg ser nogle af de navne, som folk finder på. :blegne:[/QUOTE]

Selvom du nu siger du ikke skal købe racekat… HVIS NU… Ville du så HELT SERIØST fravælge en ellers perfekt kat på grund af hvad den hed på stamtavlen?!

Ja, det ville jeg - helt seriøst.

Nu er jeg jo nemlig ikke opdrætter og derfor ikke på udkig efter et perfekt avlsdyr, men “bare” en kælekat og det ville i den grad genere mig, hvis den hed et eller andet jeg syntes enten var grimt eller latterligt på stamtavlen. :blegne:

OK… Det er jo så din holdning :slight_smile: Den forstår jeg bare overhovedet ikke. Men man skal jo heller ikke være enige med alle mennesker altid :slight_smile:

De, af vores katte der har heddet noget man ku’ kalde dem og som vi ellers har kunnet li’ har heddet deres stamtavlenavn.
Silver Phumba af Kibutata… hedder Phumba.
Ramdals Adelie hedder Adelie
Petheavens Irish Mountain Dew Ib … hedder Ib L (og ja, det er da et herligt tosset navn, som jeg ELSKER!)

Jack hed Vibkjær’s Jack The Ripper og Basil hed bare Vibkjærs Basil.
Nissens Oskar er blevet til Ozzy og Knick-knacks Uno er blevet til Stephen Hawkin, i daglig tale Stevie.
Vores helt gamle katte, Banse og Ylle hed egentlig Salweens Blue Bronce Steve og Salveens Blue Black Sibylla… Deres oprindelige navne herhjemme var Max og Rosa. Som så af diverse omveje endte med Banse og Ylle…

Men man bestemmer jo netop selv hvad man vil kalde katten. Og, bortset lige fra dommerudtalelserne, hvis man ta’r katten med på udstilling, så behøver man jo aldrig at se på navnet på stamtavlen hvis man ikke kan li’ det.

[QUOTE=Eva;869304]Ja, det ville jeg - helt seriøst.

Nu er jeg jo nemlig ikke opdrætter og derfor ikke på udkig efter et perfekt avlsdyr, men “bare” en kælekat og det ville i den grad genere mig, hvis den hed et eller andet jeg syntes enten var grimt eller latterligt på stamtavlen. :blegne:[/QUOTE]

“What’s in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet.”
Shakespeare :wink:

Hvis jeg havde tænkt som du - så ville jeg aldrig ha’ fået Tullen. For jeg kunne faktisk ikke li’ navnet Ullvi, som hun hedder på stamtavlen. Men jeg elsker altså katten, og hun elsker mig. Den eneste af vores killinger, der har slået armene om halsen på mig ved første øjekast og er blevet siddende i min favn til jeg selv satte hende ned :hjerte: Så om hun så havde heddet - ja hvad som helst… så var hun købt! :lovelove: Jeg køber jo først og fremmest en (kæle)kat - ikke et navn. Vi kælekattekøbere kan da om nogen være SÅ ligeglade med stamtavlenavnet? :gruble: Hvis vi ikke udstiller behøver vi i princippet aldrig høre det mere, hvis vi ikke kan li’ det?

[QUOTE=Ann R;869324]“What’s in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet.”
Shakespeare :wink:

Hvis jeg havde tænkt som du - så ville jeg aldrig ha’ fået Tullen. For jeg kunne faktisk ikke li’ navnet Ullvi, som hun hedder på stamtavlen. Men jeg elsker altså katten, og hun elsker mig. Den eneste af vores killinger, der har slået armene om halsen på mig ved første øjekast og er blevet siddende i min favn til jeg selv satte hende ned :hjerte: Så om hun så havde heddet - ja hvad som helst… så var hun købt! :lovelove:[/QUOTE]

Nu er Ullvi langt fra i den kategori, som jeg ville fravælge :tihi:

Man kan da udtale det - og det er ikke et “morsomt” navn, som nogle ynder at give kattene og som jeg altså bare ikke kan med. :ups:

[QUOTE=Eva;869327]Nu er Ullvi langt fra i den kategori, som jeg ville fravælge :tihi:

Man kan da udtale det - og det er ikke et “morsomt” navn, som nogle ynder at give kattene og som jeg altså bare ikke kan med. :ups:[/QUOTE]

Nej DU ville måske ikke ha’ noget imod det. Men JEG kan ikke li’ det. Så havde jeg din holdning boede hun her ikke, og så var jeg gået glip af en herlig missepige, fordi jeg ikke kunne li’ hendes stamtavlenavn. Hvilket var min pointe. :slight_smile:

Så må vi jo bare konkludere,at jeg jeg ville gå glip af en masse dejlige katte :tihi:

Men som sagt - jeg skal ikke have flere racekatte - skal jeg engang have endnu en kat bliver det fra et internat. :smiley:

[QUOTE=Ann R;869324]“What’s in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet.”
Shakespeare :wink:

Hvis jeg havde tænkt som du - så ville jeg aldrig ha’ fået Tullen. For jeg kunne faktisk ikke li’ navnet Ullvi, som hun hedder på stamtavlen. Men jeg elsker altså katten, og hun elsker mig. Den eneste af vores killinger, der har slået armene om halsen på mig ved første øjekast og er blevet siddende i min favn til jeg selv satte hende ned :hjerte: [/QUOTE]

Enig! Når man møder en sådan kat, så er der ikke noget at gøre - det er en stor oplevelse!
Uanset de spøjse navne - Nanette f eks :tihi:

Forresten, hvad er det med en “Hafferlaf” - det er da ikke det, der står i Winnie the Pooh :? På engelsk en Heffalump, på dansk en Felehump, evt. Elefantdyr - men indrømmet, jeg har ikke haft dem ude af reolen i nogle år :slight_smile: Eller måske er det en disney(in)ficering, lidt som julemanden og Coca-cola :?

Sidder her og smiler…sikke da en dejlig tråd der er kommet ud af det…

jeg sidder og forsøger at finde på en masse sjove navne, navne ingen andre katte har…hver kat er jo unik, og så mener jeg de skal have et unikt navn

alt i een

brødkrumme

cirkusloppe

don’t do that at home

eliksir

tror bare jeg holder her…men sjovt det er det

[QUOTE=MiSi;869349]Enig! Når man møder en sådan kat, så er der ikke noget at gøre - det er en stor oplevelse!
Uanset de spøjse navne - Nanette f eks :tihi:

Forresten, hvad er det med en “Hafferlaf” - det er da ikke det, der står i Winnie the Pooh :? På engelsk en Heffalump, på dansk en Felehump, evt. Elefantdyr - men indrømmet, jeg har ikke haft dem ude af reolen i nogle år :slight_smile: Eller måske er det en disney(in)ficering, lidt som julemanden og Coca-cola :?[/QUOTE]

Yep :slight_smile:

Lidt googlen tyder på at Heffalump er oversat til Hafferlaf i den danske udgave :ok:

Nu er det overhovedet ikke med H, men jeg har altid ELSKET ordet ‘sikkeladetus’ - det ligger så godt i munden…:høhø:

Hjemme hos os er vi ikke så opfindsomme, så Windfelds Alban hedder sørme i daglig tale Alban (og nogle gange Albansen)…og Petheavens Irish Bailey bliver kaldt…ja, surprise: Bailey! :tihi:

Men det er jo også nogle ret ‘mundrette’ stamtavlenavne - det kunne jo være meget værre…:høhø:

Artemis har jo ingen stamtavle, da hun er huskat, hun kaldes Artemis eller Mimi. :slight_smile: