Hvad stiller man op?

Hej, jeg er ny på forumet, og har egentlig kun oprettet mig for at spørge om gode råd :slight_smile:

Det er omkring min kat, Carly. Jeg fik Carly da hun var 2 år, og hun har altid været lettere nervøs og har tendens til at hvæse af folk hun ikke kender. Jeg har haft Carly i et år nu og hun er tryg i vante rammer og blandt dem hun er vant til at omgås.

Nu går mit spørgsmål på hvad jeg gør, i forhold til at jeg bliver nødt til at opgive at have hende med, nu når jeg flytter.
Jeg har undersøgt muligheden for at nogen i mit nærmiljø kunne overtage hende eller muligheden for kattepension, til at jeg eventuelt skulle finde mit eget sted igen (flytter til en ven for en periode). Kattepension er for dyrt for mig som studerende og ingen har kunne tage hende i længere perioder.

Jeg har altid tænkt at jeg ikke vil aflive hende, men ville det være ‘forsvarligt’ at give hende videre og hvordan vil hun selv have det med det? Nu når hun allerede har været i 2 familer, på sine 3 år?

  • Venlig hilsen Lasse

Den er svær. Er det slet ikke muligt at finde en midlertidig bolig til Carly? Du vil helt sikkert gerne have hende med, når du får noget mere fast at bo i. Hvæseriet vil jeg mene aftager, når hun føler sig tryg. Jeg forstår godt, at flere flytninger/miljøskift helst skal undgås, da hun allerede har haft en omskiftelig tilværelse og muligvis har lidt svært ved at knytte sig til nye mennesker. Den er ikke helt nem. Hvad siger din mavefornemmelse er bedst for Carly? Du kender Carly bedst.

Jeg tror godt det kan lade sig gøre, men det kan blive svært at finde den rigtige person til din kat.

Følgende tanker dukker op i mit hoved.

  • Hvor lang tid skal du midlertidigt hos din ven… ved du det?
  • Forventer du at finde et sted hvor du må have kat fremadrettet?

Ift. en flytning af hende, så er der forskellige hjælpemidler man kan tage i brug for at hjælpe katten, fx.
Feliway og/eller Calm. Disse ting kan gives katten i dens nye hjem, og det kan få nogen katte til at slappe mærkbart af.

Jeg tænker umiddelbart at Carly godt kan omformidles hvis du kan finde den rigtige person til hende. Der findes fx. flere af KG’s brugere som har katte der har haft en problematisk fortid eller er nervøse. Så den slags personer findes, personer der gerne vil arbejde med en nervøs kat og vil give den den tid det tager at få den gjort tryg og fx. kender til positiv forstærkning og lidt katteadfærd så vedkommende fx. kender de dæmpede signaler man kan bruge for at vise katten man ikke vil den ondt. Du har jo fået gjort hende tryg ved dig, så jeg tænker den rigtige person vil kunne gøre dette igen.

HVis du havde haft råd til en kattepension (du skriver det er for dyrt), tror jeg ikke det vil være en god løsning. Der er sandsynligvis alt for meget uro sådan et sted til at Carly kan trives udfra din beskrivelse af hende.

1 Synes om