Hvornår er slank blevet tynd og er det sygt?

Chip, min 11 år gamle hun huskat, har i løbet af foråret/sommeren tabt sig noget.
Hun har altid været superslank, men er nu tynd.
Hendes rygrad mærkes og hun har fået talje.
Jeg kender ikke hendes vægt, så jeg kan ikke sige hvor meget hun har tabt sig.

Men på den anden side så spiser/drikker hun godt, er i godt humør og ellers sædvanlig adfærd.

Er vægttab hos ældre/gamle katte “normalt” eller burde jeg smutte en tur til dyrlægen med hende bare for en sikkerhedskyld?

Hun drikker og tisser ikke mere end normalt, så jeg har ikke mistanke til diabetes.

Hvad syntes I?

Vi havde en 15 år gammel kat, der ved det årlige dyrlægecheck havde tabt, og iflg. dyrlægen kunne det skyldes en hormonelt betinget sygdom, der typisk ramte ældre katte, men kunne behandles medicinsk.
Hun var ellers i fin form, så vi aftalte at holde øje med hendes vægt, og hvis den fortsat faldt, kom vi tilbage og fik hende udredt.
Det gjorde den, men det viste sig desværre at være cancer i bughulen. :ked:

Så jeg ville runde dyrlægen…

Det er nemmest, hvis man selv noterer vægten.:slight_smile: Men dyrlægen bogfører vel vægten ved de årlige besøg?

10% vægttab er ikke i sig selv et problem, hvis kattens adfærd er uændret. Ved 20-30% bør man få den undersøgt.

Altså, hvis en hunkat normalt vejer 4 kg, så kan 3,6 kg være inden for naturligt udsving. Men 3 kg tyder på et alvorligt problem.

vh

Andreas

Jeg ringede til Nordre Dyrehospital, talte ikke med dyrlæge med en af veterinærsygeplejerskerne, hun fortalte at max. 100 g om ugen eller 400 g pr måned (tadaaa…) hvis mere end det, så skulle jeg komme ud til dem.

Jeg har købt mig en vægt som kommer i løbet af et par dage og så må vi se hvad damen vejer nu.

Apropos “årlige besøg” så må jeg jo til min skam indrømme at mine to huskatte kun var til dyrlæge mens de var små og ungdyr. De fik den helt store gennemgang i forbindelse med jeg tog dem med til DK i 2010, så der har jeg hendes vægt. Hun var da 5 år. Har ikke været ved dyrlæge med dem her i DK. De har begge ingen symptomer haft på noget som helst og da de er “inde i min lukket have katte” er der ikke store chancer for “ydre påvirkninger”. Min alt overvejende grund er dog at de begge hader det og begge to er meget nemme at ryste. Der skal uendelig lidt til at deres verden vælter (imponerende så godt de begge har taget mod Theodor von Teenager og de er faktisk også blevet meget mere stabile og mindre sarte efter han er kommet i huset, men det er så en helt anden sag).

Men tak for “tommelfingerregel med de 10%”, det er jo også rimeligvis det som de sagde hos dyrlægen.

Det kan være begyndende nyreproblemer, stofskifte problemer mv., så tager du hende til dyrlægen så ville jeg få taget en blodprøve med det samme, og hvis hun er let at ryste, så kan det være der skal en let bedøvelse til.
Men det er også naturligt at ældre katte har mindre muskelmasse end yngre.

Nå jeg bestemte mig så til at tage Chip med over til Michael Schaap som nu arbejder på Nordre Dyrehospital i Lystrup (tidligere Bygholm) og han syntes hun var en superflot 11 årig, han ville ikke have gættet hun var så gammel hvis jeg ikke havde sagt det.
Det er jeg jo enig i at hun ser fin og sund ud, bortset fra hendes fremtrædende rygrad :frowning:

Jeg bestemte mig til at tage hende med efter jeg havde set hendes immigrationspapirer. I juli 2010 vejede hun 11,9 lb ~ 5,4 kg og det vidste jeg 100% hun langt fra vejede nu,

Hun vejer så kun 3,25 kg :yikes: men ellers ikke noget at finde (måske en lille smule gule øjne så muligvis lever… men ikke overbevisende gule). Så to blodprøver fattigere, som hun afleverede uden protest :thumbup:

I starten af næste uge har jeg så et svar, men som Michael sagde “det er ikke noget akut” så jeg gør ikke andet vedr. kost etc. førend jeg har svarerne på de blodprøver.

Tror guld er billigere end hvad jeg har stoppet af penge i de to Chip og Chap misser :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1289616]Nå jeg bestemte mig så til at tage Chip med over til Michael Schaap som nu arbejder på Nordre Dyrehospital i Lystrup (tidligere Bygholm) [/QUOTE
Whatever Michael says goes :slight_smile: Han har været min faste sparringspartner på Bygholm i 8 år, og det var en sorgens dag da Nordre fik ham lokket til. (Men et kup for Nordre!) Du kan iøvrigt møde ham “gratis” nu og da, da han er en del af JYRAKs faste dyrlægehold til udstillingerne :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg er helt tryg ved ham, kan godt huske ham nævnt flere gange her; men tak for bekræftelsen at han er af den gode slags! :slight_smile:
Vi snakkede iøvrigt også lige ’ bimser i vand’ :slight_smile: og udstillinger, jow vi kom langt omkring.

Nu er der bare langt til resultatet af blodprøven er her på onsdag, tålmodighed er måske en dyd, bare ikke en af mine.

Jeg er helt tryg ved ham, kan godt huske ham nævnt flere gange her; men tak for bekræftelsen at han er af den gode slags! :slight_smile:
Vi snakkede iøvrigt også lige ’ bimser i vand’ :slight_smile: og udstillinger, jow vi kom langt omkring.

Nu er der bare langt til resultatet af blodprøven er her på onsdag, tålmodighed er måske en dyd, bare ikke en af mine.

Filur tabte sig omkring 400 gram over 2 måneder.
Tænkte han nok trængte til en tandrensning ( han var jo en ældre herre ) eller lignende.
Viste sig, at han var både nyre- og hjertesyg, så altid godt at få skrevet vægt ned og holde øje løbende.
Håber ikke blodprøverne er alt for slemme. :hjerte:

Hector tabte sig fra 7,5 kg til 4,2 kg på 2 måneder da han havde Cholangioheptatitis (viste sig først fysisk som træthed og gule slimhinder)
Nu her et år efter er han oppe på 7,3 kg igen :slight_smile:

Krydser for bedre blodprøvesvar end dem, vi fik i sin tid :slight_smile:

Fik svar på blodprøverne dd og desværre er det nyrerne den er gal med :S

Chip er nu på k/d, det helbreder jo ikke men forhåbentlig kan det stabilisere hende, så vi kan få nogle flere år sammen.
Dr. Dyr ville ikke estimere på rest levetid, så jeg tager det som det kommer.

Selvfølgelig ked af at hun ikke kan helbredes men også lettet over at det ikke er ‘min skynd’ og at jeg ikke har kunnet gøre noget for at modvirke dette.

Michael fortalte kort om at de har en biomarkør til at ‘forudsige’ nyreproblemer; men når det alligevel ikke kan helbredes så er jeg nok egentlig helst den viden foruden.

Chip skulle ikke have smerter, måske lidt kvalme men det skulle gerne fortage sig når jeg begynder at fodre med dietmad.

Har du haft en nyrekat hører jeg gerne om erfaringer dermed.

Ja, mine erfaringer har du jo fået på fb. Men jeg håber nyrediæten hjælper og hun får mange gode år endnu :slight_smile:

I maj md. fik en af mine kastrater konstateret CKD. Han havde tabt sig meget, og blodprøver viste, at det var pga. dårlige nyrer. Bare til info: dyrlæger kan “Stage” kattene for at finde ud af i hvilket stadie de er. Der er 4 stadier.

Nyrekatte kan have anæmi (blodmangel), som gør at de bliver trætte, og de kan have forhøjet blodtryk. Disse ting kan medicin og det korrekte foder rette op på.

Her er hvad jeg gør for min kat ( ja det lyder af meget - ja det er ret bekosteligt og nej der er ingen garanti for hvordan sygdommen udvikler sig).
Først og fremmest er det vigtigt at katten spiser. Når en kat har dårlige nyrer, så får den let kvalme = madlede = den spiser ikke.

  • Vådkost k/d blendet med lidt vand til en grødet masse. Det er så tilpas lindt, at jeg kan suge det op i en engangssprøjte og “tvangsfodre” ham, når det er nødvendigt. Han spiser det også selv, men han spiser ikke altid nok til at holde sin vægt.
  • Tørkost = Her har jeg prøvet lidt af hvert, for det har ikke været let at finde noget nyrediæt han vil spise. RC Renal og RC Renal Select nægter han at spise. RC Renal Special nipper han lidt af. Hill’s k/d er den tørkost han har spist mest af.

Der findes forskellige mærker af foder til nyrekatte, og nogle er “billigere”. Lad dig ikke lokke af det, for pris og kvalitet hænger sammen. Det koster at udvinde protein og få det bearbejdet så det er letoptageligt.

Det største problem her, har været at få ham til at spise. Over en periode har jeg måtte øge antallet af præparater … simpelthen for at få ham til at spise.

Medicin:

  • Simentra (flydende væske der gives oralt) = Øger proteinoptaget
  • Emperal (pille) = Kvalmestillende
  • Pronefra (flydende væske der gives oralt) = Fosforbinder
  • Omeprazol = Mod mavesyre
  • Combar = Antidepressivt hvor man udnytter bivirkningen = øger kattens ædelyst. En anden bivirkning er at katten kan bliver hyper. Min bliver ikke hyper, men jeg ser en øget rastløshed i et par timer efter han har fået Combar. Det gode er at han pendler mellem mig, vindueskarmen og vådkosten = han spiser :thumbup:

Vi har nu fundet et niveau i medicin samt et foder der gør, at han igen er en glad kat. Jeg kan se, at han er blevet pænere i pelsen, der før var kedelig og fedtet at se på.
Inden han fik diagnosen var han blevet upopulær i gruppen. En syg kat kan blive “prügelknabe” i flokken :S Nu er han igen accepteret, og kan gå rundt uden at blive dasket til af de andre. Endnu et tegn på, at han har det bedre.

Jeg ved, at jeg har min kat på lånt tid, for en nyresygdom er irreversibel = det bliver ikke bedre og det kan ikke helbredes. Når det er sagt - da jeg ligesom forstod det - så vidst jeg også bare, at jeg vil gøre hvad jeg kan, for at den tid han er her bliver så god som overhovedet mulig :hjerte:

Nogle vælger at lade deres nyrekat sove ind. Det kan lyde lidt hårdt, men på sin vis kan jeg godt forstå det. Det ér bekosteligt og hvis den daglige medicingivning er en kamp og fodringen ligeså, så forstår jeg det godt. Jeg er heldig at have en meget, meget sød og tålmodig kat, der både er let at medicinere og “tvangsfodre” når det er nødvendigt.
Sidst men ikke mindst … jeg vejer ham HVER dag, for at kunne følge med i om han spiser nok.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål. Jeg vil gerne hjælpe hvis jeg kan eller i hvert fald dele mine oplevelser/erfaringer.

1 Synes om

Hej Hanne, først mange tak for dit lange og meget detaljerede indlæg. Der er masser af hjælp og indsigt at hente i det! Dernæst hatten af for din indsats! Den er adskillige medaljer værd! :slight_smile:
Når det så er sagt kommer det regime ikke til at ske her i huset med Chip af den simple grund at det ville være et overgreb og på ingen måder hjælp af Chip. :S
Chip er en meget bestemt lille kattedame som kun gør lige det hun vil og alt andet bliver opfattet som vold og overgreb og bliver skreget over. At løfte hende er altid et no-go medmindre jeg vil skriges af, det samme gælder at “blive holdt”. Men ligger hun ned et sted med “flugt muligheder” så eeeeelsker hun at blive nusset og er så kæle og så sød og alt muligt andet godt og dejligt :slight_smile:

Vi er dog 100% enige om at alt der er muligt for at hun får det bedre og jeg kan beholde hende længst muligt det skal gøres.
Penge er ikke en faktor der har nogen indflydelse på den beslutning. Jeg er heldigvis i den situation.

Chip bliver vejet hver morgen og vægten har siden fredag, altså ca. en uge, været stabil på 3240. Det er mindst et kilo for lidt, men hun er en spinkel lille sag, på ingen måder en stor kat.

Hun får k/d vådmad og k/d tørfoder og så har jeg stillet mad og vand frem til hende på hendes yndlingssteder, således hun “bare lige kan række ud efter det”. Med andre ord gjort det nemt for hende at få mad og vand.

Aftalen med dyrlægen er at holde øje med hendes vægt og så tager vi evt. medicinering op til overvejelse hvis det viser sig at diæt ikke er nok til at stabilisere og gerne øge hendes vægt.

Til at dette skal jo siges at Chip på ingen måder ser eller opfører sig som en syg kat. Humør fint, flot blank pels etc. Hverken Chap eller Theodor hundser med hende, det skal hun nok sørge for. Med andre ord havde hun ikke tabt sig så meget, ville jeg aldrig have gættet på¨at hun er så syg, som hun jo reelt set er.

Tak for de pæne ord.
Der er ikke to katte, der er ens. Heller ikke to forløb, der er ens. Det vigtigste er at finde frem til det der kan hjælpe OG at man tager kattens tarv med ind i sine overvejelser.
Rigtig god bedring til vores katte :hjerte:

Filur blev erklæret syg i oktober.
Kom på nyrediæt og fik hjertemedicin og vi fik 9 mdr. mere med ham, før vi måtte sige farvel.
Han begyndte at tabe sig yderligere, pelsen så forkert ud og han var ikke sig selv mere, så tid til at sige farvel…

Eva fortalte hun fik yderligere 2 år med hendes nyrekat og du 9 mdr. Så det er en stakket frist, men Chip ser ud til at kunne lide k/d og har taget 10 gram på.
Ja det er lidt, men dog den rigtige vej. Men jeg ved jo godt det kun går en vej, og det bliver også en tak for denne gang, hvis/når hun ændrer sig på udseende og især psyke. Hun er trods alt 11 år, som dog er alt alt for ung, men lide skal hun helt sikkert ikke.
Jeg klør på med k/d og meget opmærksom på hun får vand nok og krydser fingre for resten… :kryds:

Jeg har min ‘nyrekat’ nr. 3 lige nu … den første fik mindre end ét år, fra diagnosen blev stillet, nr. 2 levede fem år efter diagnosen blev stillet og Midens forhøjede nyretal blev opdaget i november sidste år.
Jeg må snart afsted med ham til ny blodprøve, men han har ikke været så livlig længe, som han er efter jeg satte ham på nyrediet, så jeg forventer da at han vil overholde den 30-års kontrakt jeg har på ham :rock:
Miden fylder 9 år i næste måned :slight_smile: