Hvornår er slank blevet tynd og er det sygt?

Nu har Chip så fået k/d i ca. 14 dage og det går bare så fint! :thumbup:

Hun er blevet meget mere livlig og kontaktsøgende. Det undrer jeg mig egentlig over, da jeg ikke som sådan havde opdaget at hun havde ændret sig, så humørændringen må have sket meget langsomt.
Hun er blevet min glade hunkat igen.
Hun har kun brækket sig 2 gange siden k/d startede og tjaa ja så dejligt, men jo lidt ked af at jeg altid bare har troet at det var alt hendes spisen græs der har gjort det. Men ja spildt mælk kommer jo ikke tilbage i koppen selvom jeg vræler nok så højt… Så lesson learned…
Det bedste af det hele er at hun også har taget 40 gram på. Hun vejede 3290 her til morgen efter at have vejet 3250 hele den første uge. Har så ikke vejet hende siden sidste søndag og hun har så taget på i ugensløb:wehu:

Ja jeg ved det er på lånt tid jeg har hende, men umiddelbart ser det ud til at en diæt har været nok her i første omgang.
:kryds: :kryds::kryds::kryds::kryds: for at det bliver ved på den retning det ser ud til at have taget.

Nu mangler jeg så bare at overbevise uldmonstret aka Theodor von Teenager at han ikke behøver at spise alt bare fordi han kan…

[QUOTE=HolmeInc;1290874]

Nu mangler jeg så bare at overbevise uldmonstret aka Theodor von Teenager at han ikke behøver at spise alt bare fordi han kan…[/QUOTE]
Held og lykke med det! :tihi:

[QUOTE=HolmeInc;1290874]Ja jeg ved det er på lånt tid jeg har hende, men umiddelbart ser det ud til at en diæt har været nok her i første omgang.
[/QUOTE]
I virkeligheden har vi dem allesammen på lånt tid :wink: Make the most of it og nyd den tid, uanset om man tror den varer mange år eller kun få år. De fleste af vores katte kommer vi jo alligevel til at overleve…
VH
Susanne

Det var da en dejlig opdatering at læse.

Jeg har jo Frederik (bimse) som også er diagnosticeret med kronisk nyresygdom - han er diagnosticeret med det der kaldes stadie 2. Hvad stadie 2 er kan du læse mere om her. Hjemmesiden hvortil linket er http://www.iris-kidney.com/, har jeg brugt meget ift. at læse mere om hvad nyresygdom er for noget.

Jeg har været heldig med Frederik at han er blevet opdaget tidligt (fordi han begyndte at drikke mere end han plejede). Tilgengæld er han så møgkræsen at han ikke ville spise en eneste af de nyrediæter jeg præsenterede for ham - i hvertfald i starten - nu har han bestemt sig for at RC - renal tørfoder godt kan bruges. Så jeg har i lange perioder været nødt til at lade ham spise normal kost simpelthen for at få ham til at spise noget - suppleret op med alt det vådkost han overhovedet vil have.

Han har været diagnosticeret i ca. 1½ år nu og er heldigvis stadigvæk i stadie 2. Jeg har også forsøgt mig med 2 forsk. fosfatbindere ovenpå hans kost - men ikke tale om at han vil spise dem.

Min birma Dino, født 2007, fik konstateret forhøjede nyretal (stadie II) i 2012.
Primær årsag til at jeg søgte dyrlæge dengang var, at han tabte sig kraftigt - han røg i løbet af kort til fra 4200 g til 3600 - så alle alarmklokker ringede, selvom han ikke agerede unormalt. Og blodprøver viste, at han havde forhøjede nyretal.
Han har ligget fuldstændigt stabilt i sine prøver de sidste 4 år, til trods for at han faktisk ikke har været på nyrediæt foder, men blot medicin (Benakor, som bedrer blodgennemstrømningen i nyrerne) og phosphat-binder (Ipakitine).
Det er faktisk først de seneste måneder at han er begyndt af få Hills K/D - og det er betinget af, at hans far Aztor for ca 1,5 år siden også fik konstateret forhøjede nyretal (fanget på rutine-seniorblodprøve) - Aztor er så gået fra en stadie 1 til en stadie 2 til trods for samme behandling - så han er blevet ændret i den medicinske behandling fra Benakor til Semintra og jeg valgte, set i lyset af hans stigende tal, at introducere begge bimser til Hills K/D.

I første omgang prøvede jeg faktisk RC Renal og RC Renal Select - men jeg bryder mig ikke om det ekstremt lave proteinindhold i det foder (tørstofberegning på 24,3% hhv 25,9%), som reelt ligger under grænseværdien for, hvad en kat kan overleve på (de har behov for 26% beregnet på dry matter (DMB)). Her synes jeg indholdsfortegnelsen på Hills K/D er væsentligt bedre, protein indhold på 29,21% DMB). Og bimserne foretrækker uden tvivl K/D’en.
Jeg er af den overbevisning at lavt phosphat-indhold har væsentlig større betydning ift nyrebelastningen end proteinindholdet.

De får både tørt og vådt. Og de får også ind imellem “almindeligt vådfoder”, dog er der så tilsat Ipakitine - og jeg holder mig her fra de vådfoder mærker der indeholder meget højt phosphat (fx Bozita), som ellers er en del af den øvrige floks normale kost.

Så ovenstående reelt for at sige, at for mig er et vægttab en sikker markør for, at et eller andet meget vel kan være galt - og det er godt med jævne mellemrum at veje kattene, så kan man i hvert fald fange noget i opløbet.
Og også for at sige, at min Dino har haft diagnosen i 4 år og har ligget yderst stabilt i sine tal - så det er muligt blot at leve ud over nogle enkelte år med diagnosen. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at jeg har ham noget tid (mange år) endnu :wink:

Det har så været noget af et efterår med den lille Chip-dame.

Umiddelbart efter hun kom på k/d tog hun på i de to følgende uger og var oppe på 3290 g. Ikke meget når hun som 5 årig i 2010 havde vejet 5400 g.
Fra den 21.08.16 til 18.09.16 styrdykkede hendes vægt og endte på 2870 g. Hun havde det egentlig bedre, kastede meget mindre op, men vådfoder kunne jeg bare ikke få i hende. Jeg prøvede 3 forskellige nyre-venlige vådefodre og ingen faldt på nogen måde i smag og hun blev ved med at tabe sig. K/D havde således løst hendes kvalme og brækproblemer, men ikke hendes vægtproblemer.

Jeg bestemte derfor, at hvis jeg ikke fik hende til at stige i vægt så ville hun jo under alle omstændigheder dø af det vedholdende vægttab, at “få noget sul på hendes sideben”. Med det som styrende faktor tog jeg i Aldi og købte alle Topic vådfoder varianterne, på nær dem med havdyr, og så måtte det bære eller briste. Ja Topic er vel som sådan ok, men vel ikke specielt nyrevenligt, men hellere en lidt mindre lødig kost og at hun så trods alt ville tage på i vægt.

Og ja forsøget vidste sig at lykkedes! :thumbup:

Chip har siden jeg gik over til Topic vådfoder, mest fuglevariaterne og aldrig dem med fisk i, er hun begyndt at tigge efter mad og hun spiser alt i skålen. Før slikkede hun kun gele etc. af, men nu ryger der også kødstykker ned! Hun får nu vådfoder mindst to gange om dagen og flere i weekender og på fridage. Har altid adgang til k/d som står lige ved siden af hendes yndlingssovesteder og det spiser hun meget fint af.

Med andre ord hun har nu langsomt taget på hen over efteråret og er nu oppe på 3400 g. Det er en vægtøgning på 530 g. på 11 uger, som i min verden er rigtig fint.

Helbredt er hun jo ikke, hun har stadig nyreproblemer og det kan da sagtens være at hun går over broen lidt tidligere på grund af det, men nu sker det i det mindste ikke pga. underernæring.

Chap har i den grad også taget Topic til sig :uha: og er i samme periode gået fra 5500 til 5820 - han vejede 5900 i 2010 og tjaaa skal vi ikke sige at han ikke ser ud til at lide af underernæring… :tihi: Ikke fed, meeeen…

Theodor elsker også Topic og han er gået fra 5870 til 7040 i samme periode, men han er så tilgengæld ikke tyk. Han er en slank teenager på 14 mdr, der bare æder og æder og æder. Hans far var 8kg som fertil, min forventning er at Theodor bliver mindst det inden han om et par år er færdig vokset.

Med andre ord meget let tilgængelig k/d tørfoder og Topic, landdyrsvarianterne, i vådfoder vidste sig at være en løsning for Chip.
Hun er stadig en slank en, men ryggen er nu rar at ae, slet ikke skarp mere. Det bedste for mig har været at slippe for hendes bræk. Ja hun brækker sig stadig når hun får spist for meget mad eller for meget græs, men hvad det gør alle katte jo.

Se det var en rigtig god :wehu: slutning på denne ode om den lille Chip :hjerte:

Hvorfor ikke den variant med fisk? Spørger fordi da Victoria fik nyrer venlig kost så var det en variant med tun fra RC

Fordi en eller har fortalt mig at fisk, specielt tun, er hårdt for nyrerne.
Jeg kan ikke vuske detaljerne og derfor bare holdt mig fra det.

Jeg skal prøve at finde ud af noget mere præcist.

Jeg har også fra flere forskellige dyrlæger at fisk skal man holde sig fra hvis de har noget med nyrerne - og vist også urinvejene :slight_smile:

Det er vel pga det høje magnesiumindhold i fisk?

Det øger i hvert fald risikoen for at danne sten i urinen.

Tænker også at da tun jo er en “toppen af fødekæden” fisk, at den så har akkumuleret tungmetaller og what not. Det kan heller ikke være godt at give en “nyresvag” kat alt for meget af det.

Nu er der så gået lidt mere end et år siden jeg sidst skrev i denne tråd.

Chip er “frisk og rask” så meget som en 12 ½ år gammel kat med svage nyrer nu kan være det.
Hun spiser godt, brækker sig stadig stort set ikke (nu måske en gang om mdr, mod nærmest dagligt).

Hun får K/D tørfoder og det vådfoder som bliver serveret til de andre.
Hun har aldrig været en stor vådfoder fan og jeg fandt aldrig en nyrevenlig vådfoder, så de par mundfulde hun spiser har jeg valgt er ok er normal foder.

Hun har taget lidt på og er nu oppe på 3440 gram.

Blot en lille glad besked at hun har det godt og fungerer fint på K/D.

8 Synes om