Julerier

Det er så hyggeligt at følge dine juleforberedelser, Jim :slight_smile:

Vi holder slet ikke jul og har ikke gjort i +30 år, så vi har ingen traditioner i den retning :slight_smile: MEN vi har jo fri, og det glæder jeg mig godt nok til, iår mere end jeg plejer. Og nogle ting er nu lettest at få fat i i december måned (marcipan og lignende!) - og forleden så Claus tilfældigt Britains Best Baker Juleudgave, så nu er jeg blevet udpeget som frivillig til at forsøge mig med Mary Berrys mandelting - en Galette - en af de dage vi har helt fri og ingen af os skal på arbejde :slight_smile:
VH
Susanne

5 Synes om

jamen hvis du tager en svingom med støvslugeren kan du få lov at følge med på nærmeste hold…:laughing:

1 Synes om

galette med marcipanfyld …? elller var det bare et exempel…den har jeg vist ikke hørt om…men lyder lækkert

Så er jeg færdig med vanillekranse, terningkager, pebermyntepastillerne og is-chokoladen. Så må det være godt for i år :grin:

1 Synes om

Ja, jo - i hvert fald mandler og sukker :slight_smile:
Galette des rois recipe - BBC Food - hvor svært kan det mon være?? (Sikkert rigeligt, men det får jeg vel finde ud af!)
VH
Susanne

Vi holder lillejuleaften med børnene da de skal være hos deres mor i år. Så den 24. december skal vi have candlelight dinner bare Lars og mig :slight_smile:
Vi er godt nok inviteret i byen flere steder, men vi synes det andet kunne være monster hyggeligt :slight_smile:
Menuen: Forret: Et lille stjerneskud eller rejecoctail. Hovedret: Hasselbck kartofler, en stor grum steak fra Krastrupsøgård med baconsvøbte bønner, glaserede perleløg, rødvinssauce og flutes med hjemmegjort kryddersmør. Dessert: Vandbakkelser med sorbet og chokoladedrys :slight_smile:
Når så vi har spist går vi på sofaen og ligger og har ondt af hinandens mavepine :laughing:

5 Synes om

Jeg har bagt 6 plader med vaniljekranse i dag. :rolleyes:

Det er til hele min lille familie. Men der er også 2 forskellige slags. Mormors opskrift og Mette Blomsterbergs.

Jeg har også en portion dej af mine normale favorit småkager, som jeg ikke gad bage efter alle de andre… Den er blevet lavet med et nyt smørerstatningsprodukt, som er helt vegetabilsk. Det blev købt, da smør kostede 3-4 gange mere, da jeg købte ind.

3 Synes om

Is-chokolade ?`…den må du lige…

Ja det kalder vi det. Du ved de der klamme meget bløde og søde ice-chokolade man kan købe op til jul. Enten pakket ind i små terninger eller i små folie konfektforme. Når vi har lavet marcipan, er der altid ret meget chokolade og blød nougat tilbage. Det smelter jeg bare sammen evt. med hakkede nødder i og fylder i de der små konfektforme.

Aaaah! Det forklarer, hvorfor jeg ikke kan lide ischokolade, selvom jeg nærmest spiser alt chokolade! Det har altid undret mig :slight_smile:

Nougat er i min verden nej tak… Spiser ikke engang marcipankonfekt, hvis der er nougat i :ups:

ok…har prøvet at lave nogle der ikke SKAL bo i køleskabet …blande nougat og flødechokolade…men det er prylesvært at hærde rigtigt

nå, jeg googlede …oprindeligt har der været nougat i eiskonfekt …og den opskrift fandt jeg ikke
men nu prøver jeg en af de andre …lys chokolade og kokosolie

og rulle er …go’ nok…ville have foretrukket at lave den fra bund - for meget nitritsalt og for meget allehånde…begge dele skyldes super brugsen

hva hulan lavede den lige med texten der …???

Det er de bindestreger, du har sat under teksten, der fungerer som en kode. Faktisk kan jeg se, du kun behøver at sætte en for at få den effekt på den tekst, der går forud. Ikke en kode, jeg kendte, men det gør vi så nu :slight_smile:

oki…weired…

en ½ teskefuld kokosolie til 200 g chokolade giver en ret ok eiskonfekt - det er ikke meget der skal til

1 Synes om

så fik jeg rørt en gang rom is…med gammel metusalem…og flødeskum til kakao…eller irsk kaffe …

1 Synes om

Så er galetten smidt i ovnen. Jeg synes ellers jeg havde lukket kanten pænt hele vejen rundt, men jeg kan se at det er så alligevel ikke lykkedes helt. Oh well, vi æder den såmænd nok alligevel :slight_smile:

4 Synes om

blev den go’ eller …?

Det ved jeg ikke endnu - vi skal lige slå mave ovenpå suppe og høns i tarteletter; så angriber vi galetten med en flaske portvin om en timestid :slight_smile:

1 Synes om