Julis tanker

Jeg så igår et klip hvor de satte ild til noget græs. Det bredde sig sindssygt hurtigt, så man skal virkelig passe på lige nu. Inden man når at hente en spand vand, så er det for sent.

1 Synes om

Det er også en af grundene til at samtlige landmænd (ihvertfald størstedelen af dem) køre rundt med ekstra vandtanke på både mejetærskere og traktorer med pressere - for så kan de selv holde ilden i skak indtil der kommer hjælp, hvis uheldet skulle ske… men det er seriøst en katastrofe at alting er så tørt…
Allerede nu kan vi jo se at der mangler foder til dyrene, både økologer og konventionelle landmænd har problemer med at finde foder nok, de økologiske grisebønder mister dyr som aldrig før, fordi grisene skal gå ude døgnets 24 timer, og søerne kan ikke både holde deres egen kroptemperatur nede samt sørge for der er mælk nok til de små pattegrise…
den anden dag snakkede jeg med en af mine landbrugsskole-venner der har sin egen øko-besætning med grise, hun køre på 5. år nu, og bare den sidste måned har hun mistet 150 pattegrise og 50 søer, der simpelthen er gået til pga. varme og tørke…
det kommer om noget ihvertfald til at give prisstigninger på alle fodervare til dyrene, og vi kommer nok også til at importere en del mere det næste års tid i forhold til normalt, og det kan nok heller ikke undgås at dagligvarene også stiger…

Både natur og dyr lider under denne tørke, syntes også man ser flere ræve, rådyr, kronvildt der går til yderligheder for at finde mad - fx har vi en lille flok rådyr der har fundet ud af at vi har wrap stående til mine heste, så de kommer næsten hver aften og spiser lidt af hestenes foder, fordi der simpelthen ikke er nok til dem i naturen længere…

1 Synes om

Da jeg satte spaden i jorden den anden dag, ramte den en sten, så det slog gnister. Jeg holdt vejret et øjeblik, men der skete heldigvis ikke mere. Der skal bare ikke ret meget til.

Har jeg fortalt at vi har fået pool? :smiley:

Altså “bare” sådan 778 liters, men man kan snildt sidde 4 voksne - flere hvis man trækker benene til sig.
Min nabo, jeg og en tredje herfra kollegiet har splejset. Så pool, overtræk, vandslange og pumpe (altså bare til at puste kanterne op) har vel kostet os små 150 hver - og så 30-40 kr for en fyldning, som vi skiftes til.
Ikke dyrt og KLART det værd. :smiley:

Teknisk set må vi vist ikke have sådan noget stående på fællesarealerne, men det er vist mest fordi de så ikke kan slå græs. Det kunne man tro ikke var et problem her i tørken, men når vi jævnligt tømmer små tusind liter vand ud på plænen, så har vi det fineste grønne græs foran vores terrasse. :sweat_smile:

7 Synes om

Jeg er kun Meget Misundelig! Hilsen Ea, nu død af varme.

melting%2002

Du er velkommen til en dukkert. :smiley:

Hvis ikke det var for konstant gennemtræk, solfilm på ruderne og poolen, var jeg også død for længe siden.

Er begyndt at tage en omvej til/fra arbejde, så jeg undgår metroen.
Metroen er det klammeste nogensinde, om sommeren. :frowning: Kæmpe vinduer der ikke kan åbnes hvor solen brager ind (den er jo kun under jorden under halvdelen af turen), og ingen aircondition. Det er vanvittigt. :unamused:
Temperaturen i det tog jeg tager i stedet er heller ikke fantastisk - dog væsentlig bedre.

Snuppede lige en halv time derude. Aaah.

(Det er nabos terrasse med alle planterne. Det er min til højre for. :sweat_smile:)

3 Synes om

Den der grill kan I da godt pakke væk :slight_smile:

Vi sætter bare grillen op i poolen, så griller vi i den grad på ikke-brændbart underlag. :joy:

Nok har vi fine faciliteter, men desværre ingen skure eller lignende. Så grillen står bare og venter. :slight_smile:

2 Synes om

Ja, det er trist at opleve :confused: Jeg har et 20 år gammelt hjertetræ, der næsten ingen blade har tilbage. Jeg vander det troligt med haveslange hver eneste aften, og mit håb er, at det kommer flot igen til næste forår.

Faldt forøvrigt over denne artikel i BT i dag.

1 Synes om

Vand om morgenen i stedet, hvor jorden e køligst.
Om aftenen når det meste at fordampe inden det når langt nok ned.

2 Synes om

Ok ASO. Det der var sgu da en fuser af den store slags. Typisk, som alt i Touren altid tales op til noget kæmpe stort og altid ender med at være en fuser…

2 Synes om

det er lyst nok kl 04.30 …vander det der skal ha’ tidligt hver morgen …

1 Synes om

ja, hvis de havde startet med 5 minutter mellem hver gruppe havde det givet et sjovt løb…

2 Synes om

Enig. Det havde jeg fået indtryk af at de skulle. Altså starte forskudt. Det her var jo bare et par minutters paradekørsel og så ellers vanlig start. Skuffende.

1 Synes om

Jeg har umiddelbart tænkt, det var bedst om aftenen, men jeg vil da prøve at morgenvande i stedet for.

Mon ikke G. Thomas snart får et problem med sin cykel og derefter mister mere end 2 minutter, fordi han siger til Froomestrong at han “bare” skal køre… Og dermed - rent uheldigt og tilfældigt - mister trøjen til sin team"kammerat"…

1 Synes om

tror jeg faktisk ikke…Sky er ikke populære, Frome er slet ikke, mens Thomas ses som mere sympatisk…og teamet er sikkert ligeglade med hvem der vinder

1 Synes om

Jeg tror stadig 100% på at froome skal vinde. Det er alt det handler om for dem. Men jeg håber Thomas ender med trøjen (hvis det nødvendigvis skal være en fra sky).

Edit. Jaaaaaaaaaaa, jeg tager måske fejl. Woohoooo.

1 Synes om

Det er skønt med pool - hvor lille den end er. Jeg sidder ofte med fødderne i mit børnebassin :cool:

Men lige et OBS: Det der overtræk, hvor godt fast sidder det? Jeg har haft et lignende bassin og droppede lynhurtigt overtrækket, fordi et dyr som springer op og træder ud på det, vil synke ned i vandet med overtrækket og bliver kvalt. Ikke så rar en tanke :blegne: