Kat går kradse-krassat

Se godt på dette stakkels uskyldige træ:


Det står fire-fem meter fra kattelemmen til haven, hvilket var et ret tåbelig sted at placere sig, da en eller anden kat, sandsynligvis den Russian Blue ungmø der flyttede ind i huset sidste forår, tydeligvis har besluttet sig for at molestrere det.

Jeg skriver ‘sandsynligvis’, fordi jeg faktisk aldrig har set nogen kat kradse i træet. Ungmøen har rigtignok et drabeligt sindelag og en voldsom fysik, men kradser udelukkende indenfor når hun keder sig og vil tvinge et eller andet menneske til at lege. Udenfor har jeg aldrig set hende kradse. Hun er, som andre russere, fuld af lusk, list og snedige planer og har mange hemmeligheder, så det kan sagtens tænkes at hun med vilje skjuler det.

Den anden mulighed er kvarterets store hankat, som i årevis har patruljeret nabolaget og visiteret de lokale hunkatte. En ægte gentleman, som camperede i vores udestue i dagevis, ventende på at min afdøde hunkat kom ud igen. Først da flere dages styrtregn havde skyllet alle hendes duftmarkeringer væk, accepterede han at hun var forsvundet og forsvandt fra haven igen… Lige indtil ungmøen flyttede ind og begyndte at få adgang til haven. Så dukkede han selvfølgeligt op igen. Jeg troede naturligvis at det var den smukke fertile hunkat han var romantisk interesseret i, men efter at have fanget ham tre sommernætter i træk med hovedet dybt begravet i hendes madskål, gik det op for mig at han overhovedet ikke var nogen romantisk gentleman, men bare var kommet for at stjæle hendes gode killingemad!

Ungmøen havde tydeligvis luret hans uhæderlige intentioner fra starten, for hun ville absolut ikke have noget med ham at gøre. Han prøvede at dominere med sin størrelse, men da hun er både hurtigere, mere adræt og ganske habil i rovdyrsanliggender, måtte han se sig slået efter hun først efterlod to bagpoteklør i hans maveskind (av, av, av!) og derefter sad 8 meter oppe i et træ, før han var nået hen til foden af det. Derefter har jeg ikke set ham i haven.

Men måske lurer han stadigvæk derude, et sted i natten. Ungmøen kommer fra tid til anden ophidset ind fra haven, halen i femdoblet størrelse, men han er aldrig nogetsteds at se. Måske er han blevet en stalker, som ungmøen bravt må jage på porten igen og igen?

Kradseriet i det stakkels træ kan så enten være hendes besked til ham, om at han skal skride ud af hendes territorium, eller hans besked til hende om at han gerne vil bestemme.

For mig er den slags dagligdagens katte-mysterier ganske uundværlige. :slight_smile:

11 Synes om