Kat går meget på bakken

Hvis der er nogen der er gode til at forstå de her test må i meget gerne skrive :grinning:
Fx der hvor den ligger indenfor normalområdet men er tæt på lav og høj

Har dette pulver ikke et navn?

Mht tolkning af dine blodprøver, skal du nok have fat i @Susanne_W… eller måske @Churchtown. Tolkning af blodprøvesvar ligger endnu ikke som en del af min kompetenceboks :wink:

1 Synes om

gangiden = afføringsmiddel

1 Synes om

Blodprøverne er sådan set ikke specielt interessante fordi de alle ligger indenfor normalområdet. Selv om nogle ligger i den ene eller den anden side af normalen, så er det ikke alarmerende - der er plads til lidt variation som stadig er helt normalt :slight_smile: Struvitterne derimod fortæller jo alt om hvorfor man tisser små, smertefulde tåre ad gangen - de gør avs :frowning:
VH
Susanne

1 Synes om

Tak Andreas… jeg troede jeg havde læst forkert ;), at det var en tlf.oversættelsessvar der var gået galt så der skulle stå noget andet end “gang-i-den”. Sorry @Kattens7, afføringsmiddel er der vel ikke så meget at sige til andet end at det sætter “gang-i-den”. Åh gud, det bliver en lang dag idag, når jeg er så fattesvag fra morgenen af :sweat_smile:.

Der er nok ikke så meget andet at gøre end at lade din kat fortsætte på foder der modvirker struvitter, hvis det fortsat er det (du skrev noget om en anden sten?). Vådfoder er godt i den forbindelse, og vådfoder mod struvitter. Hvis katten får nok vand bør forstoppelse egentlig heller ikke være et issue.

Cystophan, som du skrev om igår har så vidt jeg husker en beskyttende effekt på blærens slimhinde, så den er mere beskyttet.

Håber at din kat snart får det bedre!

1 Synes om

når du selv siger det …:hoho:

Jeg er fuldstændig enig i Susannes tolkning af blodprøver.
Normalværdier (referenceintervallet) er grundlagt udfra at 95% af katte forventeligt vil ligge indenfor rammen. Men 2,5% vil ligge lidt nedenfor referencen og 2,5% vil ligge lidt ovenfor referencen. Så at man ligger til den høje eller lave side har normalt ikke nogen betydning, så længe blodprøven er normal.

Et sted, hvor man dog kan tage notits af blodprøven, hvis den ligger højt i referenceintervallet, er dog creatinin. Der skal man være obs på om katten er ved at udvikle nyresygdom (blodprøven skal så ses i sammenhæng med SDMA, den tidlige nyremarkør). Men det er ikke tilfældet her :slight_smile:

2 Synes om

Tak for alle jeres svar :relaxed:
Vips Ja jeg skrev bare navnet men gang i den er afføringsmiddel så hun kommer på bakken hver dag og laver stort
Hvis hun ikke får det kommer hun kun af med det hver anden dag og jeg tænkte så om det måske kunne påvirke mht struvitter (jeg mangler svar på hvilken ny slags de har fundet)

Hendes pencilin er nogen piller hun spiser af sig selv og i går gik hun helt normalt på bakken så jeg er spændt på at høre hvordan det ser ud når den næste urinprøve skal testes i næste uge

Hun får kun Hills cd men vådfoderet er desværre ikke noget hun spiser hver gang det bliver serveret

Efter hun er flyttet ind her har hun tabt sig og har en normal vægt ifølge dyrlægen ,hun bliver aktiveret og får vådfoder så meget hun kan spise

Jeg vil høre dyrlægen om jeg kan prøve Royal Canin vådfoder mod struvitter så hun får vådt til de dage hun ikke vil Hills
Er de ikke lige gode mon

Hvis jeg sammenligner fosfor på det tørfoder hun har fået og det nye er det gamle på 0.95 til 1.6 og det nye er 0.66 %
Det nye magnesium er 0.06 % det eneste magnesium på det gamle foder som jeg kan finde er 0.10 %

Hvis der er dage, hvor hun ikke spiser Hill’s, er det jo lige meget, om den er bedre. Så er RC uden tvivl et fint alternativ, når det er lavet til formålet. Især hvis du kommer vand på det. Det vigtigste ved vådfoderet er væsken.

Har du evt. læst denne artikel på netdyredoktor.dk om blæresten hos katte? Der står lidt om de forskellige slags sten, og hvordan de opstår.

2 Synes om

Sålænge du bruger et foder med det rette formål (at behandle struvitterne i kattens urin), så er mærket næsten ligegyldigt. Du kan altid tjekke indholdet af magnesium på foderet inden du køber (eller på Zooplus’s hjemmeside).

Som andre og jeg selv har skrevet tidligere er vand kodeordet udover magnesium og fosfat-indholdet. Du kan evt. prøve at købe en drikkefontæne og se om det ansporer katten til at drikke mere vand. Det virker ved rigtig mange katte, men der er selvfølgelig altid undtagelser :wink:

Hvis du vil sammenligne foder på tværs af hinanden kan du godt det, du skal bare huske at tage højde for vandindholdet i den enkelte fodertype.

Eks. Du vil sammenligne magnesium-indholdet i to forsk. slags foder. Så er regnestykket:

(% tørstof magnesium / (100 % - % vand i foder) ) * 100 % = % magnesium i foderet.

Det regnestykke kan du lave for de fodertyper du vil sammenligne uanset om det er vådfoder eller tørfoder. Så får du en oversigt hvor du direkte kan sammenligne de forsk. fodertyper.

Umiddelbart vil jeg tror at du uden problemer kan skifte fra Hills prescriptionfoder til struvitsten til den tilsvarende fra RC. Du laver allerede en sammenligning, men jeg kan ikke helt se om du har taget højde for vandindholdet i foderet der?

3 Synes om

Galath det er også hvad jeg tænker at de dage hun ikke gider Hills vådfoder er det bedre hun får andet vådfoder end ingen væske men dyrlægen sagde kun
Mod struvitter i går var hun stort set ikke i vådfodereret og heller ikke i dag så her til aften har hun fået noget andet hvor jeg fyldte væske på flere gange og hun har drukket meget af det

Men hvis jeg skal følge dyrlægen og kun Hills vådfoder får hun ikke nok væske :sweat:

Vips tak jeg må prøve din beregning :relaxed:
Hun har vandautomat hun er bare en lille ged der ikke drikker nok og jeg er lidt nervøs og det er irriterende for jeg vil gerne hjælpe hende men jeg kan jo ikke tvinge hende :sweat: