Kat overspiser

Hej, min huskat på ca 1 år har i løbet af de sidste 14 dage fået den glimrende idé, at hun æder rub og stub, når det bliver serveret og så kaster hun op.

Pt får de gourmet vådmad 2-3 breve á 85g dagligt og har tørkostblanding i foderboard til rådighed døgnets 24 timer.

Jeg har forsøgt kun at give dem halvdelen af deres brev vådmad, i håb om at hun så ikke spiste nok til at hun ville kaste op, men uden held. Jeg har forsøgt med Lux fra aldi, da jeg havde hørt at det ikke var så smagfuldt, men det virkede heller ikke. Nu har jeg så opgivet vådmad, men så er det bare tørfoderet hun går i krig med…

Hvad gør jeg? Er så træt af at tøre opkast op 3-4 gange dagligt…

  • hilsen Louise Frilev med Aimee og Selma
1 Synes om

Er hun neutraliseret? Jeg ved ikke, om det kan have noget at sige, om hun er eller ej, men hormoner har det jo med at påvirke adfærden på mange forskellige måder.

Har der været nogen ændringer i hjemmet eller i kosten, som hun kunne reagere på? Jeg kan se, du har to katte. Trives de med hinanden?

1 Synes om

Begge er neutraliseret og de fungerer fint med hinanden. Der er umiddelbart ikke nogen ændringer. De har fået en ny slags tørkost i deres blanding, men det er RC oralecare, så tænker ikke at det er problemet. Udover at det smager lidt for godt…

Okay - det var bare, fordi du skrev, det er en pludselig opstået adfærd. Så er det jo oplagt at forsøge at finde en årsag til den. Det er altid en lille smule bekymrende, når en kat pludselig ændrer adfærd. Måske er der andre, der kan komme med nogle bedre idéer end mig?

Men hvis der ikke er en indlysende årsag, er du måske bare nødt til at fodre mere afmålt. Jeg har selv en kat, der - hvis han får lov - foræder sig og kaster det hele op igen. Så han får kun lidt ad gangen. Hvilket er irriterende for mig, fordi det betyder, han skal fodres mange gange, men hellere det end tørre op :slight_smile:

I øvrigt skal han også fodres mange gange, hvis han kaster op. Så bliver han jo sulten igen med det samme.

1 Synes om

Der er som sådan ikke nogen ændring. Hun har altid været meget madglad, hun er bare begyndt at spise hurtigere. Mængden er den samme.

Min hunkat har kastet mere op end hun plejer, her det sidste stykke tid. Og der er jeg rimelig sikker på at det skyldes hendes pels. Nu foråret/sommeren ramte, er de begge begyndt at fælde rigtig meget. Og Emina min hunkat, har altså rigtig meget pels af en huskat. Så jeg børster hende så meget jeg kan få lov til.

2 Synes om

Jeg synes bare ikke det virker som hårboller. Det gør den anden kat nemlig også, men det er nu gået over igen.

Huskatten fælder jo ikke rigtig så meget i og med hun ikke er ældre. Men må lige prøve med noget kattemalt…

En tur til dyrlægen asap - hvis hun kaster op flere gange dagligt er der noget galt - specielt hvis det har stået på i 14 dage.

Hvis du begynder at overæde ved hvert måltid, så vil du også kaste op flere gange dagligt.

Ved de måltider hvor hun spiser “normalt”, så kaster hun ikke op. Det er kun når hun æder større mængder på kort tid. Og her snakker vi +60 gram i løbet af højest 5 minutter. Det er altså meget for sådan en lille mave…

Jeg havde en overgang hvor jeg havde opkast dagligt og flere gange, hvor vi tilsidst i fælleskab med dyrlægen fandt ud af at det Royal Canin foderet der var synderen. Så det var det, de kastede op af. Så hvis det her falder sammen med at du har fået RC i huset , så prøv at fjerne det, og se hvad der sker. Kingsmoor kaster mine også op af.

Hvis du er sikker på at det er ren overspisning, må du sørge for, at hun ikke kan overspise fx vha foderlabyrinter eller lignende.

Jeg er sikker på, at det skyldes overspisning. Problemet er bare at jeg kun kan fylde meget lidt i foderboardet, og det giver problemer ifht min den anden kat.

At de ikke får vådmad, det kan fungere. De drikker begge meget vand, og min europé virker for tiden ikke særlig interesseret i det heller, og derfor spiser huskatten også européns andel.

Jeg må lige se an så, hvordan det fungerer kun med tørkost i foderboard og så fylder lidt i men ofte. Hun har ikke kastet op i dag, men de har heller ikke fået vådmad. :slight_smile:

1 Synes om

Men hvorfor overspiser hun lige pludselig?
Jeg har også katte der kan grovspise en masse på kort tid - det kaster de ikke op af…
At tage vådfoder fra dem er en dårlig ide - specielt nu hvor det er så varmt.

aktivitetsbrædt- så skal de arbejde for føden og kan ikke proppe sig :slight_smile:

2 Synes om

Er det ikke rigtigt husket at du kun fodrer dine med råt og vådt? Fordi tørfoder, kan de nemt kaste op af hvis de spiser for meget. Det kvælder op nede i maven (altså fylder meget mere), når det kommer i kontakt med mavevæsken, og det kan de snildt kaste op af. Jeg oplevede det flere gange da jeg fik Honey hjem fra internatet i sin tid - han skulle lige lære at der var mad nok og altid.

… her er jeg enig med Musashi, det er en skidt ting at fjerne deres vådfoder. Så hvis det på nogen måde er muligt at finde noget hun ikke kaster op af, så er det en rigtig god ide at fortsætte med vådfoderet. Det virker især præventivt på nyreproblemer. Ja, jeg ved godt din kat ikke har nyreproblemer nu… men der er så mange katte der gør det på sigt.

3 Synes om

Kaster hun op 3-4 gange i et kort tidsrum?

Da min hunkat i en periode kastede op 2-3 gang i træk hver anden dag, så viste det sig, at hun havde en infektion i bugspytkirtlen. En penicillin kur hjalp.

2 Synes om

Jeg har her til morgen talt med dyrlægen og vi har vendt og drejet alle forhold omkring de to katte.

Hun var enig i, at det helt sikkert skyldes overspisning og at der ikke er symptomer på, at katten fejler noget ellers. Nogle katte kan bare ikke finde ud af at spise normalt.

Planen bliver så:

  • kun tørkost til huskatten i afmålt mængder i foderboard/aktiveringsbræt i små mængder flere gange dagligt
  • en surefeed til européen, som skal fortsætte med at spise vådkost
  • Royal canin vet calm til begge katte

Men jeg fik ikke spurgt om hvor meget jeg skal dosere til huskatten. Hun er meget stor og vejer 5-6 kg. Tænker hendes normalvægt vil ligge på 4,5-5 kg, men hun er noget overvægtig. Har i et bud? 60-70g?

2 Synes om

Det har hun, og hun er simpelthen en haj til det, så her kan hun altså også proppe sig :grimacing:

jo, ingen tørfoder :slight_smile:
for mange år siden da jeg fodrede med tørfoder havde jeg også kat som kastede tørfoder op…men en gang i mellem…det stoppede helt da jeg fjernede tørfoder.

men TS her skriver jo 3-4 gange om dagen…og både vådfoder og tørfoder

1 Synes om

Ja, den med vådfoderet er sværere at forklare, der giver jeg dig ret. :thinking:

Men en kat der overspiser tørfoder kan jo i princippet bare overspise 3X fordelt ud på dagen, det svulmer jo op nede i mavesækken hvergang og hvis mavesækken er overfyldt så er det en ren nerverefleks der får katten til at kaste op. Det er jo bare at lægge en tørfoderpille i vand, og se hvordan den så svulmer op. Forestil dig så at det foregår i mavesækken, så er det klart en en lille mængde pludselig fylder meget.

2 Synes om

Huskatten skal have tørkost. Det er der vitaminerne er i og de skal begge på calm, så hun fortsætter på tørkost.

Jeg forstår hvad i siger, det kan bare ikke fungere at huskatten skal have vådkost. Jeg kan ikke styre det på den måde, og hun drikker lige så meget vand som hun spiser, så nyreproblemer frygter jeg på ingen måde. I dag har jeg gjort som dyrlægen foreslog, og hun har indtil videre ikke kastet op. Jeg ved bare stadigvæk ikke hvor meget hun skal have…