Kattebid/vagtlæge

yep den kom også op da jeg googlede - der er en på facebook med flere bid i hånden som bare er sendt hjem af læge og skal ‘se tiden an’ :frowning:

Min kattebidsartikel (som oprindeligt blev publiceret i Kattemagasinet sammen med Camillas artikel vedr hendes sygdomsforløb).
Ligeledes oversigtsartiklen som bruges som reference.

Kattemagasinet artikel.pdf (171.2 KB)

artikel_1271.pdf (404.4 KB)

Og til sidst dette link, hvor også Samvirke tog problemstillingen op:

Den primære artikel skrev jeg, mens jeg var afdelingslæge på Aarhus Universitetshospital. Den blev udgivet i 2011. Mens Samvirke artiklen kom til senere, hvor jeg på det tidspunkt var rykket til Regionshospitalet i Holstebro (nu under Hospitalsenheden Vest).

4 Synes om

Tak - fik lagt link ind til din artikel - og vedkommende fik fat i vagtlæge - og inden for 6 timer vindue :slight_smile:

3 Synes om

Tak, @Churchtown jeg var sikker på, du kunne hjælpe :slight_smile:

Det er simpelthen for ringe at dette stadig kan ske:

pdf dokumenter i tråd her virker ikke?

Måske vi kunne lave opsamling igen med relevante links & info?

Ugeskrift For Læger, 2009; 171 (14): 1189-93

http://www.korat.dk/Resources/383.pdf

Det her er heller ikke optimalt?

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/akutte-sygdomme/foerstehjaelp/bid-og-stik/dyrebid/

“Dybe katte- og hundebid bliver let betændte. Hvis der opstår en lokal infektion (lokal hævelse, smerter, varme) efter et dyrebid, bør du opsøge læge for eventuel at blive behandlet med antibiotika”

Burde være adskilt info om kat og råd skal være ‘skal til lægen’ og ‘skal behandles med antibiotika’ ?

1 Synes om

Jeg googlede det også igår og det virker til at de fleste er blevet opdateret indenfor det sidste år så det lyder mindre alvorligt…

Dog fandt jeg et sted hvor der stod at 80 % af katte bid ender med en infektion, 25% ved menneskebid og lidt mindre ved hund, så det er stadig mere giftig at blive bidt af en kat.

Men stadig stod stort swt alle steder jeg googlede at geundig rengørring af bid er nok, men at man skal kontakte læge hver gang bidet bliver rødt eller hæver (men så tænkte jeg at der nemt kan gå mere en de 6 timer så før man møder den læge som skal udskrive den pillle de anbefaler)

3 Synes om

Jeg tænker under alle omstændigheder, det er en dårlig idé at fortsætte en tråd fra 2009. Så jeg vil anbefale at oprette en ny tråd.

1 Synes om

Hvorfor? Der ligger jo relevant info i denne tråd.

Jeg var ikke opmærksom på at der var en tråd med dette emne, sorry

1 Synes om

Jeg har ikke læst tråden, men jeg synes, du skrev, links ikke virkede? Tråde fra 2009 er blevet flyttet flere gange i forbindelse med forumændringer og er derfor ikke nødvendigvis komplette. Men I gør bare, som I synes er bedst.

1 Synes om

kan godt se der ligger en del der ser mærkeligt ud i starten…men på denne måde ser dem som har skrevet tidligere jo måske tråd…

I må selvfølgelig gerne gå videre med tråden, hvis I mener, det er mest hensigtsmæssigt. Det var ikke for at nedlægge forbud :slight_smile: men bare for at gøre opmærksom på de problemer, der er med de gamle tråde.

Man forventes ikke at lede gamle tråde frem, hver gang man skriver et opslag :slight_smile: I hvert fald ikke 13 år gamle tråde. Så det skal du ikke undskylde.

7 Synes om