Kattebilleder i marts

Flotte fyr. :lovelove:
Det er så skønt at høre, at Rags har det godt som enøjet. Jeg håber, at Fritzz er lige så sej.

2 Synes om

Kan du forklare mig (på en ikke alt for indviklet måde) om det er helt tilfældigt, at han er odd-eyed? Og hvordan vil det falde ud mht. killinger efter ham? Vil de allesammen også blive odd-eyed? Det kunne være spændende at tilegne sig lidt viden om, så derfor mine spørgsmål :slightly_smiling_face:

Billedet beviser, at Fritzz er stor fan af Rags og en rigtig copycat - det er samme øje :wink:

2 Synes om

Gulivers far var en hvid siameser og havde jo blå øjne. Men hans farfar havde odd-eye.
Killinger efter ham kan godt blive odd-eye hvis de er hvide, men kan også have alm grønne øjne (hvis de er orientaler) og blå øjne (hvis de er siameser)
Måske kan @Eva_K spæde lidt til her med noget mere genetisk viden?

2 Synes om

Jeg har ikke lige fulgt med, så hvad er spørgsmålet? :slight_smile:

Her var spørgsmålet :slightly_smiling_face:

Ah, det er i høj grad tilfældigt om de bliver odd-eyed, blå-øjede (ikke siam blå) eller får alm. øjenfarve (bare spørg TUA og TUV opdrættere, haha). Det handler om hvor meget DW (allelen for Dominant hvid, aka helt hvid) lader farve-cellerne vandre under fostrets udvikling, hvilken af de muligheder katten får.

I siameser/orientalerne er der så også mulighed for at en hvid kat med blå øjne faktisk har fået farve pigment ned til øjnene, men fordi katten er siam farvet under den hvide “frakke”, kan den have siam-blå øjne. Sådan en kat ville have haft alm. gule/grønne/orange øjne, hvis ikke den genetisk var siameserfarvet under den hvide frakke :slight_smile:

Jeg håber det gav mening? :slight_smile:

1 Synes om

Katten behøver heller ikke nødvendigvis være hvid for at blive odd-eyed, hvilket Svetlana Gorbans killing Pinkie Pie er et glimrende eksempel på :slight_smile:

14 Synes om

Åh… Wow! :heart_eyes_cat:

2 Synes om

Åh jeg smelter, hvor er den fin… og sikke nogen lyttelapper :wehuu:

Svetlana Gorban laver nogle virkelig fine orientalere. Jeg sidder tit og savler over hendes katte på fb :savle:

1 Synes om

Ja, nemlig. Det er derfor jeg nævnte TUV (tykisk van) :slight_smile:

1 Synes om

Tak for en god forklaring :tak:
Jeg vil glæde mig til at se og følge hans kommende killinger. Han er godt nok blevet stor, men ikke mindre smuk :heart:

1 Synes om

Det gav fin mening Eva :tak: Mange tak for at give dit besyv med omkring det genetiske, og for at holde det på et forståeligt niveau for mig :slightly_smiling_face:
Jeg synes det er rart, at i har tilegnet jer viden omkring katte og genetik, og vil være behjælpelig med at svare på spørgsmål :ok:

2 Synes om

Killinger er dumme og lugter grim

9 Synes om

Lille Langben… :hjerte:

18 Synes om

Ja det er godt nok nogle lange ben - skønne mis! :lovelove:

1 Synes om

Morgen hygge med gammel missen. :heart_eyes:

19 Synes om

Er det egentligt samme gen som kan gøre katten døv?
For synes at have hørt (haha) om de katte, som er døv på den side hvor de har et blåt øje.
Det er bare lige ren gen-nysgerrighed :slight_smile:
jeg antager at det er tjekket, at ham den flotte her ikke er døv, hvis det er det gen :slight_smile:

Han er tjekket og fået all clear :+1::wink:

2 Synes om