Kattebilleder i marts

Der må være større risiko for det, tænker jeg, når det hvide har påvirket det mere i den side :thinking:

Det forventede jeg også var en hel naturlig ting fra din side :slight_smile: :wink:

UC Davis konstaterede for et par år siden at DW (Dominant White) og Ws (White Spotting) er to alleler på samme gen (sidste allel er så w, for ingen af delene, hehe). Begge dele kan medføre døvhed, fordi de farve celler som forhindres i at bevæge sig under fostrets udvikling, kommer til at få en funktion i det indre øre. Så DW-katte og katte med høj grad af White Spotting (fx Van farvede katte) har en klar risiko for at blive døve. Risikoen er størst ved DWDW (hvorfor opdrættere nu om dage aldrig parrer hvid til hvid, forbudt i FIFe), og den øges hvis katten er DWWs fremfor DWw.
Dvs. døvhed er ikke et gen, men en følge af at katten er hvid eller har høj mængde hvidplettethed. Katte med blå øjne (pga. hvid, ikke maskegenet) har højere risiko, fordi at der er farvecellernes vandring standset inden øjnene, og derved også tit (men ikke altid) inden ørene.

UC Davis’s sidste studie viste at 71% af katte der var DWDW var døve. 21% af katte, der var DWw, var døve, og 17% var hørehæmmede (dvs. ca 60% hørende). Ved Katte, der var DWWs var 1/3 døve og 1/3 hørehæmmede og 1/3 hørende. Dvs. man øger radikalt risikoen for at være døv, hvis man blander hvidplettethedsgenet ind i det :slight_smile:

7 Synes om

Tak :smiley:
Lige det med det hvide kontra hvem de blev døve af det var jeg lidt rusten på. Det er ret spændende, også att UC Davis er blevet så meget klogere på det, så det er mere “håndgribeligt” avlsmæssigt :slight_smile:

1 Synes om

Vil I være søde at flytte de lange tekster om kattene i en separat tråd? Så er det nemlig nemmere at kigge kattebilleder. :smile:

6 Synes om

Juliet gør sig lidt lækker… om hun ved det eller ej skal ikke kunne siges. På nogen punkter er hun rimelig skarp og på andre langt fra :rofl:. Men så mega subjektiv som jeg er så er hun SÅ lækker og hun er min! Eller jeg er hendes… WHO cares :joy:

19 Synes om

Mine katte går ikke på bordene, de bor der… :wink:

Deres undskyldning er udmatning efter besøg - hårdt at være så nysgerrig så lang tid af gangen :joy::joy:

17 Synes om

Domino :heart:

16 Synes om

Mulle :heart:

16 Synes om

Kald mig bare grydehår :joy:
Jeg eeeelsker den kat

15 Synes om

Pandehåret er vist klippet lidt for kort Lisbeth - vær mere forsigtig næste gang :joy:

2 Synes om

:heart_eyes: Domino

1 Synes om

Snyder billedet eller har han fået gule øjne?

18 Synes om

Knud :hjerte:

18 Synes om

Forår forår i dag :blush:

13 Synes om

Pelsbamserne var 4-5 timer i haven i morges og så igen et par timer sidst på eftermiddagen. Jeg blev forårsfærdig med haven og de fik gravet huller til kinerserne, fanget masser af flyvedyr, tumlet ned i søen, løbet om kap og og og
Nu soves der

12 Synes om

De snyder billederne…jeg kunne godt se at de ser gule ud men de er grønne endnu :slight_smile:

1 Synes om

Ja, jeg kan godt se at jeg fik gjort det lidt for kort :joy:

1 Synes om

Ja, han er en sød mis :heart:

1 Synes om