Kattegrus

Jeg støtte på en youtube video forleden som jeg godt vil høre om om nogen har hørt om at grus skulle være kræft fremkaldende. Jeg smider lige et link til videoen, den er ca. 15 minutter lang, men prøv at se den.
Er der nogen her inde der har brugt eller bruger træ piller som grus, hvis ja, vil I så fortælle hvad I mener om det.

Jeg har tidligere brugt 8mm træpiller til træfyr. De piller var nærmest gratis i sammenligning og hvis de blev brugt i hendes system af bakker, ville man have en meget billig løsning. Jeg stoppede med at bruge træpiller fordi spild var for stor, men hvis de kasser som hun bruger kan fås i DK, kunne jeg sagtens gå tilbage til træpiller.
Alle de puppie pads gad jeg så ikke bruge. Ville lade savsmuld gå i den nederste kasse og så vaske den nederste kasse hvergang den blev tømt for smulder.

Jeg bruger nu Cats Best, som er træsmulder.

Jeg har altid brugt træ; fordelen ved Cats Best er at det klumper fint og støver minimalt og bedst af alt det kan smides direkte i toilettet.

Jeg vandt på et tidspunkt noget hvid grus med pudderduft. Og fy for den lede hvor stank der, fet tog ikke lugten af tis så der var en stank af puddertis :mask::dizzy_face::nauseated_face:det røg alt sammen i skraldespanden og tilbage kom træsmulder :grin:

1 Synes om

Mange tak for svar, jeg har en gang brugt savspåner, og det var grusomt, der stankt af tis i hele lejligheden. Nu bruger jeg Everclen, men syntes det støver mere end jeg bryder mig om når det ikke bliver skiftet helt ud så ofte.
Jeg tror ikke det system kan købes i DK, jeg har i hvert fald ikke set det, men Zooplus har denne her

Eller denne her

Som minder lidt om hendes system.
Har du aldrig haft problemmer med at kattene ville gå på træ piller?

Husse har en kasse, der skulle fungere nogenlunde på samme måde: https://denmark.husse.com/kat/kattebakken … jeg kan bare ikke helt regne ud, hvordan man får gitterdelen op, for at rengøre den nederste del

1 Synes om

Jeg har ikke haft problemer med det.

1 Synes om

Tak for svar til jer begge :slight_smile:

Jeg har ikke lige set videoen endnu :slight_smile:

Vi har brugt trægrus. Grunden til vi skiftede til betonit var, at kattene tydeligt helst ville bruge det. Vi har aldrig oplevet en kat, der ikke ville bruge trægruset. Men mens vi brugte træ fik vi ny kat 4 gange, og alle gangene ville alle helst bruge bakken med betonit, der var der for at den nye kunne vænne sig langsomt til træet. Tre urørte bakker med træ og en meget brugt med betonit fortalte os drengenes valg.

3 Synes om

Ja det er jo også det jeg jeg er lidt bange for, at de ikke vil bruge pillerne.

Når der kun var det, så brugte vores pænt pillerne. Der var ingen problemer.

Men det var meget tydeligt, at de foretrækker betonit og kun brugte træet, fordi de er nogle dygtige drenge :slight_smile:

3 Synes om

Det må jo også være rare for poterne at gå på betonit, men piller er da helt sikkert det billigste

Tror måske også bentonit dækker bedre og derfor måske virker mest rigtigt for dem.

Husk Cats Best er ikke træpiller. Det ligner bentonit.

Jeg har tidligere brugt træpiller men det er ikke det heg bruger nu.

1 Synes om

Ja det gør bentonit, og jeg var inde og finde Cats Best og kunne godt se det mere er som bentonit, men det kunne da være værd at prøve det Cats Best og se om det er noget for både katte og jeg:

1 Synes om

Det var Cats Best (og lignende) vi brugte, så jeg ved intet om at bruge træpiller. Kan godt se det måske ikke var tydeligt i mit indlæg, selvom jeg skrev trægrus :slight_smile:

1 Synes om

Min - ganske korte - erfaring med Cast Best er, at det sviner mere end betonit. Jeg kan ikke engang huske, hvordan kattene havde det med det, men jeg kunne ikke holde det ud :slight_smile:

Hvis du ender med at ville blive ved med at bruge bentonit, men gerne vil have noget, der støver mindre end Ever Clean, så kunne du evt. prøve Tigerino. De har det på Zooplus, også i en variant uden duft. Jeg synes ikke, det støver meget, og det klumper alligevel fint.

1 Synes om

Jeg er også gået væk fra Cats Best (og lignende grus), efter at have brugt det i årevis … jeg var ved at blive idiot af kattegrus på gulvet :ahhhhhhh:
De steder jeg har boet før, har været indrettet på en måde, at kattebakkerne ikke stod inde i boligen på samme måde de gør i dag og det der blev slæbt med udenfor, ikke irriterede på samme måde.

1 Synes om

Jeg har intet grus i resten af huset og det er fordi:

Kattekasserne står på gæstetoilettet (ja det er så nu kattetoilet) og foran kasserne og igen lige udenfor døren har jeg lagt to af disse “langhårede” måtter fra Ikea.

De bliver rystet hver morgen og aften når kasserne tømmes og ca en gang om ugen ryger de i vaskemaskinen. De tørrer i løbet af ingen tid da det 100% kunststof.

Maine coons er ellers kendte for at kunne slæbe meget grus med rundt, men dette to-måtters-system er jeg fri for det.

Jeg har aldrig tænkt tænkt over at hverken den ene eller anden type grus støver. Selvfølgelig når jeg hælder op, men ellers ikke. Måske fordi jeg er så heldig at have en separat rum til kattetoilet at jeg ikke bemærker det.

1 Synes om

Åhhhh, det var så mig der misforstod dig :slight_smile:

Mange tak, her er bentonit nu også over alt, men ved selvfølgelig ikke om det er lige så slemt som med Cats Best da jeg ikke har prøvet det.

Jeg bor meget småt nu, og her står bakken i gangen, så jeg er også som dig nød til at tænke på hvor meget der ryger med ud af kassen.

Min bakke ståd før jeg fik vognparken (killingerne) på wc’et, det er bare ikke en mulighed lige nu da de er over alt oppe og nede, og nogen ting skal jeg bare ha i fred, men de der måtter skal jeg ha kigget på.:slight_smile:
Det er når jeg tømmer bakke jeg syntes det støver, men jeg tror jeg nok er lige lovlig sart med det, men når man stor og nysser og sprutter når man tømmer, ja så er det ikke så sjovt og jeg syntes entlig ikke Ever Clean støver ret meget, men åbent bart nok for mig.

Jojo, det er bentonit såmænd også her. Det er nok bare ikke helt så synligt som Cat’s Best. Og det kan jo være både en fordel og en ulempe :slight_smile:

1 Synes om

Nemlig :slight_smile:

Tak for jeres ifo om hvad I bruger af grus :slight_smile:

Men er der nogen der har hørt om at bentonit og krystaler skulle være kræft fremkaldene som damen i videon siger?
Jeg kan nemlig ikke finde noget info/dokumentation om det.