Kattegrus

Nej, jeg har aldrig hørt om det :slight_smile:
Her er oplevelsen den samme som Lykkes, vores katte bruger fint Cats Best træ"grus", men foretrækker klart bakker med betonit grus, hvis de kan vælge :slight_smile:

1 Synes om

Jeg er ikke direkte bekendt med at betonit grus skulle være kræft fremkaldende, men det er der jo så meget i dag der kan, så det kan sagtens være. Men jeg tror dog ikke nødvendigvis at træ er løsningen, påvirkning af savsmuld/træstøv er nemlig kræftfremkaldende over længere tid: Flis på varmeværker

Mon ikke i virkeligheden det er den samme mekaniske der kan give problemer med det andet grus der støver. Men jeg tænker at så længe vi ikke hører historier om massevis af katte med kræft i luftvejene, så er det nok ikke det der skal bestemme valget af grus :slight_smile: Her i huset går vi efter det der støver mindst muligt inden for et rimeligt budget, for både kattene og vores egen skyld.

Og da det er mig der tømmer bakkerne kan jeg også sige at kombinationen af en Litter LIfter og betonit gør det nemt at tømme bakken uden at det støver for meget, for det løber nemt gennem den så man faktisk ikke flytter så meget rundt på gruset.

3 Synes om

Her er det Ever clean jeg bruger, før det var det krystaler, men tænkte at når der skulle en lille bitte killing ind her og var vand til en form for bentonit måtte jeg hellere skifte krystallerne ud. Har aldrig prøvet træ granulat eller piller.

Ja der er så meget der kan give kræft i dag, og jeg aner heller ikke noget om det med træ, jeg ved dog at jeg ikke vil prøve træ, her bliver jeg på bentonit med mindre de vil bruge krystaler på et tidspunkt, det syntes jeg nemlig har været det grus der støver mindst og er nemmest at håndtere.
Jeg har ikke den der Litter Lifter endnu, men skal ha den snart da jeg alligevel snart skal ha skiftet grus skovl .

Jeg bruger Greenwoods Plant Fibre (Plantebaseret klumpende trægrus) og kommer aldrig til at bruge andet. Jeg har som de fleste herinde, prøvet det meste gennem de ca. 40 år jeg har haft katte - bl.a. diverse Betonit produkter. Uanset hvilket produkt jeg har prøvet, har det svinet mit hjem til i større- eller mindre grad. Jeg er pænt hysterisk med at der skal være rent i mit hjem - så jeg var træt af, at der dagligt lå fint kattegrus på gulv, i sofa … og det de så slæbte med op på første sal. Og jeg har både haft en rist til opsamling lige uden for kattebakken samt sådan en fætter her, Smudsmåtte dust-grå 60 x 80 cm | jem & fix
Der bliver selvfølgelig også slæbt plantebaseret trægrus rundt, men det er i markant mindre mængder + det er til at få øje på hvorfor støvsugningen er meget nemmere. Og det skal også nævnes, at det tager urin lugten fint. Folk der kommer ind i mit hjem ved kun jeg har kat fordi de kan se dem - der er absolut ikke den mindste lugt af kat.

Og så er der lige denne lille sidebemærkning: Sox, min ene hunkat - fik jo voldsomme hosteanfald (http://llk.dk/cpt6ez) gennem en årrække og var igennem en hulens masse undersøgelser. De kunne ikke komme det tættere på, end at hun var allergisk over for et eller andet som de ikke kunne fange i testene. Dyrlægen foreslog som det første, at jeg prøvede at skifte kattegruset til noget der ikke støvede så meget - for uanset hvilket Betonit produkt vi køber, vil der være mere eller mindre støv i.

Så jeg købte altså Greenwoods Plant Fibre … og siden har Sox ikke hostet (7-9-13)! Og tro mig - hvad hun ikke har været igennem for at afklare årsagen til hendes hosten, er ikke småting.

Så Greenwoods Plant Fibre er en keeper her på matriklen.

1 Synes om

Mange tak for svar, støver det over hovedet ikke?
Mange betonit mærker skriver at deres er støvfri, næsten støvfri, 99,99% og så videre. Jeg har endnu ikke mødt noget der er støvfrit, dog syntes jeg krystaler støver meget mindre end betonit.

Der er meget, meget lidt støv i - og det der er, er slet ikke så fint som det i Betonit produkter. Jeg undlader at bruge den allersidste bundskaber i posen - for der falder støvet ned og lægger sig. Men ift. støv, kan det slet ikke sammenlignes med det fra Betonit produkter - ikke mindst fordi det støv der så er i, som nævnt er betydeligt grovere. Og jeg har brugt bl.a. Everclean og Tigrino kattegrus - og begge har jeg fyldt i på den kendte måde ift. at minimere støv, nemlig at stå udedørs hvor der er lidt vind og så hælde det i kattebakken fra en meters højde … og her kan jeg i den grad fortælle at det ikke er støvfrit! Hvor stor/lille procentdel der så er støv ud af en pose, skal jeg ikke kloge mig på - jeg kan kun sige at jeg blev overrasket over hvor meget støv vinden tog!

PS. Krystaller - af forskellig fabrikat - har jeg også forsøgt mig med. Men min erfaring var, at det var utroligt dårlig til at tage både lugt og indkapsle urinen. Også her forsøgte jeg mig med forskellige produkter/kvaliteter.

Okay med støv fra både det ene og det andet, har dog aldrig vidst det ville hjælpe at hælde det op uden for.
Jeg har haft prøvet tigerrino og vitakraft krystaler, jeg syntes det tog lugt fint og også sugede urin godt.

Hvor køber du det? Hvad er prisen som standard? Og er det til at få på tilbud? :slight_smile:

Jeg har købt det hos Zooplus - Manse bruger bakken så ufatteligt lidt, at jeg kun har taget en enkelt gang af den pose, jeg købte engang sidste år, så har ikke rigtig styr på, om prisen varierer… :wink:

1 Synes om

Jeg køber det ved Bitiba.dk. De havde det på tilbud - 2x30L for ca. 240,- men det var kun den ene gang, desværre. Nu er normalprisen (standard) 150,- for 1x30L … og det er vist samme pris hos zooplus. Jeg var så heldig i efteråret at finde 5x30L hos dba til 400,- … så jeg har først haft nødig i at bestille til normalpris for 3 uger siden.

Men det er - i min og kattenes optik - uhyre drøjt i brug, men de er jo også kun to :slight_smile:

1 Synes om