Kattemagasinet

En tråd i det åbne forum om det “Nye” Kattemagasin
Jeg er en af de “Sure brokkerøve”
Det er ok at tænke nyt, men det er for mig trist at titelgalleriet forsvinder, fordi det er en del af racekatte sporten og det at udstille. Mange har været glade for den mulighed der var til at dele ens kats resultater med resten af katteverden. Dette kan der dog rådes bod på med nogle gode online gallerier - så vi må se hvad der dukker op.
Det værste for mig er et samarbejde med en institution, hvor nogle af dens internater ikke lever op til vores mantra om, at stamtavlen ALTID ALTID skal følge katten.
Er denne del fuldt dækket af ? Er Min Ven kattens internater fuldt ud med på, at såfremt de får en kat ind med stamtavle - Ja så får nye ejere tavlen med ?
Det er et politisk spørgsmål som jeg finder meget vigtigt - det skal ikke opfattes som tomt brok, for jeg ved godt at den nuværende form ikke fungerede.
i Øvrigt sjovt som de her debatter dukker op på det lukkede forum. Nu må jeg se om nogle vil deltage i åbent forum.

  1. Det er en rigtig god ide at samarbejde, når organisationerne bliver så små, at de ikke rigtig kan fungere selv. Og det er jo det, der er problemet med Kattemagasinet. Der er for få, som skriver. Og det kniber med annoncer.

  2. Og det er en rigtig god ide at fortælle om racekatte til dem, der har fået en internatkat. Det kan være, at de næste gang køber en racekat. Og at næste gang igen begynder de selv at opdrætte.

  3. Selvfølgelig er der nogle holdningsforskelle. Jeg synes også, at nogle internater har en underlig praksis med stamtavler. Men et fælles blad giver jo mulighed for at skrive om den slags. Og hvis de forskellige grupper begynder at læse hinandens artikler, så kunne det måske opbløde holdningerne.

3 Synes om

Gode pointer - men lige det sidste føler jeg så stærkt for, at jeg håber vores organisation har klaret det af inden samarbejde indledes.
Som jeg læser det betaler vi for at få de 16 sider - får vi tilgengæld del i annonce indtægterne ?
Hvis vi skaber en ekstra indtægt til Min ven Katten synes jeg kun det er rimeligt at vi som organisation kan stille den ene betingelse at deres internater for fremtiden formidler racekatte med deres stamtavle.
Det er jeg personligt ikke indstillet på bare at sidde og vente på de måske eller måske ikke selv kommer frem til.

Skriv en artikel om hvorfor stamtavlen er vigtigt? - og hvordan stamtavle er så meget mere end et stykke papir man bruger til en katteudstilling.

For mig er stamtavlen repræsentation af alt det arbejde mange opdrættere har lagt over mange år - i at bevare temperament/sind og udseende. Det er et stort og vedvarende arbejde at bibeholde disse karakteristika. Stamtavlerne er historie og det er et redskab for opdrættere - for sundhed, viden og temperament.

For andre er det sikkert noget andet?

…men fortæl om det…om hvordan (de fleste) opdrættere gerne vil høre om deres killinger.

Og hvordan ejer også kan bruge stamtavlen til at søge information om deres kats familie (slægtsforskning er jo så moderne…så fortæl om linechasing…)

Mon ikke mange internater bare ser det som et stykke papir der ikke skal bruges…lidt ud fra uvidenhed og lidt ud fra negativt syn på racekatte?

Jeg er helt enig at det er…ja ved ikke hvad jeg skal kalde det…utrolig ringe er vel den pæne version…at nogle internater ikke lader stamtavlen følge katten…men det kunne man forhåbentlig ændre?

1 Synes om

Helt aprops…mener at kunne huske at Inges Kattehjem før har arkiveret tavler lodret - men se lige :slight_smile:

“Simbas stamtavle medfølger.”

Så er det vel en lille sag også for MVK?

http://inges-kattehjem.dk/katte/simba-glostrup/

2 Synes om

Lige netop i denne sag er der ikke nødvendigt at blive siddende omme på bagsædet og brokke sig.

Alle og enhver kan lave lige netop det katteblad, de gerne vil. Sammen med dem, de har lyst til at arbejde sammen med. Med det indhold, de gerne vil have. På nettet og/eller på print.

Jeg synes, at det vil være fint med lidt konkurrence. Jeg vil gerne abonnere på flere katteblade.

Det har ikke så meget med brok og indhold at gøre - det er et rent principielt spørgsmål. Skal vi som opdrættere af racekatte med stamtavle indgå samarbejde med nogle som ikke respekterer stamtavlen.

Og som sagt så ved jeg jo ikke om den er afklaret med Min ven Katten. Det kan jo netop godt være at de i lyset af dette samarbejde fremover vil lade stamtavlen gå med racekatte som videreformidles fra deres internater. Det vil jo være en fin gestus og en god indledning på et samarbejde.
Personligt er jeg ked af løsningen, men jeg er også af den type som gerne undvære et fysisk blad. Jeg så hellere en web baseret løsning med en KM side, hvor der er mulighed for titelgalleri, formands og medlemsindlæg, faglige artikler, evt. et artikel arkiv.
Der skulle så ikke være krav om faste deadlines for andet en formands ledere, og indhold skulle løbende kunne lægges op.
Nogle gange ville der så være en del nyt indhold og til andre tider noget mindre. En dynamisk og levende side med en par administratorer, som kun skulle stå for at lægge materialet op. De skulle ikke selv indhente eller producere noget.
Jeg frygter vi kommer til at mangle et fælles medie hvor der kan lægges fokus på udstilling, avl og de der af kommende spørgsmål. f.eks. nyt om sygdomme og parasitter, nyt fra Fife, genetik, og lidt mere nørdede emner, som ikke ligge lige for at sætte i et medie, som mere er rettet mod Fam. Danmark,
Jeg er dog villig til at se det i praksis, og så efter prøveperioden afgøre om det fungerer, eller om indholdet ender med at bliver for “tandløst” :slight_smile:

De skriver jo der er prøve periode, så jeg forstår ikke problemet. Det er jo ikke dømt permanent fra dag 1, men de skriver jo det er noget der skal prøves…

Jeg har ikke været imponeret over km for det der bliver skrevet om er jo oftest skrevet om på et andet sted… der mangler ildsjæle til opgaven og nogle som kan finde de gode artikler… det er jo nogle gange som om vi ønsker at det var et Dyrelæge magasin man fik med…

Det med titeltager kommer jeg på INGEN måde til at savne… jeg er ligeglad med titler og det kan føles som en prale side (ikke at det er pral, men det er en se mig og mine side)… fulgte titeltager delen med, ville hr og fru Danmark jo mene at en rigtig racekat kan/skal komme fra dem der ofte har katte på de sider…

Der er jo også folk der helst køber fra bestyrelses medlemmer af klubber til den den vare de søger, da en bestyrelse må være lig med kvalitet…

Jeg synes vi skal møde hr og fru Danmark uden at virke snobbede eller titel fikseret, men primært interesseret og vilde med de enkelte racer og deres kendetegn…

Jeg kan godt finde på at købe mig et abbonoment på bladet i papirsform, fordi jeg synes bladet nu giver mening

7 Synes om

Kunne ikke være mere enig - syntes udstillingsdelen fylder meget og det er ærgerligt for udbredelsen af kendskab til racekatte og seriøst opdræt…for er folk ligeglade med udstilling og titler (og det er mange) så mister man deres interesse - så mere fokus på alt det andet som indgår i racekatte opdræt og få formidlet det.

1 Synes om

Så tak - Nu må vi ikke være stolte af vores opdræt og katte.
Jeg har lige haft min allerførste Junior winner og havde da glædet mig til at se ham i bladet, men nåede det ikke. Til deadline - troede så han kom med i næste blad - men nej.
Det kan godt være det er lidt pral, men hvad så. Det er da ren jantelov, at vi ikke må have lov til at dele vores stolthed.
Det er altså langtfra alle som er ligeglad med titler. Nogen fejrer en Premier og champiion med ligeså stor glæde som en SP og SC. Nu synes jeg faktisk det hele bliver for trist.
Hvis vi vil have folk på udstillingerne skal vi da netop også kunne vise glæde og stolthed over andet end en BIS/BOB kat og det var titel galleriet med til.
Æv for en holdning - at kalde det for en “Se mig og mine side” Det er da ikke befordrene for sporten :frowning:

Line Jeg troede faktisk du stod for noget mere rummeligt en det udsagn.

Jeg synes det er fint og flot at du reklamere for dine titler, men du vil ikke se mig reklamere for de titler mine har fået, for en titel siger for mig ikke ret meget om katten…

En titel side i minvenkatten side vil da være en fantastisk reklame søjle for de opdrætter der får lov til at komme i den, men hvor sure tror du ikke folk bliver som bliver valgt fra?

Vi skal da reklamere for racekatte og ikke blot vores egen race…

Men dem der kender mig ved at titelsiderne, topskatten mm i min verden er inderlig ligegyldige, for kattene er nu dejligst, når man sidder med dem på skødet, ser dem lege og høre dem spinne…
jeg har ikke racekat for titlerne, udstillingernes, genpuljens skyld, men blot fordi jeg er egoistisk og ønsker katte med bestemte kendetegn…

2 Synes om

Og nu fik du lige mellem linierne antydet at vi andre ikke også har kat for at nyde dem lege i hjemmet, spinde på skødet og putte i sengen.
Alt er ikke sort og hvidt og der skal være plads til alle. Så prøv at lade være med at antyde at dem som også synes det er sjovt med titler ikke også nyder det almindelige samvær med kattene.
Det er vigtig for klubberne at der komme nogen som gerne vil deltage i deres udstillinger, og her bliver man altså bedømt i klasser på vej mod tiltler.
De færreste når en BIS men mange er meget stolte når de i hård konkurrence for deres certifikat, nogen udstiller måske 5-6 gange for bare at få de første tre certer til en Champion. De udstillere bidrager i stor grad til at udstillingerne bliver til noget og jeg vil virkelig kæmpe for deres ret til at være stolte. Jeg ved at de efter hvert EX2 eller EX3 går hjem og elsker deres kat lige så højst som hvis den havde fået certifikatet, men de kommer også bare en lille smule for konkurrence delen og er glade når deres mange betalte udstillingsgebyrer bliver vekslet til en title.
Jeg gør også gladeligt reklame for andre racer end lige min egen, og har i 10 år tilbragt en varm weekend på Roskilde dyrskue, hvor netop hele ideen er at gøre reklame for racekatte generelt. Jeg anbefaler andre racer til dem som ikke lige er et match til livlige abyer, og glæder mig vildt over at min nevø lige har købt sin første kat en Ragdoll hos en god opdrætter.
Jeg har så sandelig også racekat af andre grund end udstillinger, genpulje mm. men disse ting er noget som er kommet til og som jeg også sætter pris på.

Kan ikke lade være med at tænke lidt over, hvad der gør at titlen skal i ét blad? Det virker til at mange er ret så sure over denne del er skippet, og her tænker jeg bare er en online platform med div. titler ikke nok? Hvorfor skal de i ét blad?

Hr. og Fru. Jensen kan jo også gå Online og se disse titler hvis de blot henvises til dem, så det er jo ikke fordi de ikke ser dem hvis ikke de er i ét blad. Det er jo bare med at oplyse folk om hvor man skal finde det henne. Lige som hvor man finder racekatte, det er jo ej heller alle der ved man kan gå på andet end Guloggratis + DBA. For at finde kat.

Jeg kan da også godt lide at vise hvad vi har opnået på vores udstillings ture, men det har jeg det fint med via. vores hjemmeside at oplyse om.

Her er jeg nok meget farvet af mine 10år som kaninavler - der er nemlig IKKE plads i vores lille blad til alle de titler ect. folk får. Det kan opdrætter selv gøre via. deres hjemmesider eller via. klubbens egen hjemmeside. Hvor alle er velkommen til at sende deres resultater ind og så bliver det lagt ind på siden der. :smiley:

2 Synes om

Mht stamtavler, der følger katten og udgifter mv., så har Sonja fra MVK (og burmeser opdræt) skrevet dette,msom jeg tillader mig at citere hende for

Når MinVenKatten formidler en racekat med stamtavle kontakter vi altid opdrætteren. Vedkommende har så mulighed for at hente katten. Ellers er det op til opdrætteren og stamtavlen skal med følge. Personligt mener jeg den skal men det er sket at opdrætteren ikke ville have det og det har jeg respekterer. Økonomi ved bladet. Vi deler udgifter lige så ingen tjener penge på dette samarbejde. Jeg arbejder for alle katte der har hjælp behov. Har selv både racekattens og huskatte. Som udstilles. Lad os nu prøve et år så må ve se om det stopper her eller skal fortætte.

5 Synes om

Jeg udstiller og jeg blærer mig gerne, hvis jeg opnår resultater der giver mig “ret” til at blære mig.
Eks. så udstillede jeg mit første kuld i Århus og det irriterer mig helt vildt at jeg glemte at bede en tage et billede af mit første kuld som vandt BIS i reel konkurrence med et andet kuld. Jeg havde alle 7 killinger med på udstillingen og med i konkurrencen. Jeg er da latterlig stolt over det og folk generelt er da sikkert så trætte af at høre om mit kuld :wink:
Så ja jeg er er en dem der gerne fejrer og gerne glædes over når andre fejrer deres flotte katte. Mine katte er primært sofaløver med ansættelse som deltids reklamesøjler og udstillingskatte. Når det så er sagt så behøves det ikke være i et blad, da det udkommer så sjældent at de nogengange har opnået en ny titel inden bladet udkommer. Men jeg ser gerne at FD laver et flot online galleri med alle titler og jeg tilbyder også gerne noget tid til at det kan lade sig gøre. Jeg ser helst at det bliver en fælles FD løsning, men bliver det de 4 klubber der laver hvert deres galleri, så er det også ok med mig.

Nej du er ikke en sur brokkerøv i min bog, du sidder jo ikke bare og ævler og kævler online, du forsøger at gøre en forskel og komme med mulige løsninger. At vi så ikke altid er enige er da bare farve på tilværelsen! :wink:

Enig hvis der er nogen i racekatteverdenen som vil lave et nyt blad på print eller online, så læser jeg det gerne. Hvis det er med interessante artikler giver jeg også gerne penge for det.

Denne måde at lave blad på kunne blive rigtig god! De 4 formænd kunne indsende efter et fast skema, om det er 6 gange om året eller 4 som nu, er en detalje. Men ja et mere dynamisk format ville være fint for mig. Jeg kunne fint nøjes med en online version, men der kunne evt. laves et årligt blad med de historier som der har været læst mest etc.

Jeg syntes ideen skal hilses velkommen, og vi vælger også at give de 100kr for at få den tilsendt det næste år.
ang titelsiderne, ja så er meningerne delte vi har brugt dem flittig, både fordi vi er stolte af vores katte (og ja det er vel pral) men også fordi jeg ser siden som en måde at gøre vores race mere synlig på.

16 sider lyder ikke af så meget, når 8 går til klubberne, men tænker hellere have et par uddybende artikler i fuld længde end mange små der er kortet af.

Hvordan med billeder, vil der stadig blive vist billeder af forskellige racer som der gøres nu ??

Jeg har regnet lidt på side antallet og kan ikke se der bliver meget plads til katte fagligt stof som artikler.
Vi har 16 sidenr
For at adskille dem fra resten af bladet skal der nok være en forside
Nede på 15 sider.
FD’s formand har en leder - kan måske nok klares på 1 side.
Nede på 14 sider
Hver klubformand har 2 sider = 8
nede på 6 sider.
Måske skal der også være en side som nu med personer og udvalg i FD ?
nede på 5 sider.
Annoncer for kommende udstillinger 2 have sider pr. klub = 2 sider
Nede på 3 sider.
ALtså plads til en enkelt artikel med et par billeder pr blad.
Ikke plads til evt. læser indlæg fra medlemmer - her har vi i snit haft 2 stk. årligt.
Skal vi også afgive plads på vores sider til de annoncer som er i det samlede blad bliver der ikke meget plads.
Hvad med nyt fra plenar og Fifes GA go evt. World Show. Jeg har hørt at udgivelsesdatoer for MVK ikke lige matcher disse for vores verden vigtige events, så eventuelle nyheder herfra først vil komme efter alt for lang tid og dermed være uaktuelle. Her er alle jo så henvist til de digitale medier.
Der er som en anden andet sted har betegnet det “Vores fagblad” som reduceres til næsten ingenting.
Jeg ved at der har været småt med vilje til at drive det videre, men hvis nu det her alternativ var meldt ud så kunne det jo have været at der var kommet nogen ud af hullerne.
Jeg læste også et sted at der faktisk havde været en som havde meldt sig som redaktør.
Der er så trist for mig, at der ikke mere åbent har været søgt efter alternativer til denne version.
Jeg må aceptere løsningen, men kommer ikke til at læse bladet i sin helhed.

Ja men husk på det er en prøveordning og i det år den løber er der jo virkelig god tid til at stable et fagblad på benene.

Eller få en gruppe til at stable et forum på benene som er uafhængig af FB og lignende sociale/kommercielle medier. Et medie som er vores alles og hvor alle kan ytre sig men hvor dwr bliver hårdt modereret for svinsk sprog etc. Et medium kun for medlemmer af en af de 4 hovedklubber. Jeg tænker et ‘kattegale for hovedklubmedlemmer’.

Jeg er nemlig led og ked af FB som medium. Det virker godt til øjeblik men som vidensdeling mener jeg ikke der er særlig godt. Ting forsvinder, tråde slettes, medlemmer blokeres etc

2 Synes om

Min vision var nu mere et blad/side end et forum.
Der skulle være åbent for regulære læserbrev men ikke for en diskussion.
Artikler og et artikel arkiv, hvor man kunne søge i.
Plads til titelgalleri sat op i sider for hver måned.
Formandssider hvor der en gang i kvartalet lå en leder fra hver klub samt FD’s formand.

Man kunne så finde ud af om det skulle være en åben hjemmeside hvor alle kunne kigge med eller en lukket som krævede et login som alle medlemmer af hovedklubberne så fik.
Ikke et Katte gale. Det er stadig for rodet for mig.
Hvis det var brug for moderering skulle det kun gælde de regulære læserbreve og det skulle kun gælde sprogbrug ikke indholdet. Der skal være plads til kritik imo.

helt enig at kritik skal der være plads til, men ubegrundede påstande /sladder/udokumenterede påstande hører i min verden også ind under det som skal modereres.

Kritik som er dokumenteret og som bliver fremsat i en sober tone har alle dage været godt for en organisation.

2 Synes om