Ked af det

Ser ud til at min elskede ven Hugo måske har HD :brist: Jeg starter ham i noget behandling nu og i første omgang venter vi med operation og røgent, da diagnosen ser temmelig tydelig ud uden. Status behøver jeg sådan set ikke kende, da han er en kastreret blandingshund, og det derfor ikke vil gøre den store forskel pt da det der gør forskellen er hvordan han har det - og som nogle ved, så kan en hund med C status have det godt og en med B ha det skidt - og han har det desværre skidt:brist:

Ja jeg havde bare brug for at fortælle det og få det ud. Han starter ved en dygtig massør og kiropraktor og så skal han naturligvis smertedækkes, have tilskud osv og så tager vi den derfra.

Hugo er en brugshund - nu kan jeg ikke bruge ham som han trives med. Han er trist over det. forstår det ikke. Vi taler om en hund, der har været vant til at blive brugt hver dag i flere timer, som nu ligger i næsten total inaktivitet :frowning: Han kan ikke en gang lave sit eller svinge ind på plads. Det jeg er alvorligt bange for er om han kan trives i et liv uden sit arbejde eller sine lange ture i skoven :brist: Så jeg er simpelthen så ked af det

Jeg fik ham som 2 årig og han er gadehund, så jeg kender ikke årsagen. Der har altid været en tendens. Han er 5 år nu.

Tror I jeg kan flytte hans fokus til andre aktiviteter så han trives? Han elsker sit arbejde med søg men nu gør det ondt at gå ned og søge.
Jeg har set heste, der gik på højt niveau, og som fik skader, mistrives med ikke at bruges mere. Jeg frygter om min hund overhovedet kan trives som klappedellehund når han er vant til fuld fart og arbejde :brist:

Helle det gør mig meget ondt både for dig og Hugo - det må være en frygtelig situation at stå i :ked:

Jeg har desværre ikke den store viden om hunde og træning, så jeg kan ikke sige, om noget andet kan erstatte hans sædvanlige træning.

Jeg håber på det bedste for Hugo, nu hvor han kommer i behandling - han er en dejlig hund :hjerte:

:kram:

Der er en grund til at jægere og “rigtige” brugshundefolk afliver deres gamle slidte hunde…
Det er nemlig hamrende SYND for hundene at de ikke længere kan klare deres arbejde, for de VIL så gerne!
Dise havde en slem slidgigt i forpoterne… derfor holdt jeg hende langt væk fra alt, hvad der bare mindede om en agilitybane de sidste par år hun levede. Hun stod nemlig og skreg sine frustrationer ud, hvis vi var på banen og hun blev forhindret i at bruge den. Hun kunne så heldigvis i stedet aktiveres med lydighedstræning - og døde så inden at jeg skulle til at indse at heller ikke dét var godt nok…
Gamle Sif fik nok desværre et år for meget… hendes gigt forhindrede hende til sidst i noget så simpelt som at gå lange ture :frowning:
Men selv der kunne overkomme, at hun og Jan et par gange om ugen lige lavede lidt meningsfyldt arbejde, som fx et lille spor eller et godt feltsøg. Og Jan var opfindsom nok til at lave en lille omskoling af hende (hun blev trænet til at finde cannabis efter at Jan havde fundet en joint i bilen en aften :smiley: )
Så selv for vores gamle gigtsvage og plagede hund, var der stadig masser af livskvalitet…

Det, du beskriver, er ikke kvalitet… det er kvantitet… desværre :frowning:

MEN - jeg ville nok få Hugo røntgenfotograferet hurtigst muligt… en HD kan IKKE føles!!! den kan kun ses på røntgenbilleder - og der kan være masser af andre grunde til at han ikke har det godt…

Jeg er helt enig med dig Ann - det er præcis det jeg frygter med ham :frowning: Han er vant til at være med ude i skoven frit mindst 2 timer dgl. hertil træning og søg og han elsker det. Før jeg begyndte på det var han en stresset hund, der peb hele tiden.

Ja muligvis er der også Spondylodse så han skal i røgent.

Hvad med hjerne aktivitets spil? Og ligesom ann. Lærer ham at søge noget andet. Ja feks. Cannabis? Du kunne også lærer ham at finde penge :wink: Eller punge eller telefoner :smiley: Måske dine nøgler! heh. Ej. Det er en forfærdelig situation :frowning: Vi har et dårligt hjerte herhjemme, som Bamse trives med utroligt nok. Men det betyder også han sjældent løber fri. For det gør ham så vild. Vi er stoppet med at løbe sammen og cykle sammen. Ting han elskede. Tilgengæld træner vi mere lydighedstræning. Han får hans elskede spil, han elsker aktivitets spillene. :slight_smile: De findes heldigvis i alle typer og udformninger.

Jeg kender til aktiveringsmulighederne, men min hund er en ferrari. Den kan ikke stå i en garage - desværre. Vi får se, hvad der sker

Det er Bamse også. Men han har det godt :slight_smile: Men, du kender din hun bedst. Så du vælger uden tvivl det bedste for ham

Helle - Hvor er det trist for jer. Men det er da værd at prøve om rene mentale udfordringer kan erstatte den fysiske del af de udfordringer han fik tidligere? I hvert fald så længe at diverse kosttilskud og behandlinger kan nå at virke, så han måske kan lave en lille smule igen…

Ja vi må se. Lige nu går han faktisk og bliver urenlig af det her, så det er ikke just lyst at se på. Men mirakler er sket. Så indtil nu sender min hund mig ikke ret gode tegn, men lad os se

Tak for svar

Ja det er nogle lortesygdomme :frowning:

Jeg ville bare give dig et kram Helle. Hugo er en dejlig vuffi. Krydser fingre for at I finder ud af noget godt.

Flydende glukosamin ser ud til at gøre mirakler. Han har det 50 % bedre allerede efter kort tid på det. Det hedder New Flexon Liquid.
Jeg har det meget bedre nu :slight_smile: :hjerte:

Han laver stadig sine total vilde frisøgninger med 150 i timen i kuperet terræn i skoven. Jeg har besluttet at bruge ham, som han selv vælger at lægge op til dag for dag, og forebygge det jeg kan. Så må han leve glad, men måske det kortere. At pakke ham ind i vat dør han af simpelthen. Det er lidt lige som en jeg kender med sclerose - han burde ikke kunne gå iflg lægerne, men gør det, for som han siger “hvis jeg giver op, så går det stærkt”.

Samtidig har jeg erkendt at døden er en del af livet og at dette kan han leve med i årevis, og så skal han ikke have en ejer, der er ked af det at døje med i årevis, for det hjælper ham ikke en dyt. Han skal ha det godt.

Tak for alle de søde ord og råd :hjerte:

Som Ann skriver ville jeg få taget røngten også tage den derfra, det kan jo være helt andre ting.

Og var det min hund så ville jeg lade ham gøre alt det han elsker, han skal nok selv sætte farten ned hvis det gør ondt. Men jeg ville hellere have en lykkelig hund i 1 år mere end en ulykkelig hund i 3 år.
Hvis det er HD så er det også vigtigt han rører sig så han bevare sine muskler som hjælper ham holde det hele på plads.

Han drøner rundt i dag og leger med kattene og op og ned af sofaen :rock: (Hugo er jo en kat, så han leger som dem ved I nok:tihi:)

Nu skal vi så bare vedligeholde, forebygge osv - men jeg er virkelig glad for, at han har reageret så godt på behandlingen indtil nu - :smiley:

Jeg tænker lidt, at de dage han IKKE kan gå ned og snuse og søge nede - så var det måske værd at lære ham at søge oppe? :slight_smile:
Det endte mine forældre med en af deres hunde - han var heldigvis en “fuglehund”, så han var vant til at kigge op, men søget lavede han jo per instikt nede i buske og højt græs! Efter noget træning lærte han at søge i hovedhøjde, så han på de dårlige dage kunne lave “høje søg” og dermed ikke belastede ryggen så meget ved at skulle stikke snuden i jorden konstant :slight_smile:

Det kræver mere af omgivelserne at lave den slags søg - men man kan godt med lidt vilje :smiley:

Han søger oppe og nede og i alle underlag - det er en del af hans uddannelse :slight_smile: Han er brugshund og hans arbejde er søgninger blandt andet. Han kan sagtens arbejde nu

Jubii :slight_smile: Han har det stadig supergodt. Ville lige dele det:thumbup: Vi arbejder lidt kortere tid af gangen men ellers som før igen :slight_smile:

Så fik vi endelig en diagnose, og det bedste er, at det kan behandles :hjerte:
Det stakkels dyr har bækken skred. Det ses faktisk ganske tit ved hunde, og det kommer af at leve som behandleren siger. Men det kan rettes op, og han er nu i behandling :slight_smile:

Puha det må gøre ondt! Så tror da pokker han ikke ville søge og arbejde. Og at han måtte smertestilles. Men nu fandt de endelig årsagen - så nu har han det allerede bedre :hjerte:

Nu er mit bækken sat på plads igen og jeg laver lige en lille dans fordi jeg er så glad :tihi: