Kræsen killing

Hej. Vi skal snart hente vores nye killing men er blevet gjort opmærksom af opdrætter at han er ret kræsen.
Jeg vil selvfølgelig snakke nærmere med hende om hvordan og hvorledes de har gjort og hvordan jeg fortsætter men vil alligevel ohså gerne høre jer hvordan jeg kan gribe det an?

Ved at det kniber med at få tørkost i ham og fodre ham 4 gange om dagen, primært vådkost vidst, og hun skifter hvad hun giver ham (altså mærke) ved hver måltid og så har hun blandet lidt tun i tørkost (RC/Hills). Nogen gange luner hun også maden som kan hjælpe på at få ham til at spise. Hun skal lige dyppe det på hans næse eller hjælpe ham med at komme i gang før han gider så det kræver lidt lyder det til men så spiser han også, bare langsomt.

De andre søskende spiser sammen og så spiser han for sig selv og han tager sig god tid om at spise hvor de andre æder derud af.
Skal så siges at han ikke er syg, tager på hver dag, leger osv. Han har altid været den mindste men er ikke undervægtig eller noget.

Hvordan gør jeg det bedst? Kan man sige noget om Odds mht om det fortsætter eller han vokser fra det?

Ved ikke om det gør en forskel men skal måske siges at han kommer hjem til vores anden kat på snart 7 år.

Når han er lidt større, så skal du være hård og stædig. Før eller siden bliver den sulten nok hvis ellers det er en normal og rask kat.
Fik sådan en hjem engang. Og efter i en periode at have levet af vådmad med knust tørkost, blev jeg meget forsinket hjem fra job. Så hun var sulten og jeg var hård. Næste morgen spiste hun :relaxed:
Jeg giver kun mine killinger vådt en gang om dagen når de er ordentligt i gang med at spise, for at undgå at de dovne går og venter på det nemme lækre vådmad

1 Synes om

Hvor gammel er killingen nu? Og hvor gammel når du skal have ham? :slight_smile:

1 Synes om

Han er 12 uger i morgen og får ham hjem der.

Jeg havde så misforstået, så han får mad 4 x dagen hvor det er tørfoder (opblødt med lidt vand) og så blandet sammen med vådfoder også.

Ok, du kan jo overveje at lade ham blive til han spiser lidt bedre af sig selv. Der er ikke noget værre end at få en killing hjem og verden så er for overvældende til at se vil spise (taler af erfaring, og blandt andet også derfor at vores killinger først flytter hjemmefra ved de 16 uger) :slight_smile:

1 Synes om

Hej

Jeg vil gerne støtte Eva’s forslag med at vente med at hente killingen, havde det været en af vores killinger ville, vi ikke sende den hjemme fra, det der med at spise er jo en meget basal færdighed, som vi ikke ville gå på kompromis med.

3 Synes om

Vægt er en meget enkel og objektiv indikator på en killings udvikling.

Hvor meget vejer han? Og hvilken race er det?

Hvad mener du? At en specifik vægt gør killing virker klar eller?

Jeg mener “eller”! For lav vægt indikerer et problem. Det er lige som temperatur: Feber indikerer et problem. Men man kan ikke slutte omvendt. Katte med fin vægt og normal temperatur kan godt have et problem.

Vægt hænger sammen med race og køn. Hvis det er en skovkatte hankilling på 12 uger, som vejer 2 kg, så kan han da finde ud af at spise. Men hvis han kun vejer 1 kg, så må man kigge grundigt på situationen.

5 Synes om

Ok på den måde. Det giver god mening. Troede du mente en stor killing var tidl klar til at flytte end en lille var☺

Han kan også være en fornuftig lille kat der ved hvad der er godt for ham og derfor kun spiser vådfoder og råt :slight_smile:

Men enig med Andreas om han ligger normalt på udviklings kurve? og Eva at han måske skal blive lidt længere. Killinger er normalt ikke kostfornægtere - men de kan udvikle præferencer - også med ting de ikke gider.

Han er som sagt den lille i kuldet, men helt normalvægt og sund og rask. Han spiser jo også, han skal bare lige lokkes lidt til ar spise tørfoder. Var også derfor jeg skrev igen, da det var mig der startede med at misforstå lidt.

Men når det er sagt så snakkede jeg frem og tilbage med hende og det var også op at vende om vi skulle vente lidt men i og med det “kun” handler om han er lidt kræsen men ellers spiser og jeg i øvrigt går hjemme for tiden og derfor har masser af tid til ham og sørge for ham så holdte vi fast på vores aftale. Nu han så kommet hjem og indtil videre spiser han uden problemer, og virker slet ikke kræsen her. Så måske det i virkeligheden var lige det der skulle til.

8 Synes om

Det kan man sikkert godt forestille sig. Nye omgivelser, ny spændende mad og ingen, man skal dele med. Held og lykke med ham :ok:

Og hvordan var det nu lige med de billeder? :wink:

1 Synes om

Er der regler for om man nå poste billeder i.feks denne tråd? :stuck_out_tongue: Jeg våger i hvert fald pelsen og ligger et billede ind af ham her ellers må nogen sige til. Hehe

15 Synes om

:heart_eyes: Hvor er han nuttet! God fornøjelse med ham :smiley:

1 Synes om

Mange tak :smile:

Det må man bestemt gerne, og tak for det :slight_smile: Hvor er han nuttet :heart:

1 Synes om

Har lige et tillægsspørgsmål:
Er der nogen der har erfaring med Feringa kitten tørfoder eller kan sige noget om det? Feringa Kitten Fjerkræ killingefoder | zooplus.dk

Vi bruger pt Royal canin herhjemme men tænker på at bestille et par prøvepakker der er uden korn og mere kød indhold, og så se hvad misserne siger til det.
Tænker også at prøve Applaws.

Vil bare starte ud med at bruge det som godbidder så frem de kan lide det, så deres maver ikke bliver stresset.

Det var dig der startede tråden, så, IMO, ejer du den og bestemmer om du må sætte billeder af den lille lækkermås.

Tillykke med ham!

Jeg kender det ikke, men udfra mine kriterier er det et ok foder.

Ok protein, ok fedt, ingen salt og sukker tilsat og første ingrediens er rigtig kyllingekød. Der måtte gerne være mere protein og fedt i, men suppler med lidt råt så er han på rette kurs IMO.
Det indeholder dog kartofler og nogle katte kan få splatmave af kartofler - så forsigtig overgang og se om han er til kartofler.