Majs tanker

:argh:

Sidder inde i stuen, mens kattene er i haven. Pludselig er fanden løs udenfor, og jeg ved næsten på forhånd, at det, jeg frygtede, er sket.

To solsorte går fuldstændig amok derude. Hold nu lige op, de skælder ud! :uha: Og ganske rigtigt - Asani er i gang med at stalke en lille unge tværs over græsplænen. Han får ikke fat i den, men så overtager Chili, og det ender med, hun får den jaget helt ind under skuret. Hvor det så ser ud, som om den hoppede under bræddevæggen og om på naboens side.

Så der var jeg inde, og der kunne vi ikke se den. Naboen havde også hørt spektaklet, men det stoppede, mens vi ledte efter fuglen. Så enten har forældrene bare opgivet den, da den var ude af syne, eller også er den på en eller anden måde kommet ud igen og er blevet genforenet med dem. Hvis den var - eller er - i skuret, siger den absolut ingenting, men det er jo sikkert også en udmærket strategi i de fleste tilfælde.

Ih, hvor er det bare træls. Jeg var lige på vej til at række ned for at samle den op, da den hoppede under skurvæggen. Og nu finder jeg givetvis aldrig ud af, hvad der er sket med den :s: Heldigvis er reden tom nu, så det er ser ud til, at de andre er sluppet væk.

Husk at være påpasselig med at røre fugleunger, i værste fald vil forældrene ikke kendes ved dem bagefter, fordi de lugter forkert.

Nu fik jeg jo ikke fat i den, fordi den krøb i skjul, men hvad ville alternativet have været? At lade katten tage den?

Øv da også Ingrid.
Håber den lille pips er sluppet med skrækken og er blevet genforenet med forældrene :kryds:
De må lære at bygge rede et andet og mere kattesikkert sted.

1 Synes om

Nej lige i den situation ville jeg også have valgt at tage den op. Nævnte det mest fordi der er mange der ikke er klar over at man helst skal undgå at røre dem, da deres forældre kan finde på at afvise dem bagefter. :slight_smile:

1 Synes om

Åh øv, sikke en forskrækkelse, Ingrid.

1 Synes om

Og det ser ud til at det er forældet viden jeg giver videre her, men jeg er opvokset med at få det at vide mange gange, så jeg troede det var rigtig, undskyld.

“Må man røre ved fugleunger?
Det er en gammel myte, at forældrene ikke vil tage sig af ungerne, hvis de har været i menneskehænder. Sidder den derfor et meget udsat sted, som for eksempel midt på et fortov, kan man forsigtigt rykke den ind til siden, under en busk eller lignende. Lad dog være med at håndtere ungen mere end højest nødvendigt, da for megen håndtering kan stresse fugleungen ihjel.”

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-08-noedstedte-fugleunger-giver-telefonstorm

http://illvid.dk/dyr/overlevelse/forlader-dyr-deres-unger-hvis-man-roerer-ved-dem

8 Synes om

Så blev jeg også klogere i dag :slight_smile:

3 Synes om

Jeg mente at en tagterrasse var overvurderet da vi flyttede ind… Men nøj det er lækkert at have mulighed for at sidde uforstyrret og nyde solen efter en lang dag! :smile:

2 Synes om

Jeg har været alvorligt fraværende pga. travlhed, men i går blev mine pseudotvillinger endelig konfirmeret. Vi havde en pragtfuld dag, og nu er vi bare så glade og lettede over, at det gik som det skulle.
Her mine dejlige, fjollede konfirmander. :grinning:

15 Synes om

Kæmpe stort tillykke med dem, det er et godt billede og hvor er de bare fine. Det er så flot en kjole Smilla har på og ørerne matcher :grinning:

1 Synes om

Tak. :slight_smile: Jeg synes også, at de så så så fine ud. :heart: Og Smillas outfit var ‘skævt’ og helt rigtigt til hende. Ørerne var bestilt hjem fra USA og speciallavet til at matche kjolen. :grinning:

3 Synes om

God smag i tøj! :thumbup: Jeg har altid haft en voldsom svaghed for fine kjoler blandet med store støvler. Det ser så fedt ud. Og så glæder det mig sådan, at man endelig er nået til en mere afslappet og fri tilgang, til hvad man kan have på når man bliver konfirmeret. Da mine klassekamerater blev det, måtte min ene veninde ikke have pink bluse og pink strømper på, til det fine hvide blondte todelte sæt, som gik i arv i hendes familie. Hun kunne få lov til meget sart lyserød, og det var jo nærmest vildt for den gang.

Tillykke med dem begge to. :ballonbamse:

2 Synes om

Mingus er blevet afleveret hos dyrlægen, hvor han skal have taget tandrøntgen og evt. udtrækning. Jeg bliver så bekymret, når mine katte skal i narkose, så jeg har slået lejr på byens bibliotek så længe. Dyrlægen er dygtig og helt med på mine bekymringer over bestemt 1 tand.

Mingus skal i narkose ved 11-tiden, og vi har aftalt, at dyrlægen ringer, når han har røntgenbillederne, så vi sammen kan aftale, hvad der skal ske :slight_smile:

Det bliver en lang dag.

1 Synes om

:kryds::kryds::kryds:

1 Synes om

Jeg har det nøjagtigt på samme måde - jeg frygter narkosen hos mine katte. Hester skal fuldkommen samme tur igennem i løbet af i år - og jeg er ikke nervøs for hvad de måtte finde ifm. tænderne, men narkosen er jeg nervøs for :frowning:

Jeg har fundet min solsorteunge :wehu:

Den sad i mellemgangen ude ved skuret for lidt siden, da jeg var dernede. Jeg opdagede den ikke, men Asani fulgte jo med derned, og da fuglen fornemmede ham, begyndte den at flakse vildt. Hvor meget større kan invitationen til Asani blive! :dokdok:

Men det lykkedes ungen at flakse ud af mellemgangen og tværs over plænen, naturligvis skarpt forfulgt af begge katte og mig. Den nåede over til hegnet, og jeg troede ikke, den ville finde ud af at slippe igennem. Men det lykkedes lige, og så kravlede den ind i hækken, hvor den kunne sidde i skjul uden for deres rækkevidde. Ikke at de har opgivet. De står begge dernede endnu her 10 minutter senere.

Nu håber jeg dæleme bare, forældrene finder den. Det er jo ikke helt umuligt, at de faktisk har fundet den nede ved skuret og har fodret den. Den så fin og frisk nok ud. Men vil de finde den igen, nu hvor den har skiftet plads? Og den er altså ikke helt flyvefærdig nok til at klare sig selv.

Kom nu, solsortemor og solsortefar. Baby er lige her :heart:

8 Synes om

Mange tak :slight_smile: Det gik godt. Mingus fik fjernet en enkelt tand og sover den nu ud i en solstråle :hjerte:

Det er også narkosen, som jeg er bekymret for. Det ser ud til, at han har fået sig en ordentlig dosis. Han kom i narkose ved 12-tiden, og han har stadig svært ved at holde styr på både ben og tunge :slight_smile:

4 Synes om

Come nu on, altså!

Går ud for at vande blomster, og hvem sidder der ude i hjørnet af terrassen? 1 stk. solsorteunge. Asani var selvfølgelig med og var helt henne ved den, men endnu engang fik den sig reddet ind i hækken. Denne gang tror jeg, den forsvandt hen bag ved muren. Måske kan den finde ud af at holde sig inde hos naboen.

Jeg synes, det er lidt enerverende at forsøge at tage sig af det lokale dyreliv lige for øjeblikket …

5 Synes om

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få bestilt tid ved en frisør :smiley:
Kan desværre ikke nå ned forbi min storesøster inden vi skal til bryllup, så må jo tage chancen og håbe at frisøren kan klippe spidserne ligeså godt :tihi: