Melatonin-depot? Et alternativ ti p-piller?

Theriogenology. 2009 Sep 1;72(4):493-9. doi: 10.1016/j.theriogenology.2009.04.004. Epub 2009 Jun 16.
Suppression of estrus in cats with melatonin implants.
Gimenez F1, Stornelli MC, Tittarelli CM, Savignone CA, Dorna IV, de la Sota RL, Stornelli MA.
Author information
Abstract
The objective of this study was to assess the efficacy of a subcutaneous melatonin implant to suppress estrus in queens (felis catus). The hypothesis was that this implant would temporarily and reversibly suppress estrus in queens without producing any clinically detectable side effects. Fourteen adult queens were maintained in cages under artificial illumination (14h light:10h dark) for 45 d and then randomly assigned to one of two treatments. At interestrus, queens received a single subcutaneous melatonin implant (18mg; Melovine [CEVA Sante Animal, Libourne, France]; MEL: n=9), or a single subcutaneous placebo implant without melatonin (0mg; PLA; n=5). At the next estrus, all queens received a second MEL (n=9) or PLA (n=5) implant. Blood samples were taken when queens displayed estrous signs and during interestrus to measure estradiol (E(2)) and progesterone (P(4)), respectively, by radioimmunoassay. There were no significant differences in duration of the interestrus interval in PLA cats, regardless of whether the implants were placed during interestrus or estrus (6.0+/-9.7 d vs. 6.0+/-9.7 d, respectively; least square means [LSM]+/-SEM). However, when MEL implants were placed during interestrus, the duration of interestrus was approximately twice as long as that occurring when MEL implants were placed during estrus (113.3+/-6.1 d vs. 61.1+/-6.8 d, respectively; P<0.01). Serum E(2) and P(4) concentrations were similar in queens with PLA and MEL implants and in queens that received implants in estrus and interestrus. In conclusion, a subcutaneous MEL implant effectively and reversibly suppressed estrus in queens for approximately 2 to 4 mo with no clinically detectable side effects.
PMID: 19535133 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Publication Types, MeSH Terms, Substances
LinkOut - more resources
PubMed Commons home
PubMed Commons

0 comments
How to join PubMed Commons

Findes der nogle ejere, der har afprøvet det eller er dette de eneste katte det er testet på indtil nu? Ved du det?

Det ville være skønt hvis det lykkedes med et produkt!

Jeg kender til nogle få franske opdrættere, der har prøvet det med succes. Der arbejdes på den rette dosis til hunkatte, for den chip, der er på markedet nogle steder, er vist til får - det er måske at skyde gråspurve med kanoner;)

jeg har fået 5 implantater som jeg skal teste sammen med en dyrlæge i Århus. En dansk medicinalvirksomhed har søgt om lovlig import til Danmark af disse implantater, til får, men der er givet afslag, så hvis man skal prøve dem i DK - skal man på det grå marked, og samtidig være opmærksom på at implantaterne skal opbevares på en sådan måde at man ikke bare kan få dem tilsendt i posten.

Jeg ved min mentor har kontakt til flere udenlandske opdrættere der bruger det med succes. Succes som i “uden bivirkninger”.

Jeg er så småt ved at gøre klar til at chippe min egen kat herhjemme. Jeg har hentet litteratur på de videnskabelige databaser, og udfra de oplysninger der er frigivet der kombineret med min egen viden som uddannet forsker, og den viden jeg har adgang til via min mentor er jeg ikke bange for at prøve det af.

Jeg skal gerne opdatere om virkningen når mere vides

[QUOTE=Vipstøsen;1208339]Jeg ved min mentor har kontakt til flere udenlandske opdrættere der bruger det med succes. Succes som i “uden bivirkninger”.

Jeg er så småt ved at gøre klar til at chippe min egen kat herhjemme. Jeg har hentet litteratur på de videnskabelige databaser, og udfra de oplysninger der er frigivet der kombineret med min egen viden som uddannet forsker, og den viden jeg har adgang til via min mentor er jeg ikke bange for at prøve det af.

Jeg skal gerne opdatere om virkningen når mere vides[/QUOTE]

Det kunne da være interessant at læse de videnskabelige artikler, du har adgang til, så vi også kunne vurdere, om melatninimplantater kunne være brugbare for vores hunkatte. Foreløbigt er de ikke frigivet herhjemme, fortæller Inge i indlægget lige over dit, så hvor vil du få dem fra:?

Jeg har kontakter.

hvordan med artikler… kan de ligges op herinde? Så gør jeg gerne det

[QUOTE=Vipstøsen;1208344]Jeg har kontakter.

hvordan med artikler… kan de ligges op herinde? Så gør jeg gerne det[/QUOTE]

Husk på, at på nuværende tidspunkt er implantaterne udviklet til FÅR, dvs dosis ikke kan bruges til KAT. Dosis til kat er stadig under udvikling og derfor eksperimentel.

Nu er Lucky godt nok både han og kat… men tæller det ikke at han lyder fuldstændig som et får? :gruble: :stuck_out_tongue:

Men det lyder som noget meget spændende…

Jeg tænkte også på siam da jeg læste ordet “får” :smiley: De bræger jo tit hehe

Nå spøg til side - det lyder virkelig spændende - glæder mig til at læse folks erfaringer med det.

Det er selvfølgelig op til hver enkelt hvad man vil lægge kat til at eksperimentere med, men MÅ man overhovedet gøre den slags derhjemme, når man ikke er dyrlæge, eller i det mindste veterinærsygeplejerske?
Det er vel en form for operativt indgreb, eller har jeg misforstået noget? :gruble:

[QUOTE=Theomilou;1208357]Det er selvfølgelig op til hver enkelt hvad man vil lægge kat til at eksperimentere med, men MÅ man overhovedet gøre den slags derhjemme, når man ikke er dyrlæge, eller i det mindste veterinærsygeplejerske?
Det er vel en form for operativt indgreb, eller har jeg misforstået noget? :gruble:[/QUOTE]

Nej det tror jeg ikke, dvs med dit eget dyr må du gerne ‘eksperimentere’, men ikke med andres.
Så er det lige om det du vil eksperimentere med er lovligt, man må heller ikke importere medicin til dyr under nogen omstændigheder.

Man må heller ikke ordinere (‘medicinsk’) behandling til andres dyr uden at være dyrlæge, heller ikke alternativ behandling, hvilket er modsat med mennesker.

:slight_smile:

[QUOTE=Theomilou;1208357]Det er selvfølgelig op til hver enkelt hvad man vil lægge kat til at eksperimentere med, men MÅ man overhovedet gøre den slags derhjemme, når man ikke er dyrlæge, eller i det mindste veterinærsygeplejerske?
[/QUOTE]

Det kræver naturligvis samarbejde med en dyrlæge - fuldstændigt ligesom suprelorinchippen, der heller ikke er godkendt til kat :slight_smile:

Mht. erfaringer er der mange at hente i Facebookgruppen “Implants for Cats”, hvor opdrættere fra hele verden fortæller om deres erfaringer med produktet gennem længere tid.

Nu hvor det jo er udviklet til får, der er produktionsdyr (dvs. det skal kunne gives nemt) og som generelt tåler narkose meget dårligt, så er jeg temmelig sikker på at det ikke er et operativt indgreb. Hvis det er som suprelorin chippen, så bliver det bare sat under huden med en kanyle - ligesom den alm. ID chip :slight_smile:

Lige så vel som suprelorin-chippen heller ikke er udviklet til kat men i stor stil bruges til kat, princippet er ikke anderledes.

Melatonin-chippen til FÅR er i forskningsregi testet på kat siden 2009

[QUOTE=Vipstøsen;1208344]Jeg har kontakter.

hvordan med artikler… kan de ligges op herinde? Så gør jeg gerne det[/QUOTE]

Jeg kan ikke se nogen grund til at artikler ikke kan lægges op herinde

:slight_smile:

Som jeg har forstået det så skal Melatonin implantat kun anvendes til hunkatte og ikke til hankatte, da det ingen virkning har på hankatte?

Min erfaring med melatonin til hunkat er, at det heller ikke virker på dem :wink: