Nytårsmaden

Hvad skal I have? :slight_smile:

Vi har overvejet at holde nytår helt alene i år (Thomas, jeg og vores yngste søn Joey), vi plejer ellers altid at have gæster, men har egentlig slet ikke lyst til at “skrue” os op til det helt store så jeg er meget i tvivl om hvad vi skal lave.

Jeg skal forhåbentlig ud og spise med nogle venner, så kinesisk buffet.

Men ellers synes jeg at raclette er hyggeligt og oplagt til en nytårsaften hjemme.

1 Synes om

Rester :stuck_out_tongue_winking_eye:
aka smørrebrød
med
rulle
kam
roast
skinke
cuvette
lever post ej -sikkert ikke
rejer
laks
rødspætter
+
det løse

1 Synes om

Aner det ikke :slight_smile:
Vi skal holde nytår med to andre par og vi skal have forret med :slight_smile: Hvad det lige bliver ved jeg faktisk ikke helt endnu, så inspiration søges til noget let at lave :wink:

1 Synes om

Indtil videre er tanken at lave
Caprese Empanadas
Carpaccio
Rådyrfilet med nogle italiensk inspireret kartofler og vildtsovs m. svampe
Ostebord
Apple Creme Cheese Roser

Det KAN være et par af retterne laves lidt om, men det ser jeg lige på i aften, når indkøbssedlen skal laves efter de sidste opskrifter er fundet frem :slight_smile:

1 Synes om

Åhhh, jeg kunne egentlig helt vildt godt spise tapas.

Det tror jeg desværre bare ikke Thomas er med på.

Jeg skal være hjemme alene nytårsaften men jeg har købt ind til Cuvette steg med hasselbagte kartofler og bearnaise sauce. :drooling_face:

Det er måske ikke ligefrem standard nytårsårs menu men det er guffemad, og noget jeg meget sjældent laver nu hvor jeg er alene så den bliver helt sikkert nydt. Jeg fandt en stor cuvette steg sat ned til under halv pris i starten af december og frøs den ned, så jeg bliver nok nødt til at skære et par bøffer fra til nytårsdag ellers tvivler jeg på jeg får spist det hele. :joy:

Jo jeg har da også købt noget af bagerens kransekage og en jordbær champange til midnat. Jeg er helt sikker på min lille hund vil dele den kransekage med mig mens vi ser på fyrværkeri, det plejer vi at gøre :wink:

4 Synes om

Vi har nogle traditioner nytårsaften når det kommer til selskabet og menuen :smiley:

Hvad vores venner laver til forret ved jeg ikke, de sidste par år har de haft madroulade med, håber de gentager det! Hovedretten bliver oksestriploin, med en form for kartofler, hvidløgssmør, dressing, flutes, og noget grønt. Det er den nok ene gang om året, hvor jeg ikke frivilligt tager de nemme løsninger, men heller tilbringer timer i køkkenet, for at hører festen og gæsten :smiley:
Desserten bliver til chokolademousse, som vores venner også står for:)

2 Synes om

Vi er faktisk altid alene nytårsaften, for som regel skal Claus på job næste morgen. Vi har ikke rigtigt nogen traditioner udover vi vil have noget godt at spise. Jeg er helt blank iår, det bliver sikkert bare som så tit et par bøffer og noget rødvin :slight_smile: Men lurer lige på om nogen af jer kommer med nogle gode ideer :slight_smile:

1 Synes om

Rådyr til hovedret

Blødende chokoladekage, frugt og sorbe til dessert…

Det er den del af menuen jeg kender nu her

1 Synes om

Jeg har en veninde som kommer her nytårsaften. Hun og min mand skal have indbagt laks og små kogte kartofler, vendt på panden i smør og persille, evt. med hollandaisesauce.

Jeg skal have “fredsfisk” en vegetarisk ret lavet af bagte skiveskårne pastinakker, (i dette tilfælde dog persillerødder), som vendes i kikærtemelklister og derefter i krydret rasp og steges på panden, ligesom rigtige fiskefiletter.
Retten blev brugt i knaphedstider under krigen og hedder oprindeligt “krigsfisk”.
Dertil samme slags kartofler, som de to andre og hollandaisesauce.
Og så laver vi en stor skål waldorfsalat, som vi spiser til.

Desserten er chokoladeskåle med frugt og creme af piskefløde blandet med kokosfløde.

Forretten tænker vi os til :joy:.

Til natmad, er der en franskbrød med rejer, til de kødspisende.

Jeg skal have en avocado med mayonnaise og kaviart (tangkaviar).

Og så skal vi selvfølgelig skåle nytåret ind med en flaske Verdi.

Og hygge med noget Irsk kaffe og resten af juleslikket.

1 Synes om

Og som forventet ændrede menuen sig, men nu er den delvis hemmelig, for en lidt pludselig indskydelse af en invitation bød pludselig på en Kattegal+Gæst og de skal jo da ikke vide på forhånd, hvor meget lækkert mad vi skal have :slight_smile:
Der er stadig 5 retter, der er bare lavet lidt andre end først tænkt - i mine øjne kun til det bedre :savle:

Og @Katho jeg siger bare - det er ikke de stramme bukser I behøver tage på :wink:

4 Synes om

I år skal vi være alene …altså ikke helt alene…der er jo alle dyrene her :smiley:
Men vi er …næsten helt sikre på at vi bestiller nogle store lækre stykker smørebrød.
Det er mange år siden vi har fået det til nytår.
Og det er jo nemt…bare kryds de stykker vi gerne vil have.:grin:
Desserten skal nok være en god is og så vil jeg lave Jordbærmousse også…for…dessert kan man aldrig få for meget af vel :laughing:

3 Synes om

Forret springer vi over.

Men til dronningen har vi altid lidt lækkert, i år hjemmebagt knækbrød med noget lækker skinke og agurk og gulerødder i bidder.

Til hovedret en velhængt oksemørbrad som helsteges ved lav Temp i lang tid. Dertil hasselback kartofler, hjemmelavet rødvinssovs og noget grønt (nok broccoli da det kun er mig der er til det)

Til dessert hjemmelavet vanilleis med frisk frugt

Kl 12 asti og bagerens kransekage.

1 Synes om

Det lader vi så være med, glæder mig :yum::smiley:

2 Synes om

Nå, nu ligger det endelig fast, hvad jeg skal til nytår. Havde lange overvejelser om, om jeg helst bare ville sidde alene. Men nu bliver det til, at jeg tager over til en veninde og hendes mor og søn. Og menuen der er:
Hummerhaler til forret
Oksefilet til hovedret
Kage og is til dessert

Og så selvfølgelig kransekage og champagne til nytår.

1 Synes om

Jeg skal nok fortælle hvad menuen for mig er nytårsaften, men jeg kender den først d. 31.

Jeg ved der er snacks og velkomstdrink til nytårstalen, og vi så ellers får 3 retter og det har de sidste år været lækker mad. Så jeg kommer bare, betaler et beskedent beløb for festlighederne og fester

Jeg er i syv sind, skal være hjemme uden gæster.
På den ene side vil jeg gerne have list lækkert mad, på den anden side har jeg det lidt ambivalent med at stå og lave stor middag til mig selv.
Og til sidst er der jo maven der gør knuder, så jeg ikke bare kan spise.

Laver jeg noget god mad til mig selv bliver det noget indbagt vegetar-farsbrød med ovnkartofler og min lækre rødvinssovs.

2 Synes om

Vi skal bare være os selv nytårsaften, selvfølgelig sammen med alle vores kræ. Vi har endnu ikke bestemt os for hvad vi skal have.

Jeg spurgte Thomas hvad han aller helst ville have, og svaret var krebinetter :roll_eyes:

Så det laver jeg til ham og fyldt oksemørbrad til mig selv. Tilbehøret bliver hasselbackkartofler, bearnaise og asparges/baconmix :relaxed:

3 Synes om