Omplacering af udekat

Min kat Bertil blev i lørdags d.28/4 omplaceret til min veninde.
Hun er desværre ved at kaste håndklædet i ringen da han tigger og plager for at komme ud. Han er en SIA blanding så han er MEGET vokal.
Hun har prøvet at give ham sele på men det er han ikke vild med.
Jeg ser ikke andre muligheder end at hun enten bider tænderne sammen og står de 2 uger ud eller at han kommer hjem til mig igen.

Men er der nogle af jer som kan komme med nogle input her? Hvad kan vi gøre? Han har aktivitetslegetøj og dem bruger han gerne.

På forhånd tak for hjælpen :slightly_smiling_face:

Er der mulighed for indhegning?

Ja, teknisk set, men det er en meget lille have så det vil ikke være nok for ham.

Er du sikker…
det handler jo mere om hvad den består af end hvor stor den er (ligesom en lejlighed)

Jeg vil seriøst prøve med tålmodighed, han er jo siameser og forsøger jo at overtale og opdrage hende…

Ja den er kun 15-20m2.
Bertil er vant til at være ude på markerne, så tvivler stærkt på at han vil være i så lille en indhegnet have.

Han har været fritløber hos dig, ikke? Hvorfor må han ikke være det hos din veninde?

Jeg forstår godt, hvis hun synes, det er svært at høre på. Men jeg ville tænke mere på kattens behov i denne situation. Og kattens behov er nok at være fritløber, som han er vant til.

Det er jo blot min påstand baseret på min spinkle erfaring. Men at gøre en fritløber til indekat - og så midt i foråret, som også påvirker neutraliserede katte - det tror jeg bliver svært. Og synd.

Han skal også være fritløber hos hende, men man holder jo katten inde de første to uger for at sikre sig at den ser sit nye hjem som sit hjem.
Lukker man den ud for tidligt, så risikerer man at den løber væk.
Bertil kan aldrig blive indekat, det elsker han udelivet for meget til.
Han har kun været hos hende i 5 dage, så det er for tidligt at lukke ham ud.

1 Synes om

Okay - så forstår jeg bedre! Ja, så er det jo nok noget med, at din veninde må prøve at holde ud …

Nemlig.

Det er så lykkes hende at gå tur med ham i snor efter jeg lavede opslaget så det vil hun fortsætte med.

5 Synes om

Det er da også en fin måde at lade ham stifte bekendtskab med sine nye omgivelser på. Jeg håber, det hjælper lidt på hans lyst til at komme ud, så hun ikke er nødt til at gå med ham 10 gange om dagen :slight_smile:

Vi håber men Bertil kan være meget insisterende :wink:

1 Synes om

og så må hun jo nok også huske at tage sig tiden til gåturen, så den bliver på Bertils præmisser og der er masser af tid til det, så han kan blive “luftet” godt :slight_smile:
Hvis det kun lige er 20 minutter han kommer ud, så er det jo meget lidt ift. hvad han er vant til - det kan jo nok være givet godt ud ift. husfreden, at man afsætter måske mindst 1½ time til at komme ud og snuse igennem :slight_smile:

2 Synes om

Ja det er en god pointe :+1:

Nå tilbageslag, nu er ture udelukket da hun ikke kan styre ham og han er dur på selen.
Indenfor kan hun ikke få ham til at lege og han vil heller ikke snakke med hende, men søger kun døren.
Der er gået 6 dage og hun er parat til at lukke ham ud.
Spørgsmålet er så om I ville turde det? Jeg er så bange for at han løber væk.
Hun nævner også nu at hvis jeg insisterer på at hun holder ham inde i 14 dage, så er det bedst at han kommer tilbage igen. Han er selvfølglig velkommen her igen - ALTID :heart:

Jeg ville absolut ikke turde lukke ham ud efter kun 6 dage.
Og slet ikke da han lyder til at være stresset.
Jeg ville tage ham hjem nu hvis hun ikke vil holde ham inde i meget længere tid.

4 Synes om

Mavefornemmelse og kendskab til katten, er det der giver dig det bedste svar.

Jeg er opvokset med fritløber, og havde på et tidspunkt en kat som flyttede ind hos mig fredag, søndag havde jeg ham på armen, ude og vise ham haven. Og mandag lukkede jeg ham ud, og det gik helt uden problemer. Da vi nogle år efter flyttede, gentog jeg dette og det gik igen uden problemer. Men han er også den letteste kat jeg nogensinde har haft.

Som den pyllermås jeg er i dag, ville jeg næppe lukke en kat ud efter seks dage. Men ingen kat og ingen situation er ens. Håber I finder en løsning der er god for jer alle tre. :hjerte:

Jeg ville ALDRIG lukke ham ud efter kun seks dage i et nyt hjem. Det anser jeg både for uklogt og uforsvarligt. Han er jo åbenlyst stresset og forvirret, så nej - han må bare ikke lukkes ud, i min optik.

1 Synes om

Nå, det endte med at hun lukkede ham ud. Da vi først kom til den konklusion at han skulle ud så var jeg heller ikke så bange for om han blev væk. Han er en kat som er menneskeglad og som vil have opmærksomhed.
Det gik også fint, han mærkede af ude i haven, gik sig en tur og kom tilbage igen.
Nej, jeg anbefaler heller ikke at de bliver lukket ud så tidligt men det gik heldigvis godt denne gang.
Og derfor vil jeg ikke lukke flere katte ud, kan ikke holde til al den bekymring det giver :heart:

2 Synes om

Dejligt at det gik så godt. :slight_smile:

Som sagt er jeg jo opvokset med fritløber, og følte det var det mest rigtige indtil jeg blev nød til at have indekat, hvis jeg skulle forsætte med at have kat. Nøj en ro det gav, ikke at skulle bekymre sig om de bliver kørt ned, forgiftet, pint af fremmede, slås med ræven og alle de andre ting der kan ske. Jeg drømmer stadigvæk om indhegnet have, altså hvis jeg en gang får have, men fritløber, det kan jeg ikke forestille mig at få igen. Jeg er helt med på at nogen katte bare ikke trives som indekatte, men sådan en håber jeg ikke at jeg får. :slight_smile:

Helt enig. Man kan selvfølgelig få en kat som bare absolut ikke kan trives indenfor og så må man bide i det sure æble.
Ja min store drøm nu er også en indhegnet have :slightly_smiling_face:

1 Synes om