Online fødsel - Fiona - Første kuld til DK ChiCha

@Eva_K Nice to know! :slight_smile: I didn’t. Må ind og google. Er det sådan forholdsvis nyt? Kan du måske huske et årstal? Det var mange spørgsmål :wink: Eller er det nok bare at gå ind hos UC Davis også finder jeg det der… og måske også en reference?

Mhhm, sidste år engang nok? Gætter på det er et års tid siden. Det er nyere i hvert fald, men ikke “sidste nye info” :slight_smile:
Og ja, UC Davis har helt sikkert reference på :slight_smile:

Victor A. David, Marilyn Menotti-Raymond, Andrea Coots Wallace, Melody Roelke, James Kehler, Robert Leighty, Eduardo Eizirik, Steven S. Hannah, George Nelson, Alejandro A. Schäffer, Catherine J. Connelly, Stephen J. O’Brien, David K. Ryugo. 2014. Endogenous Retrovirus Insertion in the KIT Oncogene Determines White and White spotting in Domestic Cats. G3 Aug 1;4(10):1881-91

Og hvis du spørger pænt kan det endda være jeg vil sende dig artiklen :engel:

1 Synes om

Jeg spørger altid pænt :innocent: Please :grinning: Det betyder “jatak”, hvis du skulle være i tvivl :crazy_face:

Og den er hermed sendt :grin:
Kan i øvrigt se at UC Davis bruger nomenklaturen DW, Ws og w for det - for hhv. Dominant White og White Spotting :slight_smile:

1 Synes om

Fuld tekst link til artiklen om hvid og hvidplettehed er her Endogenous Retrovirus Insertion in the KIT Oncogene Determines White and White spotting in Domestic Cats - PMC

Ensfarvet (non agouti) er recessiv til tabby/stribet (agouti).

Fionas mor er blåsmoke, så Fiona er vel A-, dvs hun kan bære non-agouti.
King Size’s forældre er 22 (blotched/klassisk tabby), det samme er alle 4 bedsteforældre, med af de 8 oldeforældre er der to non-agouti. King Size har lavet flere non-agouti killinger, med andre ord han bærer non-aguti.

Dvs at Fionas parring teoretisk set kan give ensfarvede killinger.
Korrekt?
Eller?

Jeg tillader mig lige at blande mig for selv at lære lidt :slight_smile:

Min tanke er, at når Fionas mor er non agouti, så må Fiona helt sikkert bære det, altså være Aa, for hun kan ikke have fået andet med fra sin mor. Ikke?

Så non agouti må helt sikkert være en mulighed i kuldet.

Husk - laver hun en blåtortie high white hankilling, så er han min :wink:

Det er så meget en aftale og du må få ham helt gratis :stuck_out_tongue:

Men da non agouti er recessivt skal killingerne jo have det fra begge forældre.
Ja Fiona er Aa og siden King Size har lavet non agouti så må han også være Aa

Vedr. blå - Fiona bærer og King Size kan teoretisk bære. Jeg har dog ikke kunnet finde en fortynder killing fra ham, så sandsynligheden for at han bærer er nok ikke så stor.

Ja, det er derfor jeg kalder det en mulighed, og ikke en sikkerhed, at det kan komme :slight_smile:

1 Synes om

Tja om han bærer eller ej er jo lige det. Den blå dims jeg har ( også kendt som Filucca) der vidste jeg at hendes oldefar på mødrernes side har givet fortynding, ellers er der ikke set noget på den side, hankatten ( vildtfarvet) har givet fortynding - så receccivt are forever

Det der er interessant her er i virkeligheden hvad faderen er - hvis han er homozygot tabby, så kommer der jo ikke andet; hvis han er heterozygot er der 25% chance for fuldfarvet :slightly_smiling_face:
VH
Susanne

Det går jeg stærkt ud er han er, når han har lavet flere non agouti killinger (står i en post længere oppe) :slight_smile:

Ja, hvis Fionas mor er solid er Fiona Aa, og hvis King har lavet solide killinger er han også Aa, så afkom i kuldet kan blive AA, Aa og aa :slight_smile:

Online fødsel…Jubiiii…og så er der 117 indlæg om genetik :besvimer:
Ja det er selvfølgelig også interessant men ikke helt det jeg forventede med den overskrift :wink::gruble::never:

:rofl:

3 Synes om

Ja ikke - men der var en video af vraltegøjen :joy:

Jeg skal se om hun vil vise vommen frem igen, så skal jeg nok lave en lille video til :grin:

2 Synes om

@HeroldDesign

En lille ny video med Fiona.
Hun er på dag 50 i dag.
Hun vejede 6050 g her til morgen (normalvægt inden løbetid etc var ca. 4500 g) så ca. 1,6 kg vægtøgning.

Men som det ses så foregår det meste i lavt tempo. Selv at slå med halen fordi det dumme menneske følger efter er i lavt tempo :klappe:

8 Synes om

Hvad der skete for hunkatten der stod med rumpen for højt…

7 Synes om

Ordet fodbold :soccer: kommer frem i mine tanker…ved ik rigtig hvorfor :gruble:

Hun er dajlig :hjertehop:

1 Synes om

Hvad er der forøvrigt med din hjemmeside, den virker ikke?