Online fødsel - Fiona - Første kuld til DK ChiCha

Det gør vi andre også :slight_smile:

Disse to er fra i går og med lidt mere lys på.

Dette er DK ChiCha’s Alexander Rugo. Han får muligvis lov at blive hjemme og lave nogle bebser på Joy til næste år engang.

Toppen af bunken er Aiden Fiery - navnet passer på farve og temperament… Hvis han ikke har en babs i munden eller bliver kælet med skal han nok berette om uordenen! :slight_smile:

16 Synes om

Sad ved kassen og havde rullet ned og Aiden ville ud til mig

Men nej det var nu lidt farligt, så tilbage igen til hulen

Sad og nussede med Fiona og ser dette ud af øjenkrogen

Nu er der rullet yderligere op og jeg får købt kravlegården i dag :grin:

Tillykke til Aiden Fiery første mand ude :denmark: :heart_eyes: :denmark:

15 Synes om

Første dag med fast føde. De er 20 dage i dag
RC motherbaby rørt godt blødt med KMR og lunet over vandbad til 35 grader.

Det var et hit for alle, men især Alexander og Amigo Mio var helt pjattet med det.

Det er lille Amigo Mio på billedet og hun har spist nok ca 1 spsk. Hun vejer 130 g mindre end Alexander, men som hun tog fra her tror jeg hurtigt hun får noget sul på sidebenene.

10 Synes om

Sprognørden her reagerede lige :smiley: Amigo Mio er da “Min ven”, hvor vennen er hankøn, er det ikke? Skal hun ikke hedde AmigA Mio? “Min” er jo så relativt, da køber kan være både hankøn eller hunkøn, hvis du da ikke vil opkalde hende efter dit eget køn, så hun hedder Amiga Mia? :slight_smile:

Hvor ser de bare skønne ud :hjerte:

4 Synes om

Du har fuldstændig ret og jeg har også ændret til ‘Amiga Mia’.
Jeg fik først lige checket køn på den igen dd. Jeg havde hele troet at min lille bror Klat var en dreng. Jeg vender bunden i vejret på ham og hovs det var jo en lille pige… Jaja kønsskifte er før sket… :wink:

2 Synes om

Haha, ja det er ikke sådan med kønsskifte :wink: og lur mig, om ikke Klat kommer til at hedde Søster Klat under alle omstændigheder :laughing: Sådanne navne har det med at hænge ved (se bare mig med Lillemanden…)

2 Synes om

Hvis jeg nu lader være med at fortælle de kommende købere at jeg troede det var en dreng og gik og kaldte hende Bror Klat i 3 uger :wink:

Og iøvrigt tak det er nogle dejlige basser som er kæle og nysgerrige og æder som besat.

Selvom de alle, pånær Amiga, har taget mellem 78 g og 100 g på i den forløbne uge, så har Fiona også taget 60 gram på.

Fiona æder som en havnearbejder og får en del KMR at skylle efter med. Ser ud til at hun holder sig pæn og ikke svinder ind til ingenting. :kryds:

4 Synes om

Dronningen af Saba giver en eftermiddagssnaps :slight_smile:

13 Synes om

Åhh hvor er de skønne :two_hearts:

Jeg troede ikke de måtte få fast føde allerede, nå men så kan jeg da prøve imorgen :+1:

2 Synes om

Fra ca. 3 uger - men så fede dine er kan du godt vente til en 4 uger :slight_smile: De er næppe synderligt interesseret endnu :slight_smile:

Som Eva skriver så omkring 3 uger, her i starten bliver det en langsom tilvænning. Mao de bliver tilbudt det og siger de jatak og smaskesmaske så får de lov at tage fra, går de fra fadet med det samme og tilbage til Fionas flødebar, så er det også helt ok.

Indtil nu har Fiona jo klaret alt hygiejne på dem, men med fast føde skal de så også lære at gå på kassen. Om det lige er fra dag 1 ved jeg faktisk, ikke; ved blot fra en anden opdrætter at deres missemødre stopper med at være ‘toiletkumme’ når de går over til fast føde så derfor er en bakke nødvendig.

Eller flere bakker afhængigt af størrelsen på det område, de har til rådighed. Her tænker jeg på Jannie - du er jo i færd med at købe kravlegård :slight_smile:

Korrekt Ingrid at flere bakker også kan være nødvendigt. Den størrelse kravlegård jeg laver tror jeg kun en er nødvendig - men hellere en for meget i starten hvor de er ved at lære tricket med at gå på kassen.

Ahh okay,så venter jeg lidt endnu… jeg skal også være opfindsom med en form for gård-agtig ting til dem i stuen så de kan få “gæster” og så småt blive vænnet til dagligdags lyde osv… der er lidt at se til med sådan nogle små banditter :heart_eyes:

1 Synes om

Det jeg valgte at lave var et Ikea-hack :wink:

Det er Bestå vitrinelåger som måler 60*64.
Der er sat kroge i siderne og så en rundstok i.

Lågerne koster 150 kr stk og krogene 12.95 for 6 stk i jem og fix og rundstokken havde jeg, men den koster ikke alverden.

Denne virker for noget tid, men når for lille, så køber jeg 3-5 flere låger og hæfter sammen til en “cirkel”. Denne dækker mit behov lige nu og er ca. samme pris som en færdigproduceret plastikindelukke ville have kostet og den er meget mere holdbar.

Og ja den skal lige afsluttes i begge ender, for ja der er der meget plads til små nysgerrige killinger kan tage på springtur. Dette er blot sat op til dette billede :slight_smile:

Hvis du kan lide ideen, vil jeg tro at hvis du går i en genbrugshandel så kan du nok finde en stak gamle vinduer, hvor du kan lave noget lignende for nærmest ingenting.

4 Synes om

Det var sgu smart… jeg skal vist ha sat hjerne igang efter sommerferien :grin:

Birgit - Godt at se resultatet! Ja, det med at bruge de rundstukke med øskner er altså bare sådan en nem og fleksibel løsning, kan huske hvor smart jeg tænkte det var da jeg for mange år siden så det hjemme hos Lisbeth Mouritzen første gang :slight_smile:

Jannie - Da vi første gang lige pludselig i løbet af et par timer stod som plejefamilie for 3 killinger i alderen 3-4 uger, så smækkede vi to spiseborde på højkant i et hjørne, og wupti var der en fin kravlegård :slight_smile:

1 Synes om

sjovt du siger det Eva, jeg har luret nogle gange på mit spisebord og tænkt tanken, men jeg har kun et, men så mangler jeg kun at bruge hjernen på “en halv kravlegård” :joy:

1 Synes om

Havebord? :slight_smile:

naaaa… ej, jeg må spørge min nabo, hun har lige spurgt om jeg var interesseret i en rumdeler, jeg kan jo da bruge sidestykkerne … hvis hun ikke har smidt den ud… :yum:

1 Synes om