Puha! Gode råd, erfaringer mm. modtages med kyshånd

I dag overværede jeg noget jeg faktisk har gået og mistænkt foregik når jeg ikke er hjemme! Og det var en kedelig oplevelse.

Jeg har været ude af huset i 6 timer, og da jeg kommer hjem går jeg i gang med at tømme kattebakke. Hester sidder i døråbningen ind til stuen og kigger nysgerrigt på mig. I løbet af et splitsekund hænger Sox på ryggen af hende og har tænderne fast placeret i siden af Hesters hals - alt imens hun sparker løs på Hesters ryg med bagbenene. Hester skriger selvklart, og med den mest rædselsvækkende lyd - noget jeg aldrig har hørt i de år (40+) jeg har haft kat! Jeg har undret mig over at Hester hvæser af Sox når hun ser hende, og skynder sig at løbe, men har slået det hen med at Hester er en primadonne. MEN jeg har haft en lille bitte ide om at noget sket når jeg ikke er hjemme. Jeg har også observeret, at min afdøde hankat var en form for ‘buffer’ - for når de to piger gik lidt vel til den, så kom han i al sin vælde og satte dem på plads - typisk var det Sox han viste døren.

Det går simpelthen ikke! Jeg kan ikke lade Hester være alene hjemme med Sox mere - det ER seriøst det værste jeg har set, og vildskaben i Sox’ blik var ikke sjovt. Jeg har i 3-4 år tilbage i perioden 1992-1996 haft seks katte på en gang, og der var jeg selvklart vidne til slagsmål når der var behov for at alle vidste hvem der var hvor i hierarkiet - men intet slår det jeg var vidne til i dag, det kom som et lyn fra en klar himmel og med en vildskab jeg kun har set i programmer om vildkatte.

Sox er en stor dame, kun vejer 5,2 kilo, 5,5 år gammel og er bomstærk. Hester er åleslank, er 9,5 år gammel og vejer 3 kilo … og prøver at være stærk :wink: Så størrelsesforholdet er jo også til Sox’ fordel.

Om 10 dage rejser jeg væk i en uge, og i den periode vil min genbo kommer herover to gange om dagen og tømme kattebakke, give dem rent vand, mad og så kæle med dem. Men det er no-go nu - jeg er seriøst sikker på, at Hester vil blive slået ihjel - og jeg overdramatiserer ikke her. Jeg har ingen ide om hvad der var sket Hester hvis ikke jeg havde været her - i bedste fald ‘blot’ nogle klø, i værste fald nogle slemme markeringer … eller værre. Forleden dag sa jeg, at der var sår på ydersiden af hendes øren, men slog det hen at hun måske havde kløet sig lidt vel rigeligt. Men jeg har ikke set sår der før - men det KAN jo altså også være som jeg tænkte.

Var Sox en lige-ud-af-landevejen kat, så ville jeg finde hende et nyt hjem! Og selvølgeligt ikke inden for 10 dage, hun ryger i kattepension mens Hester er her når jeg er ude at rejse.

Men det tror jeg bliver svært, for der er flere faktorer der spiller ind: for en uge siden fik jeg bekræftet at Sox har astma, men ikke i en grad hvor dyrlægen overhovedet synes at hun bør aflives - hun er på den aller mindste dosis binyrebarkhormon (Medrol Vet 4mg) hvor den 4mg tablet jeg tager ud, deles i 4 bidder - så hun altså får 1mg om dagen.

Den anden ting er, at hun ikke skal være i hjem med andre dyr - altså hunde/katte.

Og nu er det jeg spørger lige ud i dette fora: har I nogle gode råd? Det skal slås fast, at det er Hester der bliver.

Jeg vil også lige runde det her med min dyrlæge i morgen - for at høre om de har nogle erfaringer!

Jeg tør ikke tænke på den sidste mulighed, for det er Sox for sød og kælen til, men den kan i yderste konsekvens blive aktuel - men alt skal prøves, uden det går ud over Hester.

Byd endelig ind med hvad der falder jer ind :heart:

Omplacering af én af dem med det samme… Bedste og eneste råd; jeg ville aldrig forsøge at eksperimentere med at gen-sammenbringe katte, hvor den ene allerede tydeligvis er traumatiseret af den andens angreb. Det er forsøgt så tit, men gør sjældent noget godt for den kat det går udover :frowning:
VH
Susanne

7 Synes om

1000 tak - det er hvad jeg vil forsøge - selvom jeg tror den vil blive svær. MEN forsøges skal det :heart:

det er svært nu men det har også vist sig mange gange før at en problemkat i et hjem bliver en hjertekat i det nye hjem.
Pøjpøj med at finde nyt hjem, enig som det er nu duer bare ikke.

2 Synes om

Sox ER en fantastisk sød og kælen kat som hun er nu og jeg er sikker på, at var hun ene-kat, så hun næsten blive for meget. Men som 5,5 årig med astma, ja så er jeg skeptisk - selvom jeg forsøger at have ja-hatten presset godt ned om ørerne :wink:

Kan det være smerter og stress pga astma, sørg for hun er godt udredt før evt omplacering. Hun kan jo have haft ondt længe bliver og derfor føle sig truet af Hester?

Det er jeg sikker på at det ikke er - hun tonser rundt, går amok konstant på sit legetøj (og altså Hester) og trives fint. Derimod virker Hester bange - og det tror pokker! Så Sox må væk - men på en god måde og uden at jeg haster derud af. Så længe jeg går ledig kan jeg holde øje med dem, og når jeg så skal ud at handle etc. så vil jeg naturligvis lukke dem ind hvert sit sted.

Men tak for inputtet … og tak for sidst :slightly_smiling_face:

Jeg ville også skille dem ad, når det har været så voldsomt. Vi har jo netop flyttet en kat, fordi den blev moppet af de andre her i huset. Det har givet ro for katten der er tilbage i sit gamle hjem og ro her i huset igen.

2 Synes om