Råd til kattevenlig have

Sigga og jeg er jo flyttet til Fyn og har fået en lille have på ca 6x6 meter. Den er allerede indhegnet, så den er sikker for Sigga-missen, men den skal ellers anlægges fuldstændigt forfra.

Min drøm er en grøn have med græs, et par buske og nogle stauder. Men her starter problemet. Jeg ved INTET om haveplanter. Så jeg har lidt svært ved at finde nogen, der passer til forholdene, er kattevenlige, og som jeg synes er pæne. Jeg kender godt siamis` oversigt og har kigget den igennem flere gange, men det er tilsyneladende mest indendørs plante?

Så kære katte og havekyndige: Har I bud på stauder og buske, som er kattevenlige og som kan tåle at stå i fuld sol og fuld læ? Også gerne nogle klatrede planter, som kan plantes op af et hegn?

Du skal ihvertfald have Katteurt (Catnip) … slægten hedder Nepeta, men der er flere forskellige underarter.
Personligt synes jeg de smallbladede er de pæneste, f.eks. NEPETA faassenii 'Blue Wonder' | Blåkant / Katteurt | eller http://www.staudegaarden.dk/shop/vare.asp?side=2&vareid=5708869192267

1 Synes om

Tak for tippet :slight_smile: Og de er endda også pæne :+1: Min eneste bekymring er om, jeg risikerer at de lokker andre katte til? Jeg bor nemlig et sted hvor vi bor tæt.

Jo, det er selvfølgelig en risiko … men du kunne måske have den i en krukke så tæt på huset, som muligt? (går næste udfra, du går ud på en terasse, når du træder ud i haven …)
Så er der mindre risiko for at andre katte kan lugte den …

1 Synes om

Katte urt skal tyveri-sikres i haven, hvis der er andre katte der kommer forbi. Der er åbenbart nogle katte der er så gak med det, at de slæber både potte og plante med (been there).

En lille liste over ting, som katte har været glade for hos mig:

  • Forskellige tætte høje planter med store blade, som står i grupper af forskellige krukker. Jo mere diversitet og jo flere små rum mellem krukkerne, desto bedre.
  • Buske med frihøjde, som man kan sidde under.
  • Højdeforskelle.
  • Visuelle overgange, brud og afveksling.
  • Stor højde man kan klatre til (træer, skure, pergola)
  • Ting man kan gå mellem, under, over, igennem og ved siden af.
  • Bede, rodebunker, krat og kvas. Rod er godt.
  • Havemøbler med mennesker placeret i dem. Der skal være et bord.
  • Revner, huller og andre småsteder hvor små dyr bor.
  • Åbne flader/rum (græsplæne) med skjul tæt på, hvor man kan observere besøgende fugle fra.
  • Diskret/beskyttet/skjult passage indefra og ud til sted med godt overblik.
  • Fuglefodring.
  • Hemmeligt toilet-sted, som kun katten kender. Langt væk fra huset.

PS: For små katte er det åbne himmelrum farligt og truende (rovfugle) og nogle katte vokser ikke fra det. Jeg har set en del åbne og bare haver, som kattene ikke kunne lide af bruge, sandsynligvis fordi de følte sig eksponerede og utrygge. Skjul og flugt-ruter kan være vigtige.

4 Synes om