Råfodring.. primært

Problemet med råfodring er, at der er mere i det end blot at vælge en kødudskæring i slagterafdelingen eller at åbne en pakke hakket fars…

Katte lever i naturen af små byttedyr, typisk mus/gnavere og småfugle. Dvs at når de spiser, så får de alt hvad de behøver gennem den totale sammensætning af byttedyrene, dvs kød/knogler/organer.

Hvis man skal fodre med råt, så kræver det at man sætter sig ind i den korrekte fodringssammensætning, for at katten får opfyldt sine ernæringsmæssige behov, og specifikt at den får de livsvigtige næringsstoffer, for ellers risikerer man altså at det går grueligt galt, og katten ender i en svær fejlernæringstilstand med deraf følgende sygdomme.

Kød indeholder fosfat, knogler indeholder kalk.
En meget vigtig del af korrekt ernæring hos en kat er en korrekt calcium/fosfat balance, den skal typisk være1,1:1.0. Det får katten typisk når den spiser et helt lille byttedyr.
En kat kan ikke overleve på rent kød alene, uden tilstrækkeligt kalk. For lidt kalk i foderet medfører at knoglerne svækkes, det kan give knogleskørhed, knoglebrud, men det for lave kalkindhold i blodet kan også medføre kramper og død… For højt kalkindhold kan dermed sætte sig som ekstra knogleudvækster og medføre ortopædkirurgiske lidelser.
Herudover er der vigtige vitaminer, som katten har behov for. Taurin er livsvigtigt, både for kattens syn og for dens hjertefunktion. Taurin findes i høje koncentrationer i hjertemuskulatur (fra byttedyr), hvorfor man typisk tilsætter noget hjerte til råfodring, eller alternativt supplerer med tilskud af taurin. Herudover er der et behov for A og D-vitamin, disse findes fx i lever, men disse vitaminer er fedtopløselige, og må derfor ikke overdoseres, idet katten ikke selv kan udskille forhøjede doser igen, og det kan medføre forgiftnings-tilstande. Herudover har katten også behov for forskellige B-vitaminer, disse er vandopløselige, og katten kan selv udskille, hvis de skulle blive en anelse overdoserede.
Dette er blok et lille udsnit af det man skal forsøge at have sat sig ind i.

Vi kan være fuldstændigt enige om, at tørfoder ikke er det bedste foder til katte, og der er undersøgelser der tyder på, at tørfoder er en del af årsagen til nogle af de sygdomme vi nu ser hos katte. Men man skal heller ikke bare tro, at råfodring er svaret på alle bønner, specielt hvis man ikke sætter sig ind i den korrekte sammensætning af råfodringen…

Denne hjemmeside er lavet af en amerikansk dyrlæge, og kommer meget fint rundt om en del af tingene, også hvorfor korrekt sammensætning er så vigtigt.

Jeg har fodret med råt igennem perioder.
Jeg kørte i en længerevarende periode med opskriften fra catinfo.org - Making Cat Food
Jeg lavede en portion af 3 hele kyllinger om ugen. Kattene kunne lide det, og jeg havde det godt med at vide at det indeholdt præcis hvad de havde behov for. Men der var sindssygt meget arbejde med det. Jeg jagtede rundt for at finde friske hele kyllinger, som var af frisk dato. Det var sindssygt hårdt for hænderne at klippe/partere de hele kyllinger med fjerkræsaks. For tro mig, selvom man har en kraftig kødhakker, så æder den altså ikke bare hele kyllingelår, de skulle klippes i stykker. Og i sidste ende, så blev arbejdet noget af pestilens og for stor en tidsrøver.

Jeg har så forsøgt andre alternativer.

Man kan få tilsætningspulver, til at tilsætte til rent muskelkød, som så opvejer knogle/mineral/vitamin-delen.
Et godt bud er her Felini Complete - Felini Complete | zooplus.dk

Men man skal her være opmærksom på, at det ikke er særligt sikker/hygiejnisk blot at vælge en pakke hakket kød fra køledisken og så tro, at nu er man i smuldt vande. På det hakkede kød er overfladen mange flere 1000 gange større end på fx en hel kylling eller skært kød. Det betyder, at overfladebakterier har meget større mulighed for at formere sig på kødet, og dermed at bakterieindholdet i hakket kød fra køledisken kan blive tårnhøjt - også så højt at en kat (som ellers har en meget sej mave) kan blive voldsomt syg af det. Man kan så bruge kyllingefilet eller lignende, hvor man kan skylle en del af overfladebakterierne af under vandhanen, men her er man så nødt til at være opmærksom på, at fedtindholdet i en kyllingefilet er ekstremt lavt, og så får katten ikke den nødvendige fedtprocent, såfremt det er primærfoderet.

Et rigtigt godt alternativ er derfor de præfabrikerede råfodringsmuligheder, hvor man køber råfoder fra en forhandler, hvori der er tilsat alt det nødvendige (kød/knogle/organer/vitaminer). Der har været forskellige muligheder over årene. Som andre skriver var der Carnibest, som ikke længere er til at opdrive i DK (så vidt jeg ved). Herudover har der været “Rigtig Hundemad” og “Orignal Barf” - ikke med fuldfoder produkter, men med løstfrossent kød/ben og så skulle man selv tilsætte organer og vitaminer, og sørge for at fordelingen blev korrekt.

Et rigtigt godt bud er nu om dage MUSH. Det er nemt, løsfrosne portionsstykker, nemt at tø op i mindre portioner, når jeg bruger det, så lægger jeg typisk nogle frosne stykker i madskålen, og så tager kattene det selv når de er tøet op. Det forlænger også tidsrummet for hvor længe det kan ligge. Det indeholder alt hvad katten har behov for, sammensætningen er god, og det fjerner bekymringen over, om man nu også sammensætter korrekt. Og så er det jo lynfrossent ved tilberedning, så man på den måde mindsker bakterievækst. Og det ser efter min mening MEGET bedre ud, end mange andre af de alternativer der har været tidligere (specielt “Rigtig hundemad” og “original Barf”, som jeg absolut ikke synes virker appetitvækkende).

Og nej, jeg er heller ikke forhandler af MUSH. Jeg har blot gjort et reelt forsøg på at sætte mig ind i mine kattes ernæringsmæssige behov.

4 Synes om