Sigga har sukkersyge :-(

Nu kommer den nye opdatering lige her i tråden, så jeg har det samlet - lidt som en logbog.

Jeg var jo ved dyrlægen til tjek med Sigga i går og fik at vide at hun ved den fysiske undersøgelse virkede til at være i fin form. I dag er jeg så blevet ringet op af dyrlægen, og det viser sig desværre, at hendes blodsukker er væsentligt forværret siden sidste kontrol - på trods af, at vi har givet insulinbehandling i 4 mdr.:frowning: Jeg har ikke fået det nye tal endnu, men der ligger en udskrift, som jeg kan hente. Så nu skal vi gradvist trappe op i insulin over de næste 14 dage, og så skal vi have en ny kontrol om et par måneder. Jeg er lidt slået ud over, at blodsukkeret ikke engang er blevet på samme niveau, men at det faktisk er værre. Og forvirret, fordi jeg faktisk synes, at Sigga har virket det til at have det meget bedre og været mere aktiv. Men jeg må jo så bare håbe på, at hun får det endnu bedre med mere insulin, og at vi på sigt også kan få styr på blodsukkeret. Lidt gode nyheder var der heldigvis også: Nyretallene var blevet bedre. Så selvom sukkersygen ikke er under kontrol er dens betydning for nyrefunktionen i hvert fald mindsket.

Dumme sukkersyge! Håber, at vi finder den rigtige behandling for min Sigga-mis, så hun kan have det så godt som muligt resten af hendes liv…

[QUOTE=Trine;1238048]Nu kommer den nye opdatering lige her i tråden, så jeg har det samlet - lidt som en logbog.

Jeg var jo ved dyrlægen til tjek med Sigga i går og fik at vide at hun ved den fysiske undersøgelse virkede til at være i fin form. I dag er jeg så blevet ringet op af dyrlægen, og det viser sig desværre, at hendes blodsukker er væsentligt forværret siden sidste kontrol - på trods af, at vi har givet insulinbehandling i 4 mdr.:frowning: Jeg har ikke fået det nye tal endnu, men der ligger en udskrift, som jeg kan hente. Så nu skal vi gradvist trappe op i insulin over de næste 14 dage, og så skal vi have en ny kontrol om et par måneder. Jeg er lidt slået ud over, at blodsukkeret ikke engang er blevet på samme niveau, men at det faktisk er værre. Og forvirret, fordi jeg faktisk synes, at Sigga har virket det til at have det meget bedre og været mere aktiv. Men jeg må jo så bare håbe på, at hun får det endnu bedre med mere insulin, og at vi på sigt også kan få styr på blodsukkeret. Lidt gode nyheder var der heldigvis også: Nyretallene var blevet bedre. Så selvom sukkersygen ikke er under kontrol er dens betydning for nyrefunktionen i hvert fald mindsket.

Dumme sukkersyge! Håber, at vi finder den rigtige behandling for min Sigga-mis, så hun kan have det så godt som muligt resten af hendes liv…[/QUOTE]

:kram:

Øv altså, det jeg sgi ked af at høre :frowning:

Øv at insulin mængden ikke er den rette. Men det ville næsten også være for nemt hvis det lykkes så nemt, forstå mig ret. :slight_smile: At finde rette mængde er et puslespil ind i mellem.
Men nu ved du der skal justeres og kan påbegynde det. Det er jo en god ting. :slight_smile: Håber det flasker sig hurtigt.

[QUOTE=Kimilla;1238078]Øv at insulin mængden ikke er den rette. Men det ville næsten også være for nemt hvis det lykkes så nemt, forstå mig ret. :slight_smile: At finde rette mængde er et puslespil ind i mellem.
Men nu ved du der skal justeres og kan påbegynde det. Det er jo en god ting. :slight_smile: Håber det flasker sig hurtigt.[/QUOTE]

Du har ret. Tak:-)

Halløjsa Trine,

Jeg vil høre hvilken insulin din kat får?
Hvordan går det m. tidspunkter og tryghed i din stikke-metode?

Har du ikke en blodsukker-måler - for at spare lidt dyrlæge-regning?

Har du overvejet at overgå til diæt-foder i stedet?

P.S. Kan vi starte en gruppe vedr. diabetes-katte?

K.h. Vita og 2 narkotiCats. :slight_smile:

Høj protein og lav kulhydrat foder (korn, majs osv) er mindst lige så godt som diabetesfoderet fra dyrlægen. Du kan også fodre med råt kød et par dage …

Min kat får Levemir (humæninsulin) det der virker bedst på hende - det har det gjort længe

Det er faktisk ikke så mærkeligt! Det lyder helt normalt, at hun har fået det bedre og er blevet mere aktiv, selv om hendes blodsukker ikke ligger så godt.

Insulin sørger for, at sukker kan komme fra blodet og ind i musklerne, hvor det omdannes til energi. Normalt sørger kroppen selv for at udskille den mængde insulin fra bugspytkirtlen, som musklerne behøver for at kunne optage præcis den mængde sukker de skal bruge. Sukkeret kommer bl.a. fra depoter i leveren, som frigives, når musklerne arbejder hårdt og skal bruge ekstra energi. Sukkersyge skyldes, at bugspytkirtlen af forskellige grunde har nedsat eller ophørt insulinproduktion. Uden insulin har Sigga ikke kunnet optage sukker i sine muskler og har derfor ikke haft energi til at opføre sig, som hun plejer. Men efter du er begyndt at give hende insulin, kan hun igen transportere sukker fra blodet og ind i musklerne, og det har givet hende meget mere energi i dagligdagen. Hun føler sig også helt sikkert mere rask, hvis vi kunne spørge hende! Det, at hun er blevet mere aktiv, har dog ændret sukkerbalancen i hendes blod. Leveren udskiller mere sukker til blodet, fordi hun bevæger sig mere nu, men hendes insulindosis er jo indstillet efter, at hun var sløj og ikke bevægede sig ret meget. Hun kan derfor ikke optage det overskydende sukker, som hober sig op i blodet. Derfor er hendes blodsukker steget, selv om du giver hende insulin og hun har fået det meget bedre.

Det svære ved sukkersyge er at finde den rigtige balance mellem insulindosis, så musklerne kan optage nok sukker fra blodet, og aktivitetsniveauet, så leveren hverken udskiller for meget eller for lidt sukker i forhold til insulinmængden - det er farligt at komme til at give for meget insulin, da musklerne så vil bruge det til at suge alt sukkeret ind så de andre organer ikke får noget, og det kan give et insulinshock. I starten vil det være svært at ramme den rigtige dosis, for i takt med, at Sigga får det bedre, vil hun blive mere aktiv, og så vil der blive udskilt mere sukker fra leveren og insulindosis må sættes op. Men på et tidspunkt når hun til et punkt, hvor hun er så rask, som hun kan blive, og så vil blodsukkeret indstille sig på et nogenlunde fast niveau, som ikke ændrer sig.

Du skal derfor ikke blive frustreret, men holde på med at give hende insulin og langsomt øge dosis efter dyrlægens anbefalinger. Så vil du forhåbentligt opleve, at I når den rigtige balance og Siggas blodsukker kommer til at ligge normalt igen. Det, at hun har fået det bedre og er blevet mere aktiv, viser, at insulinen virker og at I er på rette vej. God bedring med hende! :slight_smile:

[QUOTE=Vitalius;1243944]Halløjsa Trine,

Jeg vil høre hvilken insulin din kat får?
Hvordan går det m. tidspunkter og tryghed i din stikke-metode?

Har du ikke en blodsukker-måler - for at spare lidt dyrlæge-regning?

Har du overvejet at overgå til diæt-foder i stedet?

P.S. Kan vi starte en gruppe vedr. diabetes-katte?

K.h. Vita og 2 narkotiCats. :)[/QUOTE]

Sigga får Insulatard Pen (humant insulin). Og der er efterhånden fuldstændig ro og tryghed omkring stikningen. Hun kommer selv hen til mig, når jeg finder sprøjte og godbidder. Mht. tidspunkt er der ca. 12 timer i mellem (7 morgen og aften) og altid mindst 10 (i weekender står jeg evt. op og stikker hende og går i seng igen;))

Jeg har ingen blodsukkermåler, fordi min dyrlæge siger, at det ikke giver så præcis en måling hos katte. Så Sigga får en fast dosis, og når vi har fundet niveauet kan dyrlægetjekkene skæres ned. Mht. foder har jeg spurgt dyrlægen om vi skulle skifte, og det synes hun ikke. Dels fordi der er en del foder, Sigga ikke tåler, men også fordi hun faktisk ikke er overvægtig. I bagkundskabens klare lys havde hun muligvis en begyndende diabetes, allerede da jeg i sin tid fik hende fuldstændig underernæret fra Kattens Værn (de troede så bare blodsukkerniveauet skyldtes stress). Så min dyrlæge mener ikke at diæt eller vægttab vil gøre den store forskel.

[QUOTE=Cecilie;1243974]Det er faktisk ikke så mærkeligt! Det lyder helt normalt, at hun har fået det bedre og er blevet mere aktiv, selv om hendes blodsukker ikke ligger så godt.

Insulin sørger for, at sukker kan komme fra blodet og ind i musklerne, hvor det omdannes til energi. Normalt sørger kroppen selv for at udskille den mængde insulin fra bugspytkirtlen, som musklerne behøver for at kunne optage præcis den mængde sukker de skal bruge. Sukkeret kommer bl.a. fra depoter i leveren, som frigives, når musklerne arbejder hårdt og skal bruge ekstra energi. Sukkersyge skyldes, at bugspytkirtlen af forskellige grunde har nedsat eller ophørt insulinproduktion. Uden insulin har Sigga ikke kunnet optage sukker i sine muskler og har derfor ikke haft energi til at opføre sig, som hun plejer. Men efter du er begyndt at give hende insulin, kan hun igen transportere sukker fra blodet og ind i musklerne, og det har givet hende meget mere energi i dagligdagen. Hun føler sig også helt sikkert mere rask, hvis vi kunne spørge hende! Det, at hun er blevet mere aktiv, har dog ændret sukkerbalancen i hendes blod. Leveren udskiller mere sukker til blodet, fordi hun bevæger sig mere nu, men hendes insulindosis er jo indstillet efter, at hun var sløj og ikke bevægede sig ret meget. Hun kan derfor ikke optage det overskydende sukker, som hober sig op i blodet. Derfor er hendes blodsukker steget, selv om du giver hende insulin og hun har fået det meget bedre.

Det svære ved sukkersyge er at finde den rigtige balance mellem insulindosis, så musklerne kan optage nok sukker fra blodet, og aktivitetsniveauet, så leveren hverken udskiller for meget eller for lidt sukker i forhold til insulinmængden - det er farligt at komme til at give for meget insulin, da musklerne så vil bruge det til at suge alt sukkeret ind så de andre organer ikke får noget, og det kan give et insulinshock. I starten vil det være svært at ramme den rigtige dosis, for i takt med, at Sigga får det bedre, vil hun blive mere aktiv, og så vil der blive udskilt mere sukker fra leveren og insulindosis må sættes op. Men på et tidspunkt når hun til et punkt, hvor hun er så rask, som hun kan blive, og så vil blodsukkeret indstille sig på et nogenlunde fast niveau, som ikke ændrer sig.

Du skal derfor ikke blive frustreret, men holde på med at give hende insulin og langsomt øge dosis efter dyrlægens anbefalinger. Så vil du forhåbentligt opleve, at I når den rigtige balance og Siggas blodsukker kommer til at ligge normalt igen. Det, at hun har fået det bedre og er blevet mere aktiv, viser, at insulinen virker og at I er på rette vej. God bedring med hende! :)[/QUOTE]

Tak:-) Det var en virkelig god forklaring! Og jeg håber du har ret. Efter sidste opdatering synes jeg endda hendes trivsel er blevet endnu bedre, så det er dejligt! Og så må vi bare håbe at blodsukkeret følger trop. (Iøvrigt var det faktisk ikke ret meget værre. Det lød bare sådan på dyrlægen i telefonen, men da jeg fik prøvesvarene på skrift, så det heldigvis ikke nær så slemt ud.)

Jeg har faktisk en bekendt, som forsker i diabetes hos katte, og jeg har netop skrevet til hende i går for at få hendes input på, om vi gør det rigtige rent behandlingsmæssigt, så nu venter jeg spændt på svaret. Selvom jeg er egentlig er tryg ved min dyrlæge, vil jeg jo gerne sikre, at jeg gør det bedste for Sigga-missen. Så jeg tænker at et par ekstra øjne og nogle råd ikke kan skade:-)

[QUOTE=Vitalius;1243944]Halløjsa Trine,

Jeg vil høre hvilken insulin din kat får?
Hvordan går det m. tidspunkter og tryghed i din stikke-metode?

Har du ikke en blodsukker-måler - for at spare lidt dyrlæge-regning?

Har du overvejet at overgå til diæt-foder i stedet?

P.S. Kan vi starte en gruppe vedr. diabetes-katte?

K.h. Vita og 2 narkotiCats. :)[/QUOTE]

Hov! Jeg glemte at svare på det med gruppen! Jeg har ikke ret meget erfaring med at bruge grupper herinde - jeg ved faktisk ikke engang om de rigtigt virker. Men jeg vil meget gerne erfaringsudveksle. Og som du kan se i denne tråd har Lis og Louise meget erfaring med at have diabeteskatte. Men vil du ikke fortælle lidt om dine katte og deres forløb? Her eller i en selvstændig tråd?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1243965]Høj protein og lav kulhydrat foder (korn, majs osv) er mindst lige så godt som diabetesfoderet fra dyrlægen. Du kan også fodre med råt kød et par dage …

Min kat får Levemir (humæninsulin) det der virker bedst på hende - det har det gjort længe[/QUOTE]

Lis, hvad fodrer du med? Altså udover råt, for det vil Sigga ikke røre…

Pt med Applaws og Purizon - men bruger også andre med meget protein i. Hun er ikke kræsen, så det er rimelig nemt at købe ind til hele banden når der er tilbud

Ang. Foder bruger jeg LUX og Topic fra Aldi.
begge vådfoder.
Supplerer med tørkost med et kulhydratindhold på maks 10 %. lige nu er det Etosha fra Wild Cat.
jeg kunne ikke drømme om at bruge såkaldt diabetesfoder. Det er proppet med korn, og har en - i mine øjne - alt for høj kulhydratprocent.
Derudover godbidsstængwr fra Lidl, da de er uden korn og sukker. Der får han en dagligt. Han får også tørrede lammepølser, det er også godt for tænderne når nu jeg vådfodrer.
Af insulin får han Levemir, det er human insulin. Fordelen ved det er at det har en næsten flad virkningskurve, så man ikke behøver f.eks. At give det til måltid.

I fredags var Sigga og jeg til endnu et sukkersyge-tjek hos dyrlægen - og i dag har jeg fået svaret. Ved undersøgelse ser Sigga ifølge Lone ud til at trives og være i god stand, bortset fra lidt fra meget på sidebenene. Blodprøverne viste at fructosaminen er faldet til ca. 650 (2xnormalen) mod tidligere 940 (3 gange normalen), så det er jo positivt. Til gengæld ligger hendes levertal så lidt for højt, så på sigt skal hun måske på diætfoder. For nu har vi aftalt at prøve med diabetesfoder, en enkelt enhed insulin mere om aftenen (dvs 4 morgen og 5 aften), en lille slankekur og mere aktivitet. Jeg vil prøve at se, om jeg kan måle hendes blodsukker selv i en periode, for at vurdere hvor meget det svinger, og det synes Lone var en god ide. Og så vurderer vi om 4-6 mdr. om hun skal på leverdiætfoder.

Så alt i alt er jeg ok tilfreds med udviklingen. Nu skal vi bare have blodsukkeret endnu længere ned og ellers bare nyde, at hun trives og har det godt:-)

Hvorfor skal den høje dose ligge om aftenen? Er det fordi du bedre kan overvåge der - eller?

Jeg har en insulin pen (til cylinderampuller) den kan give halve enheder - MW er aflivet (ikke på grund af sukkersygen) - så den kan jeg godt sælge - den er rød og har hukommelse

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1264249]Hvorfor skal den høje dose ligge om aftenen? Er det fordi du bedre kan overvåge der - eller?

Jeg har en insulin pen (til cylinderampuller) den kan give halve enheder - MW er aflivet (ikke på grund af sukkersygen) - så den kan jeg godt sælge - den er rød og har hukommelse[/QUOTE]

Ja det er fordi jeg er hjemme om aftenen. Hun bliver stukket ca kl 6 og 18, og om morgenen tager jeg afsted umiddelbart efter. Og så spiser hun også mest om aftenen.

Tak for tilbuddet om pennen:-) Men jeg bruger pen med insulinen i til Sigga, så det er en anden slags.

[QUOTE=Trine;1264277]Ja det er fordi jeg er hjemme om aftenen. Hun bliver stukket ca kl 6 og 18, og om morgenen tager jeg afsted umiddelbart efter. Og så spiser hun også mest om aftenen.

Tak for tilbuddet om pennen:-) Men jeg bruger pen med insulinen i til Sigga, så det er en anden slags.[/QUOTE]

Det er billigere i flergangspen med løse ampuller :wink:

Ampuller koster det samme som dem med pen på - det kan sagtens være samme insulin. Dem med fast pen brugte jeg før - det smarte ved børnepennen, som er til ampuller, er der kan give halve doser - og så er der hukommelse i den. Hun fik Levemir

Lige en test

Jeg har en svar knap, og tråden her står ikke til at være lukket, så det tror jeg ikke den er?