Tanker i marts 2018

Er igang med at pakke tasken til lørdag, og gøre klar til kattevask fredag. :bebe: Håber han får en lige så god tur som sidst.

3 Synes om

Kig gerne over til siatalerne, der er garanti for kattenus :wink:

1 Synes om

12 posts were split to a new topic: Kommentarer i konkurrencetråden Ugens billede

Mine Marshall hovedtelefoner er seriøst en af mine yndlingsting i dagligdagen.
Der er meget få arbejdsdage de ikke hjælper mig igennem på en meget mere “smidig” facon end før.

God musik til at skabe ro i hovedet og gøre glad - hvordan skulle man leve uden? :smiley:
Og så helt uden at generer kollegaerne, når jeg skruer lidt ekstra op :dans::ups:

1 Synes om

Jeg forstår ikke hvordan musik kan skabe ro - for mig er det lige modsat. Musik skaber uro - jeg vil hellere have det stille.
Men måske er det når der er kollegaer at der er bedre “bare” at have musik end alle mulige andre lyde?

2 Synes om

Jeg har det på samme måde - jeg ville ikke kunne sidde i et hektisk kontormiljø, som jeg gjorde i en hel del år, uden at have hørebøfferne på. Og alt efter temperament, med lige akkurat den musik der gav mig ro på :+1:

Jeg har det nøjagtigt på samme måde :ok:
Jeg elsker at høre musik - men så laver jeg ikke andet, bortset fra at nusse med den kat, der har fået plantet sig på mit skød :heart_eyes:
Og det er altid mine egne CD`ere jeg hører - tror ikke jeg har haft åbnet for en radio de sidste 8-10 år :blush:

På storkontor med 6-7 andre kollegaer, som alle snakker i tlf eller har tastaturkrig med deres pc - så er der enorme mængder af stimuli/larm til min (heldigvis MILDE!) aspergers… Jeg kan i perioder rumme det bedre end andre - og nogle gange kan jeg slet ikke.
Bare lyden fra AC eller kollegas vejrtrækning kan give en indre mental sammensmeltning på en sensitiv/dårlig dag. Jeg kan sagtens lade som om jeg er upåvirket udadtil en hel arbejdsdag, så ingen bemærker det, men jeg mærker det og når jeg så kommer hjem, så er jeg kvast - og jeg har det elendigt over, at jeg ikke har nået det jeg gerne ville. og så ryger lyttebøfferne altså på, for så kan hele verden nemlig være lige meget og så kører jeg på uden forstyrrelser :slight_smile:

Jeg har heldigvis altid kunne finde ro i musik - rock, metal - ja generelt trommer, bass og guitar giver mig en rytme at arbejde i, andre typer musik giver mig “roen” til hvile (f.eks. blues kan jeg svømme helt væk i og blive decideret åndsfraværende i) - det handler i høj grad om at udelukke andre stimuli/lyde og give en bestemt rytme.
Har brugt musik aktivt siden jeg var midt-teenager til at finde rytme i det jeg lavede som lektier, studie og træning.
Som eliteroer brugt jeg jævnligt nogle timer på at sammenkoble musik-spillelister til mine forskellige træningsprogrammer, når jeg skulle cykle frem og tilbage, lave lektier, finde ro og hvile osv. - det gjorde underværker for min hverdag :slight_smile: Jeg læner mig meget op af rytmer fra musikken. jeg kommer let til at gå i takten, hvis jeg går med musik i ørerne - eller også kører en fod eller hånd i takt uden jeg tænker over det.

Jeg er perioder enormt påvirkelig på lyd og visuelle forstyrrelser, så når musikken passer til min rytme, i det jeg har gang i, så kan jeg bedre finde energien til også at blokere de visuelle forstyrrelser og så ellers bare ende i et dybt koncentreret “flow”, hvor folk ikke kommer i kontakt med mig :slight_smile:
så kan f.eks. tunge, lange sagsafgørelser flyde ud af fingrene i et tempo og i en kvalitet, som jeg ellers skal kæmpe for at opnå :ups:

Og nu kan jeg høre musik i mit eget lydniveau uden at mine kollegaer kan høre det - det kunne de med mine alm. øretelefoner… de kunne ikke dæmpe nok udadtil.

4 Synes om

Jeg har endda haft enorme mængder af techno musik på min ipod/mp3, fordi det havde den helt rette rytme til en bestemt type træning - det boostede min ydeevne med 10% over en vintersæson :muscle:
Og jeg hører ellers ALDRIG techno, men til syretræning er det eminent! Man behøver ikke bruge et sekund på at tænke på tempoet, det styrer musikken for en :ups:

1 Synes om

Da jeg var arbejdsmiljørepræsentant, var jeg på en hel del kurser/seminarer. Her var udmeldingen fra ALLE der vidste noget om arbejdsmiljø (bl.a. forskere fra DTU, fra Arbejdstilsynet, landets førende akustik ekspert, fra psykologer, fra P.hd. studerende med dette som forskningsområde - m.fl) at der KUN er en part som mener at storrumskontorer er helt fantastiske, og det er arbejdsgiveren! Og denne hiver jo konstant samme argument(er) frem når emnet kommer op, nemlig “vidensdeling”, “sociale relationer” - bla bla bla. Men i langt størstedelen af baggrunden for valget af storrumskontorer, findes der kun et parameter, nemlig økonomi. Det er ikke noget jeg finder på, det hersker der stort set konsensus om hos de fleste … altså lige på nær hos arbejdsgiverne.

Fakta er, at storrumskontorer stresser rigtigt mange mennesker, det viser utallige undersøgelser foretaget af troværdige firmaer/institutioner - bl.a. Arbejdsmiljøinstituttet. Jeg oplevede ikke en eneste positiv arbejdspladsvurdering i de 5 år jeg var arbejdsmiljørepræsentant, ingen! Alle klagede over alt der nærmest kunne klages over, og selvom der var opsat massere af regler ift. at respektere forskelligheden hos ens kollegaer, ja så nyttede det stort set intet.

Og rigtig mange gjorde som PiaB (og ham selv), nemlig på med hørebøfferne. Og selv om mange psykologer mener dette også er forstyrrende for underbevidstheden, så ser mange det som det mindste af to onder - og fortrækker på den måde selv at regulere stress/støjniveauet på den måde.

2 Synes om

Jeg har bare haft en øv dag hvor jeg ønskede samtlige kollegaer ud hvor peberet gror.
Det havde været en god dag til lyttebøffer, for mig…hvis jeg altså kunne det i min stilling.

I dag er det 27 år siden jeg flyttede min bopæl til Danmark … Tillykke :muhaha:

14 Synes om

Jeg ved ikke om jeg vil ønske dig tillykke - jeg gad dæleme godt bo på Island :wink:
Men så pyt da … tillykke :flag:

I betragtning af hvor letpåvirkelig jeg er af mange andre ting - og støj, især musik, fra naboer - så har jeg kun i meget sjældne tilfælde problemer med at arbejde i storrumskontor. Måske blev jeg bare hærdet af at sidde midt i støjhelvede på nyhedsredaktionen. Alt andet blegner i sammenligning. Så selv om flere kolleger sidder forskanset bag høretelefoner, oplever jeg det ikke som et problem.

Men det er nok også, fordi jeg er så nysgerrig og godt kan lide at blande mig i alt muligt :klappe:

3 Synes om

Hvis jeg kender Hrönn ret, så mener hun, det er OS, der skal ønskes tillykke med hende :stuck_out_tongue:

5 Synes om

Joy er i dag 4 mdr og 4 dage og hun ligger lige nu og sover på min seng.

Næste gang hun vågner skal hun ud og have sin første showvask. Jeg er ret sikker at hun bliver noget MISfornøjet; men det kommer hun sig npk over igen :wink:

6 Synes om

Jamen, det er vel også Danmark, vi siger tillykke til her…? :wink:

4 Synes om

Har i dag kontaktet den gruppe tidligere medarbejdere fra Kaffegal og givet mig til kende som tidligere kollega, og at jeg også ønsker at stå frem.
Jeg er nu lukket ind i deres gruppe, og er meget spændt på hvad det bringer.

4 Synes om

Jeg vil ikke sige at musik skaber ro her, men det skaber motivation og stemning. Jeg hører ALTID musik, og vil absolut helst arbejde til musik, uanset hvad jeg laver (selvfølgelig ikke hvis jeg skal snakke i telefon eller lign), da det giver mig energi og øger min koncentration - og jeg er ikke lyd følsom og kan lukke så godt som alle lyde ud :slight_smile:

Møgungen slog mig i skridtet idag. Fuldstændigt uprovokeret! Mens jeg endda sad og spiste fredeligt… Så lister hun sig bare ind under bordet og bang, så rammer hendes ene pote mig med fuld kraft, lige i vandhanen!

Vi har vist leget lige lidt for meget et-tag-fat på det sidste. Lol

2 Synes om