Teas uheldige fald

Du skal da LANGT over de der mengrader! :open_mouth:
Jeg er 10 procent i mit venstre knæ, og der er da INGEN tvivl om, at så lidt, som du kan bevæge dig, så skal du da over det??
Er der ingen, der kan give noget rådgivning omkring det til dig monstro?

3 Synes om

Hov, jeg glemmer da helt denne tråd! Intet nyt er vel også godt nyt. :slight_smile:
(Lidt “nyt” er der dog. Skriver endnu et indlæg straks!)

Jeg håber du har ret. Skaden og mine gener er jo som de er, men jo højere de vurderer den, jo højere erstatning. Vi får se. Heldigvis er både egen læge og kirurgen på Hvidovre meget flinke og til at tale med. Og som jeg forstår, er det dem der skal udfærdige dokumenter til vurderingen.

Jeg frygter virkelig at de slår ned på min overvægt, og påstår at jeg ville fungere fint hvis jeg tabte mig.
Det er uden tvivl helt korrekt at mit knæ ville fungere bedre, hvis jeg tabte mig. Men jeg er også i gang, meget stille og roligt. Med psykiatrisk diagnose der gør mig sårbar over for stress (som det f.eks. er at skulle planlægge måltider, tælle kalorier og komme til træning), samt det faktum at jeg virkelig ikke kan gå mere end ca 4000 skridt om dagen (mod de anbefalede 10.000), gør dog at det går uhyre langsomt.
Og mine knæ fejlede altså absolut intet før den skæbnesvangre dag - ingen smerter, ingen tendens til løs knæskal. Og mit højre (raske) knæ fungerer stadig fint.

Rådgivningen ville da være rart. Jeg ved bare ikke lige hvem det skulle være.
(Har været ved patientvejleder tilbage i november eller december, og hun hjalp meget omkring de formelle rammer for min klage.)

Forleden endte jeg (af anden årsag) inde på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside - specifikt afsnittet for afgørelser hvor navnet offentliggøres (hvilket jeg ikke lige tænkte over).
Jeg tænkte at jeg ville søge på “ortopædkirurgi”, for at se om der var en sag der lignede min.
Det var der ikke. Men hvem dukkede op? “Min” kirurg fra Bornholm. :fearful:

Den sag der er anført, er så at sige “ikke så slem” (garanteret slem nok for patienten!). Der tildeles kritik for at den instruks for medicinstuderende, han som ledende overlæge har ansvar for, er mangelfuld. (Som jeg læser det, fejlede den medicinstuderende, hvilket ledes tilbage til mangelfuld instruks.)
Hvorfor offentliggøres det så med navn? Jo, det var sørme fjerde gang inden for fem år at Disciplinærnævnet tildeler ham kritik. Blodet frøs lidt i mine årer.
Nu risikerer han så en femte gang kritik efter min klage. Og ja, hvem ved hvad ellers. Skal man tro min afgørelse fra Patienterstatningen, var min behandling jo helt hen i vejret.

Mht erstatning for tabt erhvervsevne, så er jeg jo endelig kommet i job! :smiley: Ifølge jobcenteret var jeg ledig i et år, og min fleksjobbevilling stod til at skulle revurderes. Argh. Ifølge mig var jeg sygemeldt i seks måneder med knæet og i opkvalificerende praktik i tre måneder. Altså ledig i tre måneder.
Men næ nej, sådan regner de ikke. :confused:
Jeg blev reddet på målstregen, så at sige, og har nu været i arbejde i 1½ uge. :smiley:
Men det giver jo så også grundlag for vurdering af lønnedgang.

Den timeløn jeg får nu, er 30% lavere end den jeg kunne få, hvis jeg kunne arbejde indenfor mit fag. Med kommunens føromtalte sindrige system for beregning af flekslønstilskud, står jeg til at miste 6.000 om måneden før skat, eller 25%.
Grænsen for erstatning ligger på 15%. Så langt så godt.
Men ved beregningen tages der udgangspunkt i lønnen 12 måneder før skadestidspunktet. Der var jeg på kontanthjælp. Det korte af det lange er at jeg, hvis man skal regne det helt præcist, godtgøres for tabt fremtidig indtægt i lige over 2 ½ år. Og der er 40 år til jeg kan gå på pension. Flot. :roll_eyes:

Alt det med erstatning for tab af erhvervsevne, er i øvrigt med store forbehold. Jeg har endnu ikke kunne finde nogle eksempler, hvor folk har været i fleksjob. Så det bliver “spændende” at se hvordan de beregner det.

Jeg var til sidste tjek på Hvidovre i onsdags. Ved undersøgelsen demonstrerede mit knæ nogle fantastisk høje knaselyde, da han bøjede det (man kan samtidig mærke det, hvis man holder hånden på knæskallen).
Det havde ellers været typisk hvis der intet var at bemærke netop den dag. :stuck_out_tongue:
Efter de sædvanlige formaninger om vægttab, konkluderede lægen at de ikke kan gøre mere for mig.

Så nu er det bare at afvente skemaer fra Patienterstatningen, som jeg skal have med til egen læge, hvorefter den endelig erstatning for varige mén og erhvervsevnetab kan beregnes.
Lægen sagde at det taler mod min sag at jeg har tæt på normal bevægelighed og ingen væske i knæet. Og som han sagde kan de jo ikke måle smerter. Så det bliver spændende.

Nåjo. Med tiden vil det blive værre - brusken slides jo med alderen, særligt med min vægt. Så til den tid kan jeg få nyt knæ. Og de holder kun 10-15 år, så jeg kan se frem til et par operationer fremover.

Der er egentlig ikke noget nyt, men ville lige opdatere alligevel. :slight_smile:

1 Synes om

Jeg fik helt kuldegysninger. Næsten fuld bevægelighed hjælper jo ikke, hvis det gør ondt, og det knaser, når du bøjer det :s: Men det er selvfølgelig meget godt at være forberedt på det værste. Så kan man kun blive glædeligt overrasket.

2 Synes om

Ikke måle smerte, måske ikke men jeg vil da klart mene at det bør gøre en forskel i en skadesag, om du har smerter eller ej! Fx. hvad hjælper det at du tæt på fuld bevægelighed, hvis det giver så mange smerter at du ikke kan holde det ud og derfor ikke kan bruge knæet. Kors… men der er jo så meget man ikke forstår.

3 Synes om

Det værste er, at det er jo netop når jeg bevæger det, at det gør ondt. :sweat_smile: :face_with_raised_eyebrow:
Så hurra for bevægelighed, jaja. Selvfølgelig er det godt med bevægelighed, men det er altså lidt dumt alligevel.

1 Synes om

Jeg har her til morgen fået brev i e-boks, med afgørelsen i min klagesag over kirurgen på Bornholm.

De finder grundlag for at kritisere ham - altså jeg har fået medhold i klagen.

Som jeg tidligere har skrevet har han allerede fået kritik i flere sager, så denne offentliggøres (også).
Den er endnu ikke online, men jeg kan linke til den, når den kommer på.

Jeg føler ikke rigtig så meget, andet end ærgrelse over at utallige klager med medhold tilsyneladende ikke får konsekvenser. På den positive side er han ortopædkirurg, så risikoen får at han slår nogen ihjel er da lavere, end hvis han eksempelvis var neurokirurg.

3 Synes om

Ja det er alligevel utroligt, at han kan blive ved med at lave fejl og så forsætte uden det får konsekvenser. :frowning:

Men selv om du ikke kan bruge det til så meget, så synes jeg klart det var godt du fik medhold. Gør det en forskel i forbindelse med din erstatning?

1 Synes om

:kram:

1 Synes om

Det gør ingen forskel, nej. De to sager behandles af to forskellige nævn, ud fra forskellige kriterier, i øvrigt.

Måske har jeg skrevet om det før, men da jeg var ved patientvejleder, forklarede hun forkellen.
En behandling der ikke er til topkarakter kan udløse erstatning.
En behandling skal være til dumpekarakter før fagpersonen kan få tildelt kritik.

Og så har jeg jo fået medhold i min erstatningssag - det er bare matematikken der mangler. :slight_smile:

Disciplinærnævnet der nu har tildelt kirurgen kritik, var i øvrigt ikke helt enige. :roll_eyes:

Det bestod af en formand og tre øvrige medlemmer, altså fire personer. Der stod at “afgørelsen er truffet af et flertal”, og så var der “mindretalsudtalelse” fra ét medlem, om at kirurgen på Bornholm udtaler at han har fulgt proceduren, og at det at knogleankeret senere viser sig at være gået i gennem knæskallen, ikke er ensbetydende med at operationen ikke er foretaget fagligt korrekt.

Det stemmer bare utroligt dårligt overens med det kirurgen på Hvidovre sagde, om at de knogleankre er koniske og hvis de endelig skal bevæge sig, skruer de sig UD. Der skal påføres stor kraft (fra skruemaskine) for at få dem IND. Ikke alene stoler jeg mere på ham - det lyder også som en plausibel forklaring på hvordan sådan nogle knogleankre fungerer.

Skidt pyt. Alt det her bøvl er forhåbentlig snart fortid. Så kan jeg fokusere på at leve mit liv, med så lidt fokus på mit knæ som muligt. :slight_smile:

5 Synes om

https://stpk.dk/da/afgoerelser/afgoerelser-fra-sundhedsvaesenets-disciplinaernaevn/afgoerelser-med-navn/2018/183704n/

3 Synes om

Jeg skal i øvrigt til egen læge 1/11 og have udfyldt to skemaer, der skal redegøre for skadens omfang.
Efter det, bør Patienterstatningen have nok til at beregne erstatning for varige mén.
Forhåbentlig efterspørger de lønsedler og lignende derefter, så der også falder lidt af for tabt erhvervsevne.

Puha, hvor bliver det godt når det hele er overstået.

2 Synes om

Det er lidt vildt. Der er ikke bare klaget over ham 4 gange før. Han har fået kritik fire gange før :uha: Hvad skal der snart til, for at han ikke får lov at lave flere ulykker på folk?

1 Synes om

Ja, og der er da muligvis også folk der ikke har klaget, selvom de kunne have fået medhold.
Min kirurg på Hvidovre talte faktisk lidt i mod at jeg skulle indgive klage, men lod det selvfølgelig være helt op til mig.

Men det er helt vanvittigt - han får åbenbart bare lov til at fortsætte uhæmmet uden konsekvenser.

I går fik jeg den endelige opgørelse fra Patienterstatningen.

Jeg har længe(!) tænkt at hvis bare jeg fik noget ud af det, så var det fint og så kan jeg komme videre med mit liv. Men de har da godt vurderet sagen helt anderledes end jeg havde troet. :sweat_smile:
Hvis jeg var jordens største overskudsmenneske, kunne jeg måske finde på at anke - men hell no!
Nu er det overstået, og jeg skal videre med mit liv. :slight_smile:

Svie og smerte:
Jeg får yderlige 3200 (fik udbetalt 12.000 i april 2018)

Varige mén:
Min samlede méngrad er sat til 12%, men de vurderer at jeg nok havde mén efter operationen uanset hvad. Jeg får derfor udbetalt for 8%, altså lige over 70.000.

Og nu kommer de to underlige:

Tabt arbejdsfortjeneste:
Jeg havde ikke troet at jeg fik en krone. Men, til min store overraskelse, har de faktisk læst alle mine papirer - inkl mange hundrede sider fra jobcenteret. Jeg var jo på ledighedsydelse (kontanthjælpsats) som arbejdsløs fleksjobber. De kunne godt se at jeg jo lige havde fået tilkendt fleksjob, og vurderer at uden behandlingsskaden var jeg raskmeldt september 2017 og muligvis i job januar 2018. Jeg kom først i job juli 2018, så derfor får jeg sørme lige over 70.000 for tabt arbejdsfortjeneste (som der så skal betales skat af)

Tabt erhvervsevne:
Her havde jeg jo troet at der var en del at hente - i og med jeg ikke kan bruge min uddannelse. Men jeg får nul kroner. Netop fordi de har læst mine jobcenterpapirer - og vurderet at min praktik endte med at jeg kunne arbejde som apoteksmedhjælper, og ikke som farmakonom. Og om det er det der står i jobcenterpapirerne, eller om det er Patienterstatningens tolkning … pas.
Det er i hvert fald kun mit knæ der er i vejen for at jeg kan arbejde som farmakonom. Men som sagt - jeg orker ikke mere. Jeg gider ikke engang læse jobcenterpapirerne, for at finde kilden til den noget sære afgørelse.

Så umiddelbart står jeg til 139.000 ekstra på kontoen. Der er et såkaldt egetbidrag på 7300 der er trukket fra for at nå de 139.000, og så skal der betales skat af beløbet for tabt arbejdsfortjeneste - og så kommer der renter til fra forskellige datoer, til de forskellige beløb. Så lige præcis hvad det bliver til, ved jeg endnu ikke lige. :sweat_smile:

Medmindre Region H anker sagen, får jeg pengene om en måned - lige op til to ugers ferie. Så måske jeg skal sydpå. :slight_smile: Jeg ved det ikke, men nu er der i hvert fald rigelig luft i økonomien til det.

14 Synes om

Hvor dejligt at du nu endelig kan se frem ad, jeg har selv været igennem sådan en omgang med min fod og de 6år det tog før jeg fik ét punktum var bare SÅ dejligt endelig at kunne sige.

Fint nu er det sådan her, jeg har fået medhold i det og det, noget andet er jeg ikke helt enig i men fuck it’ livet er forkort til mere ventetid jeg er nogenlunde tilfreds.

Håber du får en fantastisk sommer, og du med tiden måske får det bedre med dit knæ og hvis ikke at det i det mindste ikke blive værre.

:waytohot:
Håber der er lige så godt vejr, hos dig som der er her i det Nordjyske.

1 Synes om

Jeg ved ikke, hvordan de vurderer tabt erhvervsevne i dit tilfælde. I mit tilfælde kan jeg kun få udbetalt tab af erhvervsevne, fordi jeg tjener mindre end 50 % af, hvad jeg kunne have tjent, hvis jeg var fortsat i den funktion, jeg havde, da jeg blev syg. Så erhvervsevnen bliver vurderet på, hvor meget man kan tjene og intet andet. I mit tilfælde altså.

Men dejligt, at det er overstået. Og 139.000 minus skat er da også en slags penge :slight_smile:

1 Synes om