Teas uheldige fald

:kryds: for at det går nemt

1 Synes om

Håber at du er kommet godt og nemt ud på den anden side. :kryds:

1 Synes om

Tusind tak for jeres beskeder. :slightly_smiling_face:

Jeg har været hjemme siden 17.30, men har selskab af ham den søde, så vil ikke skrive så meget nu.

Men det gik på en gang både godt og skidt.
Uddyber i morgen. :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Vi starter med det positive. :slight_smile:
Jeg var allerede på operationsstuen kl 10, en time efter jeg var mødt ind. Vågnede 12.15 og kunne konstatere at de kun havde brugt kikkert. (Men tænkte allerede her, at det vel ikke tager to timer, hvis de kun har kigget.)
Men jeg er altså sluppet for donjoy-skinnen, jeg har færre smerter end sidst, og går allerede “okay” (med to krykker).

Efter halvanden time på opvågning er jeg på afdelingen igen, og kirurgen er der straks for at fortælle om operationen. Jeg kunne med det samme se, at det ikke var lutter gode nyheder.
Skruen sad som de mistænkte, gennem knæskallen og stak hele 3 mm ind i knæet. Og ganske som vi frygtede ramte den brusk. Og den ikke bare ramte - den har skrabet brusken væk i et 18x30 mm stort område, ind til knoglen. (Jeg har i øvrigt fået et flot billede af den blottede lårbensknogle - lige til glas og ramme :stuck_out_tongue: )
Brusk vokser principielt ikke sammen/ud igen. De har dog boret en masse huller i knoglen, i håb at at stimulere til vækst.

Kirurgen var meget rar og virkede oprigtigt engageret. Han rådede til, og om, at søge erstatning. Hvis jeg skulle få afslag, skulle jeg kontakte ham, så ville han hjælpe med at klage - for han mente bestemt jeg var berettiget.
Nu er det bare om at vente på heling, og se om jeg ender med varige mén. :confused:

Så jeg er på én gang glad og lettet, men også virkelig ked af det, vred og nervøs.

Heldigvis slipper jeg for kommunal genoptræning denne gang. Jeg skrev ikke rigtig om holdtræningen herinde - det var lige samtidig med flytning af sitet. Men jeg var ikke glad for det.
Det gjorde ondt at være der, det gjorde ondt at transportere mig til og fra sundhedshuset, og jeg havde ondt i flere dage efter. Oven i det følte jeg mig talt ned til, blev spist af med en sludder for en sladder når jeg fortalte om mine smerter, og når jeg nogle gange var nødt til at melde afbud pga. knæsmerter, lykkedes det dem at give mig dårlig samvittighed, som om jeg pjækkede.
Så jeg “nøjes” med hjemmeøvelser, og på sigt træningscenter. Som kirurgen så sagde, at hvis jeg ramte en mur og ikke følte bedring, så kunne han godt henvise til genoptræning. Men nope, niks, ellers tak. Jeg klarer det selv. :ok:

1 Synes om

mon du kunne have gavn af glucosamin …?
virker genopbyggende på nogen brusktyper
det du mangler er jo friskt, så måske…

Det var også min første tanke - at du måtte kunne få erstatning for det, for det lyder da, som om de har gjort det godt og grundigt forkert, dem der lavede det i første omgang :frowning: Kan du ikke klage allerede nu, uanset om du får varige mén. Det er selvfølgelig værre, hvis du gør (altså får mén), men du har da stadig lidt en del under den forkerte behandling, også selv om du ikke gør. Alene det, at du skal ud i to operationer.

Men dejligt, at det er gået så godt, at du slap for skinnen, og at du har fået så god en kirurg! :ok:

Tak for tippet. :slight_smile: Min mor tog det for slidgigt, og var glad for det. :slight_smile:
Men må indrømme at jeg er skeptisk. Ifølge Sundhedsstyrelsen er “glucosaminchlorid virkningsløst. Effekten af glucosaminsulfat er fundet stærkt varierende, og den type heraf, som fås på det danske marked, er uden effekt.”
Men okay, i værste fald er det vel bare spild af penge. Jeg kan ikke lige tage stilling til hvad jeg gør.

Ja, jeg kender håndværkere som kan sætte en skrue bedre. :confused:

Jeg er faktisk usikker på om jeg får noget ud af at søge nu. Men jeg kontakter hospitalets patientrådgivere i den kommende uge - det er bl.a. for sådan nogle tilfælde at de er der.
Hvor tidligt kan jeg f.eks. søge om erstatning for varigt mén? Kan jeg overhovedet søge for tabt arbejdsfortjeneste når jeg er ledig? Erstatningen skal i øvrigt over 10.000 kr for overhovedet at blive udbetalt.
Og så skal jeg vist generelt have hjælp til ansøgningsskemaet. Jeg ville kunne udfylde det selv, men det er bare så vigtigt at det bliver gjort korrekt og fyldestgørende.

Enig! På Hvidovre hospitals infoskærme på ortopædkirurgisk, påstår de at være de bedste til kikkertoperationer. Det kombineret med en tilsyneladende samvittighedsfuld kirurg … ja, så må man håbe det er lavet ordentlig denne gang. :ok:

3 Synes om

Åh, din stakkel, at du skal igennem det :cry: Føler virkelig med dig :troste:
Jeg ved ikke noget om patienterstatning, men ved andre forsikringer opgøres méngraden ofte først efter et års tid. Man kan dog få udbetalt en del af beløbet, hvis man med sikkerhed ved, at der bliver mén.
Da jeg blev kørt ned, fik jeg udbetalt méngrads-erstatning af 4 omgange over 2 år. Efter 6 måneder fik jeg 5%, fordi der med sikkerhed blev mén. Efter 9 mdr. fik jeg yderligere 5%. Efter et år opgjorde forsikringen den samlet til 18%, og til allersidst efter Arbejdsskadestyrelsen havde vurderet den, blev den forhøjet til 25% (Efter anmodning vurderer de også méngrader i fritidsulykker - deres vurdering er så kun vejledende, men forsikringsselskaberne følger dem som regel). Men det handlede som sagt om en privat forsikring (skadevolders). Har du en ulykkesforsikring?

1 Synes om

Tak for uddybningen. :slight_smile:

Det er jo heldigvis ikke sikkert at jeg får varigt mén. Og gør jeg, lander jeg nok “blot” på 5%.
Og nej, jeg er desværre ikke forsikret på nogen måde - det blev sparet væk da jeg blev arbejdsløs. :confused:

Damn it, for at sige det lige ud. Det er da bare en lortebesked at få, og jeg er virkelig ked af det på dine vegne. Jeg synes endelig du skal takke ja til lægens hjælp om at søge erstatning, han kan måske noget formuleringsmæssigt noget ift. at få sådan en ansøgning igennem.

Rigtig god bedring :kram:

3 Synes om

Når en læge opfordrer til at søge erstatning, så har man en stærk sag.

7 Synes om

Sikken noget hø :frowning:

Glucosamin, chondroitin og msm er godt for ledene, så kig evt. nærmere på det :slight_smile:

2 Synes om

@Eva_K Msm?

MethylSulfonylMethan = organisk svovl forbindelse …ved ikke om det skulle hjælpe på
brusk slid, men skulle kunne hjælpe på leddegigt
MHT glucosamin er der ikke foretaget tilbundsgående undersøgelser af virkningen på mennesker, derfor skriver man “virkningsløst” …begge mine knæ kammede over, brugte gluc. i vel ½ års tid, og tror ikke de har kammet over en eneste gang siden
der er flere typer af gluc. den du skal ha’ fat på (hvis altså) er glucosaminsulfat
googler du lidt kan du finde nyere danske artikler …

4 Synes om

Google Scholar giver lige over 50.000 hits på “glucosamin sulphate”. Så lidt studier er der da lavet. :slight_smile:
Problemet er at de alle lader til at omhandle slidgigt (jeg har naturligvis ikke tjekket alle 50.000 hits).
Det vil sige at de typisk undersøger om glucosamin kan bremse nedbrydningen af brusk - ikke om det kan hjælpe til genopbygningen. Og som sagt er min brusk slidt helt væk, der er sågår skrabemærker på selve knoglen.

Det er virkelig ikke for at være på tværs at jeg ikke allerede har købt det, jeg er bare ikke interesseret i falske forhåbninger og at smide penge ud af vinduet. Men nu har jeg da en overvældende mængde læsestof, som jeg kan undersøge. :slight_smile:

prøv at se denne
faktisk ret spændende hvis det passer
googlede lige gluc. - det er længe siden jeg har brugt det - der er kommet en glucMSM
variant- kender den ikke, så er der natrium/kalium hydrochlorid - den er sikkert god til knogler, og så er der sulfaten…

2 Synes om

Jeg bruger noget glucosamin til mine led. De er diagnostiserede som svage og hypermobile, hvilket tilsammen giver hyggelige smerter - især i mine hænder. Så hvordan det virker på opbygning af brusk ved jeg ikke, men jeg har god effekt af det ift at jeg har mindre ondt. Når jeg ikke tager det, så har jeg altid ondt. Når jeg tager det, så har jeg kun med mellemrum, og jeg kan mere - fx hækle.

Måske forskning siger, at det er virkningsløst, men det har en effekt på mig. Selv hvis det bare er placebo, så siger jeg ja tak :wink:

6 Synes om

Jeg har i øvrigt været i bad!
Frygtede jo skinne på benet, der altså så skulle i pose, og jeg skulle sidde på en stol.
Men nej, jeg kunne “bare lige” smutte i brusebad, stående. Såååå skønt.

Fik forsigtigt vasket knæet, der sad en smule indtørret blod ved et af snittene (der er fire). Men det er faktisk ikke til at se at der er hul/sår. Det eneste man ser er at jeg er syet hvert sted med ét sting.
Men hele benet fra knæet og ned er ret hævet. Laver venepumpeøvelser. :ok:

Selvfølgelig giver det smerter at brusken er væk, men også det at skruen gnavede for hvert skridt jeg tog, må have givet smerter. Og sidstnævnte slipper jeg jo for nu. Så jeg tænker at det umuligt kan blive værre nu, kun bedre - eller i værste fald forbliver det det samme. Så jeg tillader mig at være en smule optimistisk. :slight_smile:

11 Synes om

Dejligt at høre du trods alt er ved godt humør :ok:

2 Synes om

Har læst og læst på glucosaminsulfat. Jeg er ikke helt overbevist, men tænker at det i værste fald er penge ud af vinduet. Så har bestilt en omgang. Men jeg har da fået noget ganske vigtigt ud af læsningen.
For det første ses der begrænset effekt hos overvægtige, og jeg skal i hvert fald tage højere dosis end anbefalet. Måske det øger risikoen for bivirkninger?
For det andet, er det ikke smart at tage paracetamol på samme tid, da der bruges sulfat i nedbrydningen.

Det irriterer mig dog virkelig at jeg aldrig finder ud af om det virker for mig. :stuck_out_tongue: