Test af lysspand

leger med min nye 40 år gamle lysspand…jep, den kan ikke kaldes meget andet…
svær at håndtere på frihånd, og oss på stativ…tung som et ondt år er den oss…
men et enkelt skud er da blevet ok…


kernebider…

12 Synes om

nå…har testet lidt mere på spanden …syns den mangler den sidste smule skarphed …eller …?

afstanden til foderbøtten er ca 6 m, på sidste foto kan man se at skarphedsdybden kun er få cm …f:5.6 på alle skud, iso 400

4 Synes om

ja med iso på 400 burde det jo ikke være problemet, men jeg sad faktisk og tænkte lidt “iso støj”, da jeg så dem… men det burde det jo ikke være. Det er som om den sidste “kant” af skarphed ikke er der, men det kan måske også være at den har svært ved at fokusere skarpt, når det skal være SÅ præcist på de små pippere. Men f.eks. det af spætten ligner faktisk der er iso støj på - det er som om det gerne VIL være skarpt, men ikke er det alligevel :see_no_evil:

for at tage det bagfra…
rødtoppen - spætten altså - er direkte uskarp - my bad
det er hamsjel der focuserer …sååååååå …har overvejet om de indbyggede dioptrier ikke passer, men displayet står skarpt…såååååå …naaah… don’t think so
men når jeg ser på fx rødhalsen så står alle de små dun skarpt…og så alligevel ikke…
har overvejet om kameraets opløsning ikke passer godt til objektivets…det skal testes med et ældre hus
spanden har 2 filtre, et i hver ende, har prøvet uden det forreste, uden synlig ændring…så next step bliver uden det bagerste

Ingen anelse om hvorfor, men du har ret - de er ikke skarpe nok. Begge de to af rødhalsen alene er der næsten, meen…

har prøvet med et ældre hus…ret træls lys, men i det mindste hverken regn eller sne …fik oss et skud af en af vildmisserne der luner sig på min motorhjelm…muligt han kan være Pjuskes far, hun kom sammen med ham og en anden…for 4 år siden nu…syns de er skarpere, men stadig ikke PANG skarpe

6 Synes om

Bed i det sure ævle …njah ikke så surt, men alligevel…
smed en moderne, knap så lysstærk og 2kg lettere 300mm på…og det leverer lige så uskarpe billeder …
må altså lære at bruge briller når jeg fotograferer …eller få et extra øjestykke med dioptri …
jfr “havens fugle” tråden er her den første stær her i år …dette er en ung, den har formentligt overvintret her i DK

4 Synes om

En gang til…med briller, aldrig ever nogensinde før brugt briller når jeg fotograferer …
Now …har det hjulpet …?
Alle er beskåret en del, so wat da ya tink ?

5 Synes om

Jeg har meget lidt forstand på fotografering, men jeg synes, det nogle fine billeder :slight_smile:

2 Synes om

jamen tak…i aften er det klart vejr…månen er lillebitte, så sidst på eftermiddagen prøvede jeg med brændvidde på 1200mm - syns det er tilforladeligt, men stadig ikke PANG skarpt…så efter fodringstid ville jeg prøve Orions sværd, men -4, så selv mine briller frøs til…et enkelt brugbart blev det…600mm 2 sekunder iso 25600
har jo den lille motordims, men den kan slet ikke bære de ca 5 kg extra vægt, så på stativ
(

tårnhøj)

2 Synes om

Nå…var en tur i papcontaineren og havde slæbt spanden med…er ærligt talt i tvivl om der er glenten…den splitter ikke halen en eneste gang…@piaB ? glente or not ?


stadig ikke tilfreds med skarpheden…

1 Synes om

Glente er det ikke, en musvåge tror jeg.

tror ikke det er en musvåge, hverken farver eller tegning passer…
musvågen har du her


og glenten på nært hold

1 Synes om

Jeg har set mange glentter, men aldrig en uden kløftet hale, til gengæld findes der mange farver i musvåger, og tit tror jeg at jeg har set en eller anden rovfugl jeg aldrig set før, og så viser det sig at det er en musvåge.
Jeg tror stadig ikke det er en glente du har fanget da den heller ikke, på billedet i hvert fald, er rød, men hvad det så er ved jeg ikke.

Jeg synes det har hjulpet noget med skarpheden nu du har fået briller på :slight_smile:

Er det ikke bare en tårnfalke han? :slight_smile:

syns det har hjulpet lidt, men …til tider kan jeg ta’ 2-3 billeder, og så kan jeg slet ikke focusere …så jeg roder lidt i gemmerne, for jeg ved at jeg har nogle gamle specialsøgere der måske kan tilpasses

kan godt være, den har halelængden, men den er stor og farver synes jeg passer bedre på glenten
der er nogle få tårnfalke i området, men jeg ser dem kun laaaaangt væk, fik et skud for et par år siden, og selvom det var …ca 200 m væk var jeg ikke meget i tvivl
netop disse billeder er taget mellem 2 kendte glente reder, har selv med sikkerhed glenter fra området…fik jeg sagt der er stooooor …well…har større glenter, så…er altså på vildspor, men har i øvrigt selv været inde og granske tårnfalken …

Jeg synes farverne passer rigtig godt på en tårnfalk, det var det blågrå hoved på den brune ryg og så det sorte endebånd på halen, der fik mig til at tænke tårnfalk :slight_smile: Men størrelsen kan jeg jo så ikke vurdere, så det kan godt være at det ikke er. Men har set en del tårnfalke (har både boet et sted med en aktiv rede og arbejdet flere år hvor vi havde en aktiv rede i endegavlen, med kamera til at se ungerne udvikle sig :rock: ) og jeg synes nu den minder om dem

jeg vil faktisk tendere til at holde med Eva - den minder rigtig meget om tårnfalk endda :slight_smile:

Hvis man sammenligner her f.eks.
http://oestfynsfauna.dk/?attachment_id=2168

Synes heller ikke helt undersiden af vingerne stemmer overens med en glente :gruble: