Thai Ridgeback

Hvorfor skal denne smukke race være så svær at håndtere:? Den bliver vist opdrættet og selekteret efter at være en skarp vagthund i Thailand:blegne: - mon ikke der findes opdrættere i Vesten, der arbejder på at bløde en del op på temperamentet, så de også kan fungere som gode og blide familiehunde:? :kryds:

Jeg kender kun en - den har haft en meget svær opvækst så den er ikke til at måle ud fra, men er en god hund. Den er dog en enorm mundfuld på den måde, at den er lynende intelligent og aktiv og kan løse de vildeste udfordringer lidt ala de andre primitive racer såsom Basenji. Det er derfor ikke hvad jeg vil betegne en god familiehund, da dens behov er meget svære at tilgodese

Husker fra hundegalleri en debat om racen. Kunne forstå der er ca 25 hunde registreret i DK. Den er smuk - men skulle være yderst vanskelig at have hvis man ikke virkelig ved hvad man går ind til. Men der blev fortalt at hundene i Europa oftes blev valgt ud fra udseende modsat østens hunde, som også vælge pga skarpheden

jeg havde en rhodesian ridgeback blanding :slight_smile: Dejlig hund, noget af en mundfuld, det skulle man ikke tage fejl af.
Dog, har jeg fundet ud af ridgebacks lider af en sygdom pga. ridgen? … Hvor deres rygsøjle marv ting er hullet ud af huden, så de kan få vilde og smertefulde betændelses tilstande … Ved ikke om det er det samme med Thai?

Her kan man se lidt af aktivitetsniveauet :smiley: De kræver humor at bo sammen med

Det er ikke alle skarpe vagthunde, som man skal eller kan lave om til søde familievovser!
Thai’en er en af dem… den er vagthund, og den har et vigtigt job at gøre i sit hjemland…
Det skulle nødigt gå med den, som det til dels er gået for Mastino Neapolitano -. der for vel knap 30 år siden blev beskrevet bla med ordene “må ikke angribe uden på kommando”, idag kalder man den for “en god børnehund.”…
OG - Mastinoens forventede levealder er faldet fra de der knap 9 - 12 år , som gælder for alle molosserne, til lige knap 6 - 8 år!
Man har rent ud sagt forædlet racen til en tidlig død - både pgr alt for ensidig selektion på udseende, som over årene også er blevet mere og mere ekstremt, samtidig med at man har selekteret på lettere håndterligt temperament. :frowning:
De ekstreme dyr man ser idag, er IKKE identiske med den pragthund, som gjorde at jeg i sin tid blev forelsket i racen! også selv om jeg i begyndelsen var hunderæd for Bagheera :slight_smile:

Til illustration…
Bagheera lignede denne hund, som dog stadig har for meget løs hud i ansigtet:

Idag er idealet blevet til dette misfoster :frowning:

Det minder mig lidt om en tråd jeg så forleden på hundegalleri.

//youtu.be/HhARNuDIh6Q

Handler om avlen, eller nærmere "skam"avlen. Hvordan nogle racer er afveget så meget fra deres oprindelige. Bl.a. Mastino Neapolitano,

WOW :uha: Det var skræmmende.
Gad vist om der kan laves en lignende video over udviklingen i katte racer.

Jeg kan lige fået en bog om abyssiniere. Der blev udgivet i 1983 og indeholder flotte billede helt tilbage fra 50erne. Selvom der er forskelle (især på størrelsen på ørerne og placeringen af disse) så er der trods alt mest ligheder, og de fleste af kattene ville uden problemer kunne tage deres certifikater på en Fife-udstilling i dag.

Dette raceportræt af racen er værd at læse Raceportræt af Thai Ridgeback Dog

Et interview med den første danske opdrætter af racen :slight_smile:

My god :yikes:
Jeg viste ikke racerne havde ændret sig så meget på en 100-150 år. Jeg er nok mærkelig når jeg siger mange af de racer den video viser, der kan jeg altså bedst lide de gamle hundes udseende. Jeg har aldrig brudt mig om rynkehunde, tøndehunde eller pølsehunde uden ben - denne video viser tydeligt at sådan var de racer ikke dengang, så når jeg synes de ser unaturlige ud så er det ikke synsbedrag. De er jo faktisk man-made.

[QUOTE=Blunky;1204702]Det minder mig lidt om en tråd jeg så forleden på hundegalleri.

//youtu.be/HhARNuDIh6Q

Handler om avlen, eller nærmere "skam"avlen. Hvordan nogle racer er afveget så meget fra deres oprindelige. Bl.a. Mastino Neapolitano,[/QUOTE]

Ja det er uhyggeligt.
Desværre tror jeg at, ja der kan laves en tilsvarende video med katte (for samtidig at svare på nedenstående).

[QUOTE=Wijelo;1204717]WOW :uha: Det var skræmmende.
Gad vist om der kan laves en lignende video over udviklingen i katte racer.

Jeg kan lige fået en bog om abyssiniere. Der blev udgivet i 1983 og indeholder flotte billede helt tilbage fra 50erne. Selvom der er forskelle (især på størrelsen på ørerne og placeringen af disse) så er der trods alt mest ligheder, og de fleste af kattene ville uden problemer kunne tage deres certifikater på en Fife-udstilling i dag.[/QUOTE]

Jeg har nogle ældre bøger med katte-fotos og set i andre, dem jeg husker som værende dem der har ændret sig mest ekstremt er siameser (ørers størrelse og placering) og perser (fladnæsethed, pels).

Jeg ved ikke med hunde, men er ret sikker på at lod man katte selv vælge ‘partner’ (lod man dem ‘passe sig selv’) ville de blive mindre ekstreme, jeg tror på at der er nogle ‘ideal-proportioner’, som i løbet af et antal generationer ville komme tilbage.

Dermoid Sinus hedder defekten og den er både i Rhodesian Ridgeback men også i Thai Ridgeback.Man ved at genet er tæt forbundet med ridgen.

Man kan læse om hvad DS er her: http://www.ridgebackklub.dk/dev/content/dermoid-sinus-beskrivelse-genetik-diagnose-og-behandling

[QUOTE=danpia;1204813]Ja det er uhyggeligt.
Desværre tror jeg at, ja der kan laves en tilsvarende video med katte (for samtidig at svare på nedenstående).

Jeg har nogle ældre bøger med katte-fotos og set i andre, dem jeg husker som værende dem der har ændret sig mest ekstremt er siameser (ørers størrelse og placering) og perser (fladnæsethed, pels).

Jeg ved ikke med hunde, men er ret sikker på at lod man katte selv vælge ‘partner’ (lod man dem ‘passe sig selv’) ville de blive mindre ekstreme, jeg tror på at der er nogle ‘ideal-proportioner’, som i løbet af et antal generationer ville komme tilbage.[/QUOTE]

hvis man lod hunde og katte passe sig selv ville de alle i løbet af få år ligne de spanske hunde som bor så de store lossepladser rundt om byerne. Jeg ved ikke om der er et lignede studie om katte - men for hunde er der lavet videnskabelige undersøgelser.

hvem og hvad husker jeg ikke på stående fod

[QUOTE=catsanddogs;1206480]hvis man lod hunde og katte passe sig selv ville de alle i løbet af få år ligne de spanske hunde som bor så de store lossepladser rundt om byerne. Jeg ved ikke om der er et lignede studie om katte - men for hunde er der lavet videnskabelige undersøgelser.

hvem og hvad husker jeg ikke på stående fod[/QUOTE]

Nej, det tror jeg simpelthen ikke på. Det vil ikke evolutionært give mening, at alle hunde skulle tilpasses Spaniens klima når de f.eks. bor i Tibet - MEN at de mister de ekstreme træk og i nogle tilfælde størrelser, det tror jeg gerne på :slight_smile:

rolig nu …

hundene vil komme til at ligne de hunde i Spanien, her i norden vil de formodentligt have lidt mere pels pga klimaet. Men hvis de parre sig på kryds og tværs så vil race præg hurtigt forsvinde og de vil formodentligt hurtigt ligne labradors i forskellige udgaver - se blot på gadekryds . taler ikke om udsende, men om str, smidighed temperament osv,

Grundlæggende har de jo de samme gener med små variationer så det er ikke svært for mig at forstå at det ville gå sådan - DKK har et genetik kursus der er anbefales værdigt om det har interesse :slight_smile:

[QUOTE=catsanddogs;1206492]rolig nu …

hundene vil komme til at ligne de hunde i Spanien, her i norden vil de formodentligt have lidt mere pels pga klimaet. Men hvis de parre sig på kryds og tværs så vil race præg hurtigt forsvinde og de vil formodentligt hurtigt ligne labradors i forskellige udgaver - se blot på gadekryds . taler ikke om udsende, men om str, smidighed temperament osv,

Grundlæggende har de jo de samme gener med små variationer så det er ikke svært for mig at forstå at det ville gå sådan - DKK har et genetik kursus der er anbefales værdigt om det har interesse :-)[/QUOTE]

Jeg er skam helt rolig, men jeg synes det er ærgeligt når folk videreformidler videnskabelige fund på en måde så informationen mister den oprindelige betydning.

Jeg er i øvrigt biolog med speciale indenfor genetik :wink:

[QUOTE=catsanddogs;1206480] Jeg ved ikke om der er et lignede studie om katte - men for hunde er der lavet videnskabelige undersøgelser.
[/QUOTE]
Det er såmænd ikke nødvendigt for kats vedkommende, for den findes jo allerede fritlevende i milliontal. Dr. Leslie Lyons har med sit hold indsamlet DNA fra vildlevende populationer i praktisk taget alle verdensdele, og til trods for at de har udviklet forskellige familier der tydeligt er forskellige, så er de ret ens at se på i både størrelse, farver og mønstre - der er ikke megen forskel på udseendet på katten.

nej det- som katte er de jo perfekte. :slight_smile:

De er på enhver måde uforbederlige :wink:
VH
Susanne

Studierne er Choppingers og Boitanis Eva - og det er rigtigt. Alle gadehunde - de ferale altså - kommer til at ligne hinanden. Nogle har mere pels og der er enkelte imellem, der ser anderledes ud, men de ender i noget, der ligger tæt op af de primitive racer ala basenjien og så alligevel ikke ala basenjien eller en dårlig dansk svensk gårdhund i brunlige nuancer kombineret efterhånden med noget hen i retning af en dårlig typet dingo. Det er en gåde hvorfor præcis endnu. Der er mange teorier.

Nu vil nogle så tænke - jamen jeg så mange forskellige gadehunde, da jeg så dem på min ferie. Ja, men disse er ikke ferale hunde - de hunde er turisthunde, racer, gadekryds osv som ofte lever tæt på mennesker. De rigtige gadehunde, som jeg lige har haft mulighed for at studere i Karachi, er stort set ens - og sky og kommer kun frem om natten eller lever i periferien af menneskers byer. I Karachi fx er de i nogle generationer lidt større - indtil de begynder at ligne alle de andre ferale gadehunde over tid - hvis de overlever så længe. Min egen hund passer total ind i dette også - mellemstor, brunlig ting med kipører - normalt med kort pels, dog enkelte med lang som min - spids snude, gullige øjne og lange poter, der er lidt flade samt en hale ofte med delvis knæk. Interessen for dem skyldes forsøg på at løse gåden om tamhundens domesticering og oprindelse. Den kender man jo ikke endnu. Man kan se lignende hundetyper afbilledet hos de gamle ægyptere. I de nordligere lande som Østeuropa er gadehunde forholdsvis nyt fænomen. Disse studier omhandler derfor de lande, hvor man har fundet de første levn fra hundelignende dyr mellem mennesker.

Disse hunde lever ofte på havnearealerne og lossepladserne. Og man skal ikke gå hen til dem. Det er ikke dem, som de forskellige foreninger bringer til Dk - de ligger generationer efter. I Karachi havde jeg ikke lang nok linse til at tage foto, eller også var de områder de færdes for farlige set i forhold til røverier til at jeg kunne fotografere dem.

Jeg skal forsøge at finde et foto online for har ikke adgang til mit arkiv her: