Theboller - LCHPstyle

Har lige lavet disse boller efter inspiration fra en blog:’

1 dl affedtet mandelmel
½ dl affedtet kokosmel/fibre
4 æg
25 g blødt smør
2 tsk bagepulver
2 spsk husk/loppefrøskaller
½ tsk kardemomme
1 spsk sukrin (gold)
½ dl surmælksprodukt - skyr, creme fraiche, græsk youghurt
½ dl hytteost

Pisk hytteost og surmælksprodukt sammen med æggene og det bløde smør… sørg for at det er godt pisket sammen (jeg bruger min lille foodprocessor)
Tilsæt alle de tørre dele, bland rigtig godt sammen,
Lad stå i 15 minutter og kom så en stor spskfuld op i en muffinform… man kan godt bage dem på bageplade, men så planer de ud og bliver til meget flade “boller”… Der er dej til omkring 8 boller.

Bag ved 200 grader i ca 20 minutter… lad køle en smule af og server så smurt med frisk iskoldt tandhøjt smør…MUMS

Jeg har virkelig savnet en form for brød, hvor jeg har kunne spise smør til eller på… det er endelig lykkedes at finde noget med det her :slight_smile: Brødet er sødligt, sådan som theboller skal være, så det er ikke egnet til pålæg udover måske en skive ost.

Den skal vist sendes videre - har en veninde, der lige har fået konstateret glutenintollerance…

Har du tilfældigvis en god opskrift på noget brød, der ikke er sødt og egner sig til pålæg? :slight_smile:

Ja, det har jeg… poster det lige for sig selv :slight_smile:

Dette indlæg må gerne flyttes til andet sted, da det jo ikke er LCHF, men kun glutenfri:).

Til Lykke

Hvis du/hun kan bruge denne:

Glutenfri boller/brød med havregryn (glutebfri) og græskarkerner

Brug røremaskine/bagemaskine

25 g gær
4,5 dl lunkent vand
½-1 dl cultura
2 spsk olivenolie, + 2 mere, hvis dejen er for tør
1½ tsk salt
1 spsk rørsukker
300 g orange Finax
25 g GfG (gluten free gluten substitute) købes i Helsekost Randers Feks.
100 g glutenfri havregryn
50 g hakkede græskarkerner evt. mere efter smag
3 spsk Naturlic kartoffelfiber

Opløs gær i det lunkne vand, tilsæt salt og sukker.
Bland de øvrige ingredienser i en anden skål og tilsæt dem gærblandingen, på en gang.
Lad maskinen arbejde med dejen i mindst 5 minutter.

Lad dejen hæve under et klæde i 45 minutter
Lav boller med våd hånd og en våd ske, ligesom når man laver frikadeller. Læg dem på en bageplade med bagepapir.

Eller til brød: læg dejen i en form med bagepapir. gør hænderne våde og pres dejen ned i formen så luften slipper ud, gladt den med en våd dejskraber og stik så dejen godt igennem med en våd stegegaffel (dyb stegegaflen i vand flere gange, så dejen ikke hænger i).

Til boller:
Sæt ovnen på 220 grader og når bollerne har efterhævet, mens ovnen bliver varm, så sæt dem ind på midterste rille og skru op på 250 grader varmluft.
bag bollerne i 12-17 minutter. Bank på en bolle underneden, når det lyder hult er den bagt. Afkøles på rist.

Bager du brød så bag ved 200 grader i 30- 45 minutter. Når brødet er gyldent og overfladen fast, tager du det ud, hælder brødet ud af formen og banker i bunden med en kno. Lyder det hult, er brødet bagt. Afkøles på rist.

Velbekomme:)

[QUOTE=Lykke;1208103]Den skal vist sendes videre - har en veninde, der lige har fået konstateret glutenintollerance…

Har du tilfældigvis en god opskrift på noget brød, der ikke er sødt og egner sig til pålæg? :)[/QUOTE]
Nu havde jeg en periode sidste år hvor jeg skulle leve glutenfrit, så vil lige nævne at Rema100 ofte har Glutenfri mel hjemme (mærket Finax Parked at Loopia) Samt altid et par frosne glutenfri brødvarianter (har ikke prøvet dem).
Bare så din veninde ved hun ikke behøver at undvære hverken brød eller kager, specielt her op til jul hvis hun har familie :wink:

Jeg købte mit glutenfri brød online i min test periode (lægen mente gluten måske påvirkede min mave siden jeg har reflux problemer) men boy det var dyrt at købe det færdigt. Jeg brugte denne side, dog købte jeg mest knækbrød. Allergikost · Glutenfri · Vegan · TJOIS · Mindre protein · Mindre Sukker

Tak for ideerne :slight_smile:

Men min veninde vil gerne undgå ting med glutenfri hvede/havre/etc, så derfor hun kigger til andre metoder end det :slight_smile:

Jane Faber har lavet en hel bog med LCHFbrød og kageopskrifter…
De er rigtig gode - blot skal man som regel huske at halvere indholdet af smør… ellers snasker det helt ud med noget kagehalløj, der ligger og sopper i en omgang smeltet smør…

[QUOTE=Ann K;1208237]Jane Faber har lavet en hel bog med LCHFbrød og kageopskrifter…
De er rigtig gode - blot skal man som regel huske at halvere indholdet af smør… ellers snasker det helt ud med noget kagehalløj, der ligger og sopper i en omgang smeltet smør…[/QUOTE]

Den har hun også og bruger vist en del af den som ‘grundideet’ til sine egne forsøg… Hun har bare ikke fundet ‘BRØDET’ endnu, så nye ideer som dit rugbrød er velkomne :slight_smile:

Jeg er helt vild med JFs cookies med chokolade og peanutbutter… laver dem af og til bare fordi jeg kan :slight_smile:

Vil det mon gøre nogen forskel på disse boller som lyder rigtigt gode, om de laves med alm. mandel og kokosmel istedet for at bruge affedet varianter? fedt indhold bliver højere men ellers?

[QUOTE=Lykke;1208232]Tak for ideerne :slight_smile:

Men min veninde vil gerne undgå ting med glutenfri hvede/havre/etc, så derfor hun kigger til andre metoder end det :)[/QUOTE]

Du kan fortælle din veninde, at den Orange Finax Ikke indeholder glutenfri hvede, men kun naturligt glutenfrit mel, som majsstivelse, teffmel, psyllium frøskaller = HUSK, guarkernemel, m.m. alt sammen glutenfrit. Vist nok den eneste naturligt glutenfrie fra Finax. Jeg er selv ret glad for den. Den koster fra 35 - 45 kr for 900 g, alt efter hvor man køber den. Billigst hos EuroSpar.

Havre er også fra naturen glutenfrit, hvis det ikke er valset på samme valse, som glutenholdig korn. Der kan købes havregryn i helsekost, som er special dyrket væk fra andre kornsorter og valset på special valse. Det er dyrt i forhold til konventionel dyrket og valset havre, Ca 45 kr pr kg.

Men det er i det hele taget dyrt at leve glutenfrit. Til gengæld er man så fri for at bruge pengene på medicin:).

Ellers kan jeg anbefale Dr Schärs glutenfri produkter, både melblandinger og færdige produkter. Jeg har købt dem i Kvickly Ekstra i Paderup syd for Randers. Men de kan også bestilles over nettet. Dr Schärs er også naturligt glutenfrit.

Har først set dit spm nu Rikke…
Jeg tror at det har betydning… det mandelmel, som man selv maler/blender er meget mere groft i strukturen.
Den slags bruger jeg for det meste i grovboller, madbrød eller mine pandekager.

Og så vil jeg skynde mig igen at gemme opskriften på pc’en - var kommet til at slette den under en større oprydning :S

[QUOTE=Ann K;1225163]Har først set dit spm nu Rikke…
Jeg tror at det har betydning… det mandelmel, som man selv maler/blender er meget mere groft i strukturen.
Den slags bruger jeg for det meste i grovboller, madbrød eller mine pandekager.

Og så vil jeg skynde mig igen at gemme opskriften på pc’en - var kommet til at slette den under en større oprydning :S[/QUOTE]

ja god ide at gemme :slight_smile: jeg laver mandelmel meget fint. I min mini hakker - hvis det er den eneste forskel, at fedt indholdet ikke betyder noget for resultatet så tror jeg at jeg opgiver at finde den affedtede model

den ka’ du finde i superbrugsen

det du selv blender er jo hovedbestanddelen i marcipan, og olie(fedt) indholdet er rimeligt højt, så hvis du prøver at bruge det skal du nok starte med 1 spsk olie…måske altså

[QUOTE=Jim;1225191]den ka’ du finde i superbrugsen

det du selv blender er jo hovedbestanddelen i marcipan, og olie(fedt) indholdet er rimeligt højt, så hvis du prøver at bruge det skal du nok starte med 1 spsk olie…måske altså[/QUOTE]
min superbrugs har ikke affedet mandelmel…

Affedtet mandelmel suger lidt væske, hvilket gør det nemmere i noget bagværk sammenlignet med hjemmemalet mandelmel (det samme med kokos). Jeg plejer at blande afhængig af hvad jeg skal bage. Til hvide boller vil jeg helt sikkert bruge den affedtede. Den kan købes i de fleste helsekostbutikker eller på nettet.

Min oplevelse af de glutenfri meltyper, er at de tricker mit blodsukker. Jeg spiser sjældent sukker pga min endo, der bliver mere aktiv, og når jeg spiser de naturligt glutenfri varianter er der større udsving end når jeg holder mig til mel af nødder og kerner. Jeg kunne aldrig drømme om at røre de produkter med kemisk mishandlet hvedemel for at fjerne glutenindholdet.

så fik jeg fat i affedet mandelmel, men affedet kokosmel? det har jeg ikke set nogen steder. har ellers alm… men det går vel ikke? kunne da ellers lige bage