Tortie/røde (orientaler)katte og grønne øjne, eller manglen på samme

Mja, den “beep” grønne øjenfarve der kan give problemer, og som åbenbart kan være svær at få hos de røde og tortiekatte, herunder orientalere.

Juliets øjenfarve er ikke vanvittig god. Så hun blev parret med en sia med hvid med den flotteste dybblå øjenfarve, netop for forhåbentlig at få killinger med bedre øjenfarve. Zillas øjne er grønne, og Miras er grøn ovre i det grumsede/grøngullige afhængig af lyset.

Vil du vise mig din røde/tortie kats øje og gerne fortælle om dine erfaringer med nedarvingen, meget gerne suppleret med billeder.

Her er Mira, med to forskelligt farvede øjne, det er som lyset falder der gør udslaget

Her mor Juliet fra idag

…og søster Zilla

1 Synes om

Jeg har 2 tortie og en creme alle med ravgule øjne. Nu er det jo så heller ikke orientalere :grin:

1 Synes om

Vi skal jo have grønne øjne i orientaler-genren :wink:

Men er det rigtig husket, at I ikke har samme krav til øjenfarve i maincoon verdenen?

1 Synes om

Korrekt vi opdrætter ikke efter øjenfarve eller pelsfarve. Alt er vel tilladt lige bortset fra masker :wink:

Edit: checkede lige standarden. Alt på øjenfarve er tilladt og der er ingen sammenhæng mellem øjenfarve og pelsfarve. ‘Clear eyes are preferred’

@HolmeInc er ikke helt sikker på hvad du mener med “der er ingen sammenhæng mellem øjenfarve og pelsfarve” :huh:

Det er det som står i standarden. Jeg har egentlig ikke tænkt over det, men kan det være at hvide katte ikke skal have blå øjne etc?

Det tør jeg ikke gætte på, hvordan det er hos jer maincoon-folk. :slight_smile:

Men jeg ved at hos os med de orientalske racer, der skal sia have blå øjne og orientalere grønne.

1 Synes om

May (HCL f 09 22) havde især som ung de flotteste grønne øjne, de er blevet lidt mere fesne i farven med alderen

Diego havde sådan grønlige øjne (MCO d)

Min erfaring fra européerne er at de bliver mere grønlige som de bliver 1-3 år, og så bevarer de intensiteten til de bliver ældre - hvilket nok er en 10+ år :slight_smile:

2 Synes om

Dani er klassisk tortie med fine grønne øjne.

2 Synes om

Lige billede mere, hvor man kan se hendes fine farver

3 Synes om

Rigtig grønne orientaler øjne bør se ud af noget ala dette (ja, jeg husker dem fra inden det blev ørerne, der var det vigtige, og de faktisk havde grønne øjne fremfor guligt grønne øjne som nærmest er det bedste man ser idag) :slight_smile:
image

image

5 Synes om

Misuramas Aicha NFO f 09 I

1 Synes om

Blua har samme grønne mudderfarve men står man ved et vindue er de fine grønne. Det kommer meget an på øjnene der ser, har hørt mangt og meget fra dommere.
Cookie har en flot grøn farve. Pia Nyrup fortalte på er tidspunkt at farven skulle være den samme som på en faxe kondi dåse :wink:

3 Synes om

Vivid luminous green siger standarden. Og det kan være ret svært efterhånden. Når det lykkes, så er det vanvittigt flot!
En faxe dåse er for mig meget dyb og ikke lysende. Men en knivskarp græsplæne eller bøgeblade. Et par uger efter udspring. Og så lysende, som er lidt svært at forklare.

3 Synes om

@anne_p, hvordan ser hendes forældres øjenfarve ud? Har du evt. et billede?

Det er rigtig flot når de ser sådan ud. Men man ser det ikke ret tit. Det er desværre tit noget grumset. Zilla, som umiddelbart er den med de pæneste grønne øjne herhjemme kan også godt se gule ud nogen gange i “det rette lys”, men hendes ser generelt mere grønne ud end gule, hvor det er omvendt med Mira. Juliets øjne er så nærmest en katastrofe. De var så fint lysegrønne da jeg hentede hende, så det er jeg rimelig træt af

Men nu jer orientalerfolk der også har haft tortie eller røde katte ind over. Hvad oplever I med de grønne øjne. Synes I det er sværere at få øjnene grønne når der er rødt i pelsen? Det var dommer Kristina Rautio, der først fortalte det. Hun har opdrættet orientalere tidligere, og fortalte at hun syntes det var sværere at få pæne grønne øjne på orientalere med rødt/helt røde. Jeg har siden hørt det fra flere orientaler-folk.

Nu har jeg adgang til billeder af Juliet forældre ophav.
Her er det Juliets morfar bagerst, grønne øjne dog ikke den dybe klare grønne. Mor som er seychellois (sia med hvid idag) forrest. Mors øjne er ikke den bedste blå farve, men det synes jeg tit man ser hos sia med hvid - at deres blå øjenfarve er lidt fesen. Juliets oldemor er også sia med hvid, og har også den lidt fesne blå øjenfarve

Her er det så Juliet far, også pænt grønne øjne, omend de er i den grumsede afdeling

… og her Juliets farmor, som er af samme grønne type øjne som sønnikes

Men hvad oplever I andre med nedarvningen af øjenfarven hos orientaler? Også sværere når der er rød involveret?

1 Synes om

Dani’s mor … Kan ikke finde bedre billeder af hende

2 Synes om

Dani’s far … Jeg har hørt fra en del ældre opdrættere, at hvis du vil have ordentlig grønne øjne på OSH, så skal du parre til brunmasket SIA

2 Synes om

Jeg har gået og funderet lidt videre på det du har skrevet her. Jeg oplever ikke det gælder for tortie (de tre jeg har haft har alle haft de fine grønne eller grønlige øjne), men når jeg lige tænker mig om, så har stort set næsten alle européer grønlige øjne. De to jeg kender der har mere ravfarvede er pudsigt nok begge to røde i grundfarven (men igen, DIego havde også fint grønlige)
image

http://europeklubben.dk/onewebmedia/Levi%20d.%206.7.2017%20nr%20(7).JPG

1 Synes om

Men de tre tortier du har haft… , hvis deres forældre også har haft fine grønne øjne har de haft et godt udgangspunkt… har de det (forældrene)?

Mit udgangspunkt Juliet, var ikke godt mht. øjenfarve så den vil jeg forbedre såvidt muligt. I og med at hendes to døtre, har fået “grønnere” øjne end hendes er jeg da på rette vej.
Jeg har selv googlet lidt rundt siden. Nedenstående er sakset fra Messybeast. Baseret på at det er 2 polygener, og at posen i den grad kan rystes, ja så er der jo vide muligheder… jaja, ingen har sagt det skulle være nemt

HOW EYES GET THEIR COLOUR

There are two major factors that influence feline eye colour: iris pigmentation and blue refraction.

The iris has 2 layers containing pigment-producing cells (melanocytes). The outer layer is the stroma, consisiting of consists of loosely arranged cells. Underneath the stroma is the epithelium which contains tightly packed cells. Both the stroma and epithelium produce pigment, but in different amounts. The pigmentation of the iris is caused by melanin and the colour ranges from lemon yellow to hazel to deep orange or brown. In addition to this, the “transparent” structures of cats’ eyes absorb and refract light much like a sheet of glass. Viewed head on, glass appears colourless but viewed edge-on it is greenish or bluish. The size, spacing and density of the fibres in the stroma determines how it reflects and refracts the light, determining the shade of blue. Just like glass, the transparent structures in cats’ eyes are transparent blue, ranging from practically colourless to deeper blues and violet-hued blues. The combination of the blue refraction and iris pigment produces the overall eye colour. Looking into a cat’s eye is like looking through a blue-tinted window; the blue tint affects how we see the other pigments present in the iris.

The iris pigmentation and the transparent structure pigmentation are both controlled by multiple genes in different places on the chromosomes (polygenes). Littermates can inherit different mixes of these genes from the same parents and have different eye colours. Different mixes of polygenes causes the continuum of shades.

The type of colour and the intensity depends on the number of melanocytes in the eye and how active they are. If there are no melanocytes, the eye appears blue (or in rare cases, pink which is due to the colour of the blood vessels). A low number of melanocytes gives green. A high number of melanocytes gives orange. A second factor is how much pigment those melonocytes produce (activity). Those that produce less pigment give a lighter shade, while those that are more active and produce a lot of pigment give the deeper shades. There is no single inactive/active switch, so there are varying shades inbetween. Eyes with a low numbers of melanocytes (green) can range from pale green (less active melanocytes) to strong green (industrious melanocytes). Similarly, the yellows range from light amber to deep copper. The activity levels of melanocytes is genetically determined so it is possible to selectively breed for either deeper or paler eye colours. The way that light passes through the various blue-tinted structures gives us the final visible colour.

1 Synes om

Mhhm, jeg skal prøve at finde nogle billeder. May er den eneste hvor jeg kender forældrene, da alle tre er huskatte :slight_smile:

Mays mor, Mea (min første tortie). Mays far har gulige øjne, og ikke grønlige overhovedet.

Mays selv

Trille - min novice europé

3 Synes om