Vaccinations spørgsmål ?

Hvor mange vaccinationer er basis i DK ?

Har lige snakket med dyrlæge her i Spanien om emnet og der er 5 vaccinationer på programmet- bla. leukæmi og rabies X 2, men hvor lidt kan man nøjes med ?
Tænker her kattesyge…hvad ellers ?

Husker ikke lige, hvad Belanna har fået, men hun er jo også helgarderet med ekstra ifm afrejse…

Mine får purevax RCPCh som er en kombinationsvaccine og som dækker det mest almindelige.
Derud over får de, som skal udenlands og udstilles, rabies vaccine.

De sygdomme som vaccinen dækker kan ses her.

1 Synes om

I visse lande/områder er der store problemer med katteleukæmi og har man fritgående katte eller katte, der kan risikere at komme i kontakt med fritgående katte, er det en god idé at vaccinere for.

Mht. 2 x rabies kan det være i stil med Sverige i gamle dage, hvor der var krav om titertest. Dengang anbefalede min dyrlæge 2 x rabies, for så ville jeg være sikker på at bestå titeren. Det gjorde man ikke altid med “kun” 1 vaccine :slight_smile:

1 Synes om

Tak, må prøve at høre dem igen- de 2 gange rabies er fordi vi bor tæt på Marokko- det sagde de i hvert fald, da vi fik vaccineret hvalpene.

Bare fordi vi gerne vil have vaccineret, i hvert fald killingerne og ellers skal alting jo ganges op med 14-15.
Vidste ikke lige det med leukæmi.

Er pt. også igang med at finde ud af neutralisering- vi kan få fat i 7 ( incl. killingerne ) af de 14-15 katte.
Kan muligvis lokke med 4 vilde killinger også- og missemor til de yngste af killingerne, men skal have fælder til et par hankatte.
Vi er godkendt igennem en organisation, så prisen kommer ned på 25 euro pr. kat

3 Synes om

De kalder 1. vaccine for trivalente, så det må være basisvaccinen- altså RCPCH, tænker jeg.

2 Synes om

Jeg foretrækker felocel til Purevax, og vaccinerer ikke mod Chlamodyphila (Ch-delen i den Birgit nævner), da det er en bakterie, og jeg ikke har et problem med luftvejsinfektioner i katteriet her. Så jeg har en standard levende svækket mod kattesyge og katteinfluenza (calici og herpes). Jeg har valgt katte leukæmi fra, blandt andet fordi den ikke er uden risici, men har ejer ønsket det (en jeg solgte til Tjekkiet ville f.eks. gerne have det), så har katten fået med det.

Så 2. basis er normalt. Anbefalede alder er 12 og 16 uger. Tidligere var det 8 og 12 uger, men undersøgelser har vist at en del killinger ikke har et immunforsvar der kan drage nytte af den så tidligt (har en erindring om at det var 1/4 af alle killinger, deri kke kunne). Rabies er kun standard hos katte der skal rejse ud af landet :slight_smile:

Når I bor hvor I gør, så er der god grund til at rabies vaccinere. Det er en alvorlig sygdom, så slår omkring tres tusinde mennesker ihjel hvert år på verdensplan. Vi ser ikke meget til det i Europa, men jeg kan da huske på en udstilling i Frankrig for nogle år siden var det helt oppe på dupperne mht. at checke rabies vaccine, fordi de lige havde haft udbrud i et par af de sydligste departementer. Den koster peanuts; jeg ville tage den med når I bor hvor I gør :slight_smile:
VH
Susanne

2 Synes om

Er det praktisk muligt at ‘indsamle’ hele flokken midlertidigt, så de kan blive vaccineret samtidigt?

Asymmetri i immunitet virker ikke helt betryggende, når den uvaccinerede del af flokken må formodes at være mest eksponeret for smitte (de mest vilde katte).

1 Synes om

Desværre ikke.
Vi har 2 som vi slet ikke kan komme til og 4 store killinger, der er født og opvokset udenfor, så også vilde, men de er begyndt at komme op til huset og også ind i huset ind imellem- må dog ikke røre dem.

Har kontakt med en dame, som vil have 2 af de yngre killinger- de bliver så fikset med alt og sendt til nye hjem i England. Dette igennem en organisation.
Snakkede jo med dyrlæge om priser på vacciner, men alle 5 vacciner sammenlagt og på 12-14 katte bliver næsten 12.000 kr- har vi ikke råd til.
Vil dog lige prøve at tale med mere engelsktalende dyrlæger og organisationerne også- for at se om der ikke kunne komme noget tilskud eller rabat ind over.
Men ellers får vi dem bare neutraliseret- vigtigst lige nu, at få stoppet produktionen af killinger.