Vacciner - hvad skal man vælge?

:skrige::knotten::ked: :ahhhhhhh::donk::panik: - og så mangler jeg endda bar røv smileyen, men jeg kan ikke finde den…
Favoritvaccinen er (igen!) udgået; de flinke folk hos Lægemiddelstyrelsen har ladet mig vide at Felocell CVR er blevet helt afregistreret i maj. Og her står jeg så og skal have vaccineret 13 killinger og lidt flere voksne i næste uge. Med noget jeg stort set opfatter som saltvand… :yikes: Kors hvor er det nogle gange op ad bakke… og sur er jeg også…

1 Synes om

Hvad er forskellen på den og de andre der er, hvad er det der gør at den er så meget bedre ??

Vores killinger får Purevax RCPCh som 1. vaccination og Leucofeligen som 2. vaccination

Jeg ærger mig også over at den er udgået.
Min dyrlæge har nu indført Novibac Tricat Trio som alternativ til Felocell - den skulle også være levende/svækket.

https://www.msd-animal-health.co.nz/products/nobivac__tricat/010_product-overview.aspx

Purevax er baseret på dræbt virus, hvor Felocell er levende/svækket virus. Vaccine baseret på levende virus skulle give bedre immunitet så vidt jeg har forstået.

Og det er nemlig korrekt. Jeg ser - desværre - hvert år katte, der er vaccineret efter forskrifterne med Purevax, som alligevel bryder ud med calici når de har været på sin første udstilling, hvor man selvfølgelig altid må forvente at der er en vis mængde vira i omløb. Derfor har jeg ikke den store lyst til at skifte til Purevax, og Nobivac ser ud til at være eneste andet alternativ. Jeg fik lynhurtigt svar fra lægemiddelstyurelsen, der bekræftede at denne gang er det afregistreret og henviste til importøren. Dem har jeg så skrevet til - de svarer så ikke helt så hurtigt! Nu må vi se - jeg har i hvert fald tænkt mig at sparke lidt til bolden endnu. (Hvilket ikke løser problemet med næste uges “store vaccinationsdag”!!)
VH
Susanne

1 Synes om

Kan du så skifte til en anden vaccine eller er det ‘bedst’ at blive ved med samme?

Jeg tænker hvis de er vant til levende ville det så ikke være bedre end ingenting at vaccinere med den dræbte i år og så tilbage, så snart det kan lade sig gøre, til den levende. Eller ?

Jeg har foreløbigt forsøgt at afæske firmaet et svar, men deres kundeservice holder nok sommerferie - eller også er de skide ligeglade! Jamen et eller andet skal jeg jo beslutte, men det bliver nok Nobivac fordi set herfra så er calici delen i Purevax intet værd. Det kan jeg ikke dokumentere på nogen måde, det er ren og skær mavefornemmelse udfra de henvendelser jeg har fået. Det kan også betyde at der bare sælges langt flere Purevax vacciner og der derfor dukker flere tilfælde op med den i bakspejlet, end der gør af de andre - det er en statistik med store fejlmarginer!! Felocell ved jeg virker, og if it ain´t broke, don´t fix it… så derfor har jeg ikke lyst til at ændre praksis. Æv bøv :frowning:
VH
Susanne

2 Synes om

Det er bevist vi bruger en dræbt vaccine til 1. vaccination og en levende til 2. vaccination 4 uger senere :slight_smile: Det virker godt for vores killinger/katte pt har vi stadig til gode at have et udbrud af Calici :slight_smile:

Øv øv øv hvor træls! Jeg har lige ringet og bestilt tid til mine 3 røvere i august, og skal da vist liiiige ringe i morgen og høre om de kan lægge 2x3 fra til dem, selvom det ikke løser problemet.
Sig gerne til hvis du ender med at konstatere at noget andet end Nobivac er det bedste alternativ?

Will do - skal se imorgen om jeg kan nå til enighed med mig selv. Tilfreds bliver jeg næppe, men det rækker så ikke - noget bliver jeg nødt til at finde ud af. Sandsynligvis ville man kunne få dispensation til at importere et lægemiddel der blot er afregistreret, men jeg kunne godt høre på dyrlægen, at nu strammede jeg den lidt :slight_smile: Og det er jo heller ikke en holdbar løsning til evig tid.
VH
Susanne

2 Synes om

Må jeg ikke flytte vaccinediskussionen over i en tråd for sig selv? Det er da ærgerligt, at den forsvinder i tanketråden.

5 Synes om

Meget gerne for mig, syntes det kunne være super den blev mere uddybende og også hvad de forskellige dækker :slight_smile:

1 Synes om

Og vi lander på Nobivac Tricat Trio som årets løsning - alle 3 komponenter er levende svækket. Evt. og måske vælger vi Nobicat Ducat til vac1 næste år (den er uden panleukopeni, som kan vente til vac2), men iår kan jeg ikke nå at få sat mere på skinner end dette. De yngste killinger når så også at blive 1 uge og 2 dage ældre end planlagt til vac1, men det kunne ikke gå op i en højere enhed før. Lang, sej sommer her - mere travl end ellers!
VH
Susanne

Præcis - jeg flytter den, siden ingen har råbt op og modsat sig :slight_smile:

:scream: Øv da også! Det er også den vi bruger, tror da lige jeg skal have ringet til vores dyrlæge nu vi har kuld. Og hører om de har nogle på lager de evt. så vil gemme til vores…

Og min dyrlæge bestilte så Nobivac Tricat Trioen hjem, så vi har det. Prisen var rimelig nok til at hun var sikker på at Finn også sagde god for det. Rart der er et alternativ, så må vi se om den er ligeså god som felocell’en

Tak for tippet, Lone

Jeg har forresten hørt fra importøren, der beklager meget at de har måttet afregistrere Felocell. Det skyldes manglende omsætning, og beslutningen er taget højere oppe end den danske afdeling. De anbefaler at vi går i kødet på nogle andre - gad vide hvem man evt. ville kunne lokke til at importere et åbenbart lidt smalt produkt… for min skyld kunne de gerne klaske 10-15 kroner mere på hver vaccine; det vil ikke være det, der smadrer et killingebudget… Nogen der har kontakter i fx. Boehringer-Ingelheim? Eller Zoetis?
VH
Susanne

3 Synes om