Vægt MCO og NFO

Hvad er idealvægten for Maine Coon og Norsk Skovkat?
Bliver de tungere af at blive neutraliseret eller er det en and?
Vejer kattene uden stamtavler mere eller hvor stammer de høje tal fra som florerer?

Jeg mener at 10 kg og derover er en tyk kat, de få meget store undtaget, men dem synes jeg ikke jeg ser mange af og mig bekendt er det uønsket for racen som helhed.

Hvad siger I herinde med jeres viden?

Min MCO Tara vejer 6 kg. Det gjorde Nanoq også.

NFO ved jeg ikke meget om, men det jeg ved om MCO så er normalvægten 4-6 kg for piger og 6-9 kg for drenge.
Umiddelbart er Tara (antager det er en pige) er stor MCO pige og Nanog var en lille dreng.

Theodoristen, som lige er fyldt 2 år, vejer 7,8 kg og han er ikke tynd, men absolut til den slanke side. Han er kastrat og når jeg snakker med andre mco ejere og opdrættere så er hans vægt meget normal.

Jeg kan ikke komme i tanker om at have mødt en 10+ kg mco, så hvis du jævnligt ser de udsagn vil jeg nok udspørge ejere for validiteten af deres udsagn.

Som du skriver er der undtagelser og bla. i Polen er der nogle linjer som giver meget store katte.

1 Synes om

Har Regitze ikke en på 11 kg? Jeg har glemt hans navn. Han er hvid.

Jo, Imhotep vejer 11-12 kilo…
Har set ham, han er STOR og ikke fed, bare STOR

4 Synes om

Der er mange, som mener, at MCO’en bør være en kæmpe på mindst 10 kg, men de bør læse standarden :wink:
Jeg har til dato kun mødt 1 fertil han, som er en kæmpe. Og han er stor i knoglestruktur og har bredde og ikke tyk (meget af det vi mangler i dag) - han er ud af gamle polske linjer. Jeg tvivler ikke på, at hans kampvægt lå på 12-13 kg, da jeg mødte ham første gang for knap 6 år siden. Han er far til vores Kleopatra, og han bliver 14 år her i november.
Med udgangspunkt i vores egne katte så svinger kastrat pigerne fra 5-7,5 kg, og kastrathanner fra 7-12 kg. Vores 12kg Ares er altså for tyk - hans ideal vægt er vel ca. 9-10 kg.
Vores fertile piger er 4-6 kg og vores unge fertile han på 1 år er 7,6 kg og stadig en teenager pind i kroppen.
Tja størrelse og linjer…Store Ares og vores mindste fertile hun Donna på 4 kg, er halvsøskende :grin: Og Donna har samtidig førnævnte polske han, som morfar.
Men at sige at en MCO hankastrat på +10 kg er tyk, det vil jeg nu ikke - en MCO hankastrat på 8 kg kan være også være tyk :slight_smile: Om en kat er tyk afhænger helt af dens kropsbygning og muskelmasse. Nævner bevidst hankastrater - da fertile sjældent har så høj vægt pga hormonræs :slight_smile:

3 Synes om

Nu ved jeg godt det handler om MCO men som med alle andre racer findes der yderpunkter :slight_smile: også for os mennesker :slight_smile:
Jeg vil sige og det er sagt med stor respekt for både Anne og Sami, så er han ikke en kat der fryser om vinteren efter han er blevet kastrat, men da han var fertil vejede han godt 6 kg og er bare generelt en stor kat :heart:
Lucky var da har var rask og sund en lang slank kat på 3,5 kg. :slight_smile: Ikke stor, heller ikke lille bare anderledes af struktur end både Sami og Brian :slight_smile:
Brian er sådan indenfor normalområdet både højde og drøjde og vejer 5 kg. Lidt under inden han blev chippet igen :slight_smile:

2 Synes om

Imhotep er ikke hvid, men creme sølv eller noget i den dur som jeg husker det - men han er stor :slight_smile:

Min erfaring er at de fleste med 10+ kg katte har overvægtige katte eller overdriver vægten :slight_smile: Flemming Vorbeck skrev faktisk om det på FB d. 7. oktober - altså det med størrelsen. Deres Bugatti var 10,5 kg og STOR. Min Diego var også blandt de større, og han vejede 9,8 kg (og var til den slanke side). Jeg ved ikke om det decideret er uønsket, men jeg tror måske at der blandt en del opdrættere er et ønske om en stor kat, ikke en gigantisk stor kat :slight_smile: Synes de der 15+ kg vægte som man indimellem hører er fra upålidelige kilder, heh. Og jeg har intet indtryk af at dem uden stamtavle bliver større.

Diego :hjerte:

og i ikke udstrakt udgave

Mhhm, fertile hankatte har oftest flere muskler, og kastrater mere fedt, så hvad vægten er til den ene eller anden anden side er ikke lige til at sige, men man skal passe mere på at katten ikke bliver overvægtig hos kastrater og mere på at den ikke bliver undervægtig hos fertile :slight_smile:
Ikke maine coons, men både min Mikki og min McCoy vejede mere som fertile end kastrater, fordi de var nogle muskelbundter :slight_smile: McCoy vejer mindre nu og er i god form, Mikki er lidt mere rund, hehe

1 Synes om

Min nfo vejer 8,5 kg og han er ikke tyk :slight_smile: dyrelægen siger at han er helt som han skal være

1 Synes om

Her er, hvad jeg ville forvente for en atletisk bygget NFO hos en skandinavisk dommer.

Hunkat < 3,5 kg; hankat < 5 kg. “could be larger”.
Hunkat 3,5-4,3 kg; hankat 5-6 kg. “good size”.
Hunkat 4,3-5 kg; hankat 6-7 kg. “excellent size”.
Hunkat > 5 kg; hankat > 7 kg. “super large”.

Min fornemmelse af fordelingen i populationen for de fire størrelser er hhv. 25%, 40%, 25% og 10%.

2 Synes om

vi har jo 4 maine coons og de er ret alm, dog er vores ene maine coon dreng til den mindre side, men derimod er han teknisk korrekt

vores dreng kaz på 2½ år vejer 6,5 kg
vores pige glitter vejer 5,5 og hun er af middelstr, men ret tung
vores store dreng på 4½ ional vejer 9½ kg og er meget stor, men desværre lidt for smal, så hvis han fik noget bredde på ville han nok ligge omkring de 11 kg uden at være fed
vores gamle pige gaia på 10 år vejer 5,3 kg og hun er en kraftig kat

jeg har set nogle meget store maine coons, men vægten på dem kender jeg ikke. men når jeg skal vurdere det ud fra vores egen tunge dreng vil jeg tro de har vejet omkring de 11-12 kg, men det er sjældent at se dem så kæmpestore syntes jeg

1 Synes om

Det var sådan, han hed ja. Jeg vidste, det var noget ægyptisk :slight_smile:

Okay - ja, jeg har kun set ham på billeder, og det er længe siden :slight_smile:

Sami er virkelig tætbygget - og minder mig om min Abasi, Asanis tvillingebror. Han var lige som Asani stor for en aby, men han var tæt og tung på en helt anden måde, end Asani er. Så afhængigt af kropsbygningen kan der virkelig være stor forskel på vægten.

1 Synes om

Jeg googlede lige og fandt dette gamle citat fra Gitze

min imhotep var 1½ år da jeg fik ham og dyrlægens vægt sagde 9,2

fra han var omkring 2 år og 3 md, der er han gået fra en vægt på godt 10 kg til 12 kg nede hos Ruhnau i torsdags… så 9 md om 2 kg - i hans 3 leveår…

Så han har været stor ja :slight_smile:

Diego vejede i øvrigt omkring 7,5 som 1 år, og så 8,4 som ung, og så 9,8 som færdig som 4 års ca :slight_smile: De breder ud med alderen alle sammen :slight_smile:

1 Synes om