Få medicin og kosttilskud i kattens mund

Er det kun mig, som kæmper :smiley:

Min kat er 12 år. Hun er det blideste væsen. Hun hvæser eller bider mig aldrig, men det er virkelig svært at få noget ind i munden på hende.

I øjeblikket får hun Zoolac Multipaste. Synes det er en stor sprøjte. Lidt svær at have mellem hænderne. Min kat lukker munden helt sammen, og selvom hun er lille, så kæmper hun for at komme fri. Jeg sætter mig på hug, og har hendes ryg op mod mine knæ. Derefter bliver jeg nødt til at holde hende nede og holde om hendes hoved. Der står på pakken, at man skal sprøjte det ud på kattens tunge. De har vist ikke prøvet med en modvillig kat :smiley: Jeg bliver nødt til at sprøjte det ind i siden af hendes mund, da jeg ikke kan komme gennem hendes tænder.

Der står man også kan komme det på kattens foder, men min kat er meget kræsen. Hun spiser det ikke.

Det er så let, når dyrlægen viser det. Dyrlægen har en eller anden speciel måde hun holder kattens hoved, og kan få hendes mund til at gå op. Det kan jeg ikke :slight_smile:

Hvordan gør I? Har I fundet en måde, som er lettere for jer?

3 Synes om

Prøv at gnide det godt ind i pelsen på hendes poter … så er hun nødt til at vaske dem rene :wink:
Det trick har jeg brugt mange gange og på forskellige katte.

4 Synes om

Jeg har endnu til gode, at have en kat der vil have det. Alle uden undtagelse synes det smager hæsligt!
Sidste år, da Idgie skulle have det efter operation, slæmmede jeg det op sammen med alt det andet hun skulle have (antibiotika, laksantia og smertestillende) du kan bruge vand. Så sugede jeg det op i en engangssprøjte og gav det i munden som du beskriver.
Engangssprøjten er lettere at styre og den kan du rimelig let komme langt ind i munden med :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Jeg kommer det også i en engangssprøjte.
Det er meget nemmere at styre. Jeg har nemlig også en kat der bestemt ikke skal bede om Zoolac.
Du kan købe små engangssprøjter på apoteket.

3 Synes om

Mine katte synes faktisk det smager godt :slightly_smiling_face: Jeg sprøjter det ud på min finger, og så slikker kræet det af. Ellers åbner jeg kattens mund og skubber det ind med fingeren, og det går fint. Men måske har jeg bare meget medgørlige katte. Jeg tænker også at det kan virke skræmmende for en kat at man sidder med den store sprøjte og prøver at sprøjte det derfra ind i dens mund.

3 Synes om

Jeg sprøjter det også ud på min finger og så kører jeg det af i kattens mundvige :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Mine katte elsker dette her
Vitakraft Cat Liquid-Snack and og ß-glucaner | zooplus.dk
Så jeg kommer lidt på en tallerken, kommer medicin på, blander det og serverer.
Vupti i løbet af 0,5 er det spist.
Måske din kat har noget yndlings vådfoder eller lign. om du kan gøre det samme med

2 Synes om

Sidst jeg skulle have ronaxan (bittert) i mine, kunne den ene ikke gives piller direkte i halsen. Løsningen her blev en chipstyret surefeed til hver kat. Hende, der ikke ville have piller i halsen, fik pillen knust og opslæmmet i en smule vand blandet i en smule vådfoder - når medicinen var spist, fik hun en god portion mad. Tricket var at give pillen om morgenen, når hun var sulten.

2 Synes om