Hvad er godt foder på over 7 kg poser?

Hej…

Nogle der bruger Gilpa foder? Hvad er jeres erfaring? Er bidderne store? Vi vil gerne op i større poser af foder, der stadig er godt. Lige nu får hun Acana men det er 4,5 kg og skal købe hele tiden.

2 Synes om

Sorry, kender ikke det pågældende foder - men hvis i er tilfredse med det andet, er det så ikke bare et spørgsmål om at købe 2 poser ad gangen…? :thinking: :smirk:

1 Synes om

Kender ikke Gilpa, desværre. Hvad har du af andre krav til foderet end str på poserne?

Personligt foretrækker jeg at poserne ikke er for store, for at det er friskt, men det er også fordi min forhenværende kat nægtede at spise den sidste tredjedel af posen når jeg havde de store poser, selvom jeg havde det i en lukket beholder. Så køber jeg bare flere poser ad gangen.

Har din(e) kat(te) nogle særlige behov?

Min nuværende kat er stadig killing og lidt klejn i det, så hun får stadig killinge tørfoder fra Royal Canin. Så det tænker jeg ikke er brugbart for dig.

Min forhenværende kat fik Perfect Fit til sidst, for det var det han bedst kunne lide. Det fås i 7kg poser, men købte selv deres små poser, fordi jeg som sagt ikke kunne nå igennem de store inden han nægtede at spise resten, men hvis jeg så åbnede en ny pose af samme så spiste han med velbehag. :woman_shrugging:

1 Synes om

Nej det er ikke en mulighed. Vi har ikke plads til at have flere sække stående. Det står i vores gang mellem kattebakke og stativet med jakker. Så der er plads til en. Derfor. Vi har ikke et skab eller skur nemlig. Og tit er det billigere at købe en større pose end at købe to.

1 Synes om

Hun spiser det med velbehag. Det må meget gerne være korn fri. Fordi det er Acana.

Umiddelbart ville jeg gå på opdagelse på fx zooplus eller lignende hjemmeside og vælge et filter på søgningen med at det skal være kornfrit, så kan du se hvilke muligheder der er. Det betyder jo ikke at du nødvendigvis skal købe derfra, men de har bare ret stort udvalg af ting online, så det kan være en hjælp til at finde nogle man vil prøve.

Ellers alternativt få fat i en stor beholder, hvor I kan opbevare mere en pose mad i ad gangen. :blush:

2 Synes om

Er det noget foder nogle kender til? Vores kat er 4 år og elsker fisk.

Godt kattefoder i tørkost har minimum 40% protein og 20% fedt. Så meget (og mindst de første par poster på indholdsfortegnelsen) som muligt er fra animalsk kilde.

2 Synes om

Du skal i gang med at kigge på ingredienslister og analytisk indhold på foderposen. Det her skærmprint er på det Gilpa foderet:

Når folk herinde snakker om protein-indhold så er det altid det protein der står under analytiske bestanddele. Der er 31% protein i det her foder - i mine øjne alt alt for lidt. Hvis min kat kan tåle det i maven vil jeg meget gerne op og have mindst 40% protein som @Eva_K også skriver. Jeg synes også fedtindholdet (igen det analytiske indhold) er for lavt, jeg går gerne efter 18-20%, medmindre mine katte bliver for tykke.

Så skrev du lidt længere nede at du gerne ville have kornfrit - det er det her foder på ingen måde :wink: Hovedingrediensen er hvede - det duer ikke til en kødæder. Så en stor del af proteinet er planteprotein, og det er ok sålænge proteinet er nedbrudt såmeget at katten kan få gavn af aminosyrerne i planteproteinet. Det vil den kunne med det meste planteprotein i tørfoder - men kun fordi det er smadderkogt på forhånd inden det presses sammen i foderpillen. Personligt synes jeg det er et virkelig dårligt foder, jeg ville ikke servere det for min kat.

Det her er tilsvarende oplysninger om ingredienser og analytisk indhold på IAMS vitality kitten m. chicken.

Det er et væsentligt bedre foder end det første. Det analytiske protein indhold er højere - 37%, fedt indholdet er på 21. Protein indhold kan godt gøres bedre end 37 % men dog bedre end foder nr. 1. Fedtindholdet er fint til en killing.

Mht. ingredienser så er hovedbestanddelen animalsk = kalkun og kylling, dernæst majs (vegatabilsk), svinefedt (animalsk), så er der lidt kylling igen og dernæst ris. Man plejer gerne og kigge på de første 5 ingredienser på listen. De to ting der er mest af er animalsk og planteprotein. Protein-delen kan som nævnt før være udmærket selvom det kommer fra planter. Men når der er både majs og ris er der også en del kulhydrater i. Du skrev på et tidspunkt at du gerne ville have det var kornfrit. Det er det også - der er ikke hvede i. Men tilgengæld er der andre kulhydratrige indholdsstoffer iform af majs og ris. De fleste katteejere der går efter kornfrit gør det for at undgå kulhydrater, men så må man kigge på ingredienslisten for at se hvad der kommer fra planteriget for at få en ide om kulhydratindholdet hvis ikke man vil have det i sit foder.

Så nu kan du gå igang med at kigge på fodertyper på zooplus. Jeg nævner specifikt zooplus fordi de som oftest giver de her informationer. Det er ikke alle forhandlere der gør det.

5 Synes om

Jeg kigger stadig.,

Men igår da jeg var i 365 faldt jeg over dette vådfoder til 5,95. Sørme om Mille ikke ville spise det. Hun har aldrig rigtig spist vådfoder. Har prøvet Bozita, det billige fra Coop, og to forskellige far Netto.

Men Mousse’n her spiste hun det hele på få timer.

Så er det jo lækkert nok at det ikke koster en bondegård. :grin:

6 Synes om

Tjek evt. denne side for nemmere overblik :smil:

2 Synes om

Gourmet Gold mousse er også en af vådfoder-favoritterne her… :slight_smile:

2 Synes om

Og den er ofte endnu billigere på zooplus :blush:

2 Synes om

Den kunne begge mine altid lokkes med - og der blev spist op! Til gengæld ved jeg nu ikke, om jeg er enig i, at den ikke koster en bondegård, så den kommer kun i skålen ved særlige lejligheder :slight_smile:

1 Synes om

Ved Bitiba kan man købe sparepakker med virkelig mange i… måske 80 eller sådan noget. Så bliver kiloprisen til at betale :+1:t2:
Edit.
96 dåser for 450,-.

6 Synes om

Og zooplus har nogle af varianterne til omkring 120 kr for 48 dåser. Hvis ikke man er heldig og ramme den helt gode, hvor de har ekstra rabat på nogle af dem, hvis man er opmærksom på om varen har et lille felt man skal hakke af for at få ekstra rabat :blush:

4 Synes om

Ja, den er også populær her i huset - og jeg køber altid stort ind på Zooplus af den :slight_smile:

Én af de store fordele ved denne er, at man nemt kan tilsætte lidt vand, hvis man har en kat, der ikke får nok væske. Jeg brugte det i sin tid til en tørfoderjunkie, der konstant fik blærebetændelse. En dåse tilsat vand pr. dag holdt dyrlægen væk i 5 år :wink:

7 Synes om